Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Terra (2001)

autoreview

Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Terra (2001)

Signalement

UitvoeringYaris 1.0 16v VVT-i Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Japanner mag zich bewijzen!

  • 135.000 km

Door de tijd heen heb ik auto's van over de hele wereld gehad. Van Frans tot Zweeds tot Tsjechisch tot Duits tot Japans. Tot nu toe waren, ondanks alle verhalen, de twee Mitsubishi's zondermeer het meest hopeloos.
Ik twijfelde nu tussen de aanschaf van een Panda en een Clio. Uiteindelijk toch, vanwege alle positieve verhalen, onder het motto 'goed, nog één keer dan', voor een Japannertje gegaan.
Deze stond redelijk in de buurt, was in belachelijk mooie staat en heeft een complete dealer-onderhoudshistorie.
Dat dealeronderhoud zet ik nu voort, wel zo netjes.

Eerste positieve en negatieve impressies
+ Opvallend comfortabel
+ Remt idioot goed
+ Prima stoeltjes voor zo'n klein autootje
+ Goed doordacht interieur
+ Opvallend veel ruimte van binnen
+ Prettige, duidelijke versnellingsbak
+ Goed zicht rondom

- Besturing is opvallend gevoelloos
- Vrij veel lawaai boven de 110 (4100 toeren bij 120, vandaar).
- Best zijwindgevoelig
- Stoelverstelling is een crime
- Blokje wil pas echt lekker vanaf 2100 toeren, bij rustig optrekken en redelijk vroeg overschakelen 'kakt' hij in.
- Verbruik is tot nu toe 1:16, had er meer van verwacht, mogelijk nog even 'wennen' aan mijn vrij rustige en laag in de toeren-rijstijl.

Autootje gekocht bij een fatsoenlijke auto-handelaar in Someren. Geen officieel bedrijf, maar wel opvallend keurig. Man met hart voor de zaak.
Uitgebreid testgereden, geen rammeltje of piepje kunnen vinden. Knap voor een 12 jaar oude auto!
Ik heb hem nu een klein maandje, lekker in gereden. Koppeling was even wennen, het is een gevalletje 'loeien of inzakken' als je rustig wil optrekken. Als je iets steviger doorrijdt heb je er geen last van, maar da's niet echt mijn rijstijl.
Het stuur is echt ontzettend wennen. Tot ongeveer 35 graden naar links en naar rechts blijft hij in de stand staan waarin je hem zet, als je hem los laat. In lange bochten is dat prettig, maar 't is de eerste kilometers gek dat je 'm echt 'terug' moet draaien'.
Het comfort is ongelofelijk voor zo'n klein autootje. Doet qua comfort denken aan een Renault 5, voor mensen die zo'n autootje kennen. Autootje gaat goed door de bocht. Doordat het stuur niets doorgeeft is 't wel even 'proberen' hoe hard je kunt.
Verbruiksmeter is erg optimistisch. 1:18 op de meter blijkt 1:16.1 in 't echie.
De achterbank is schuifbaar, wat fantastisch is. Je kunt er met 4 man comfortabel in zitten, maar er kan ook opvallend veel in 't autootje. Bank is ook opklapbaar als geheel, waardoor je een flinke vlakke laadvloer krijgt.
De deuren zijn èrg groot en de greep aan de binnenkant klein. Je moet ze echt vasthouden, want als ze er vandoor gaan door wind of doordat je scheef staat, krijg je ze niet meer te pakken.
De ingebouwde radio bleek nog prima te werken na 12 jaar, zelfs het cassetteloopwerk, maar ik heb toch het 'bakje' boven de asbak vervangen voor een apart radiootje. Is best te doen, zes schroefjes losdraaien, twee zitten achter de kachelknoppen, twee onder het paneel met de boordcomputer erin, dat klap je een stukje omhoog, twee in de asbak.

Het motortje, maarliefst 998cc, is niet snel, zeker niet onderin, maar komt wel mee. Een beetje doortrekken doet wonderen als je wil invoegen op de snelweg.

Bij koude motor na een nacht buiten staan was er een piepje te horen. Vandaag is de auto even bij de Dealer geweest en die diagnostiseerden eigenlijk hetzelfde als ik hoopte; Multiriem. Even stellen (de dynamo is verstelbaar voor 't spannen) en morgen horen we of 't opgelost is. Mogelijk een meevaller dus!
Verder rammelt er iets bij de rechter speaker, niet de speaker zelf, maar er trilt iets mee. Ik haal binnenkort even 't roostertje eraf om te zien of er mogelijk iets in de speaker ligt, of dat het roostertje zelf trilt.
De dashboardspeakers zijn trouwens niet heel best. Hoog en midden is acceptabel, beetje tetterig, maar dat is met mijn radio nog redelijk bij te stellen. Met de originele radio is 't niet te doen. Laag is absoluut hopeloos. Het enige wat ze doen is gonzen en ploffen. Heb in dit geval liever geen laag.
Deuren hebben wel speakerroosters, maar er zit geen gat in deur en carrosserie om kabels van 't dash naar de deur te laten gaan. Slordig! Ik ga geen gaten in m'n auto zagen, dus ga ik op zoek naar een leuk klein subwoofertje. Ik hoef geen rijdende disco, maar 't verschil met m'n audio thuis is nu wel erg groot.

Conclusie tot dusverre; Doordacht, comfortabel en ruim autootje. Verbruik valt tegen, besturing is niet echt 'stuurmansauto', maar alles went. Tot dusverre zeer betrouwbaar, maar we zijn dan ook pas 1000km verder.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.