AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2008)

autoreview

Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris - interieur
Toyota Yaris - interieur
Toyota Yaris - interieur
Toyota Yaris - interieur

Signalement

UitvoeringYaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf78.400 km
KM-stand laatst160.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 79.358 km

[01-03-2011] Deze auto heb ik gekocht van iemand die dicht bij mij staat, die zijn auto inruilde voor een nieuwe van hetzelfde type en eerste eigenaar van deze auto was. Er is zorgvuldig met de auto omgegaan en het onderhoud is altijd op tijd bij de merkendealer uitgevoerd, maar deze auto heeft wel de uithoeken van Scandinavië gezien. De auto bevat talloze opties.

De eerste ervaring was, dat het schakelen nogal nadrukkelijk aanwezig is. Inmiddels begin ik daar al aan te wennen en dan is het minder storend. Een automaat is toch wel erg relaxed rijden. Ten opzichte van de Panda blijkt een Yaris veel rumoeriger te zijn, zowel wat motorgeluid als wat bandengeluid betreft. Het brandstofverbruik op de eerste twee tanken is 7,0 l/100km (=1:14). De vorige eigenaar reed tussen 1:15 en 1:16.

stakelgedrag automaat

  • 95.801 km

We rijden nu deze auto al enige tijd en met veel plezier. Zoals in de verbruikmonitor te vinden is rijden we doorgaans zo'n 1:16. Voor zo'n auto een keurig verbruik.

Er is wel één punt dat wel eens ergernis geeft. En dat is het schakelgedrag van de automaat. In het verleden greep de koppeling aan zodra je hand- of voetrem losliet, nu pas bij gas intrappen. Het is daardoor lastiger gelijkmatig weg te rijden. Een enkele keer komt het voor, dat er niet, of pas heel laat, opgeschakeld wordt. Dit komt vooral voor bij de 2. Het lijkt wel alsof het systeem denkt op handmatig schakelen te staan. Even de pook naar handmatig en weer terug naar automaat biedt dan uitkomst. Overigens heeft de schakelrobot ook last van een ochtendhumeur.
Ik heb begrepen, dat de nieuwste Yaris automaat een CVT heeft. Waarmee deze zuiniger en vlotter wordt dan de handgeschakelde versie. De huidige heeft een gerobotiseerde 5 (latere versies 6) bak.

Wat mij verder opvalt is dat mijn vorige auto een Pands Actual 1.1 uit 2006 een veel modernere auto was. Die was echt heel veel stiller en had tal van functionaliteiten die de Yaris niet heeft: follow me home, ruitewissers voor naar interval bij stilstaan. Ruitewisser achter aan bij achteruitrijden. Metertje voor de koelwatertemperatuur. Is niet erg, maar het valt mij gewoon op, dat dit wel zit op een auto van 7000€, maar niet op één van 25000€. Terwijl daar opties op zitten waarvan je je afvraagt wat je r toch mee moet.

Het navigatiesysteem was even wennen, maar functioneert best goed. Een losse tomtom heeft tijd nodig e.e.a. door te rekenen, maar deze start de routebeleiding binnen enige seconden.

Tevredenheid

  • 111.210 km

Eigenlijk heb ik weinig te melden. Nu bijna een jaar na de vorige ervaring heb ik geen bijzonderheden te melden. We zijn daarom nog steeds zeer tevreden met deze auto.

Wat ik niet wist, maar me nu opviel omdat deze auto een verbruiksmonitor heeft is (en er nogal brede sloffen onder liggen: effe bandjes vervangen: 750,=, kassa), dat het brandstofverbruik bij nieuwe banden even heel hoog is.

Versnellingsbak wordt ergernis

  • 139.492 km

Nog altijd zijn wij zeer tevreden met onze Yaris. Problemen met deze auto hebben wij niet, op één punt na. Het schakelgedrag. Bij iedere beurt wordt het zelflerende systeem van de automaat gereset. Maar binnen de korst mogelijke tijd is de kruipneiging weer weg. Wanneer je dan weg wilt rijden krijg je het effect alsof je de koppeling laat schieten. Met horten, stoten en spinnende wielen kom je dan uiteindelijk van je plaats, vooral bij koude motor. Ik wil nog eens vragen of de computer van de versnellingsbak niet in de standaardwaarden vastgezet kan worden. Het is prima als het schakelwerk mij uit handen genomen wordt. Dat een gerobotiseerde versnellingsbak iets minder soepel werkt dan een handbak, vooruit dan maar. Maar als het schakelgedrag beroerder is dan de gemiddelde eerste rijles, dan koop ik de volgende keer denk ik toch maar weer een handgeschakelde auto.

Over de prestaties nog het volgende. Een langere rit op de Duitse autobahn met een beetje haast. Een goede gelegenheid om eens te kijken wat zo'n Yaris in z'n mars heeft. Aanvankelijk bleef de teller steken bij 160, maar na lang volhouden begon deze toch weer op te lopen om het tot 196 te schoppen. In echte km/h zal dit wel kunnen overeenkomen met de opgave. Maar voor een wagen die zelden boven 100 komt is 160 ook al een mooi resultaat. Bij die hele hoge snelheid bleef de wagen overigens rustig stabiel, ik had niet het gevoel dat de auto meer moest dan hij eigenlijk kon.

Terugroepacties

  • 160.450 km

In de afgelopen tijd tweemaal een terugroepactie gehad. Het elektrisch bestuurde raammechaniek werd nagekeken, omdat hier bij dit type brand in kon ontstaan. En de ophanging van het stuurhuis is verstevigd, omdat deze af kon breken bij veelvuldig bruut tegen de maximale uitslag slaan. Dit is nu precies de reden waarom ik mijn vorige auto, een Panda die ik nieuw gekocht had, zonder opties als elektrische ramen en stuurbekrachtiging wilde. Deze auto is tweedehands en overladen met allerhande meer en minder zinvolle tierelantijnen.

Vandaag zijn overigens ook de remschijven vervangen. Weer een dure reparatie, maar op zich wel regulier onderhoud. Al vind ik schijven bij anderhalve ton wel een beetje vroeg.

Voor het overige ben ik nog steeds tevreden met deze auto. Ik hoop, dat 'ie 't nog een poosje volhoudt en daar ziet het wel naar uit!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren