Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Einde 1999 beginnen rond te neuzen naar een nieuwe kleine wagen, eerst tweedehands (veel te duur) dan naar een nieuwe. Een Peugeot 206, een Volkswagen Polo, Renault Clio, Mazda 323 en een Toyota Yaris. Na lang twijfelen, lectuur doornemen, garages en het autosalon bezocht een top 3 opgemaakt: Toyota Yaris 1.3, Renault Clio 1.4 16V en de Peugeot 206 1.6 XS. De vergelijking was duidelijk, bij Toyota kreeg veel meer waar voor m’n geld en daarbovenop 3 jaar garantie en en 3 jaar gratis onderhoud. Ik heb ook nog korting gekregen op verschillende opties.
Eigenlijk wilde ik een 1.5 T Sport maar daar moest ik anderhalf jaar op wachten en daar had ik geen zin in. Mijn Yaris is nog ’made in Japan’, ik wilde een groene, 6 maanden wachten, zwarte en grijze exemplaren waren al onderweg en 2 maanden later (23 maart 2000)stond mijn zwarte Yaris te blinken in de showroom. Als optie lichtmetalen velgen gekozen, daar ik wist dat de standaardbanden te fijn waren en wegen op de wegligging. Het verschil met mijn vorige wagen (Opel Corsa 1.2i bouwjaar 1991) dag en nacht, veel comfortabeler, veel beter afgewerkt, zuiniger, sneller, ruimer, veiliger.
Het enige minpunt aan deze wagen z’n de voorzetels, ze geven te weinig steun, ik heb dit verhopen door middel van een ’backfriend’ waardoor je altijd met een rechte onderrug in de zetel zit.
Deze wagen heeft al veel meegemaakt, probleemlos door Italië (4.000 km in 10 Dagen) en Frankrijk gereisd. Staat altijd op straat (geen garage), start onmiddellijk, door weer en wind. Achteraan parkeerdeuken en hier en daar krassen.
Leuk om weten, eens kledernat van de regen in de wagen gekropen, verwarming op maximum en blazers op mij gericht en in 5 minuten droge kleren zonder kreuken. ’t is gewoon een wonder op wielen:)
De toekomst, tja momenteel biedt Toyota weinig dat mij bevalt, de Auris vind ik een teleurstelling, de Corolla vond ik al saai maar de Auris des te meer. Misschien een Yaris TS of een Urban Cruser. Lang getwijfeld om een tweedehandse Celica of Lexus IS200 te kopen maar sinds de productie van de Celica gestopt is, is een recent exemplaar niet goedkoop. Een Lexus IS200 is al te gedateerd naar mijn zin.
Over mijn garage ben ik heel tevreden, helaas heeft hij z’n officieel dealerschap opgezegd omdat z’n showroom te klein was, ik kan de arme man goed begrijpen, de hervormingen die Toyota doorvoerd zijn niet mals, grotere showroom, duurdere onderhoudsprijzen en meer verkopen. Mijn garagehouder is ook niet te spreken over het modellenaanbod, de RAV4 verkoopt voor geen meter in vergelijking met het vorige model, idem Auris, de Yaris een beetje, gelukkig verkoopt de Corolla Verso goed. Hij is nu afhankelijk van een grotere dealer in de buurt die al z’n klanten probeert af te snoepen, ik ken maar weinig mensen die er tevreden van zijn en zelf rijden ze niet met Toyota, een dikke Mercedes staat er meestal voor deur, dat zegt genoeg.
Jammer dat in Europa Scion niet te koop is, hippe leuke modellen die met fabrieksgarantie leuk getunend kunnen worden. Maar wat niet is kan nog komen. Bij deze de Yaris is een aanrader tot en met!
PROBLEMEN
Ik rijd nu 8 jaar met deze wagen en ik heb 99.000 km zonder problemen, aan 65.000 km nieuwe banden moeten leggen.
De wagen is verkocht in september 2008 met 101.000 km, en ik heb er nog een heel hoge overname voor gekregen. In 8 jaar tijd heb ik volgende zaken moeten vervangen:
- 2 nieuwe voorbanden
- een starter
- een batterij
conclusie: heel veel rijplezier gehad voor heel weinig geld, een aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren