Toyota Yaris 1.0 12v VVT-i Cool (2010)

autoreview

Toyota Yaris 1.0 12v VVT-i Cool (2010)

Signalement

UitvoeringYaris 1.0 12v VVT-i Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst12.351 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 8.170 km

Vanwege een andere werkgever van m'n vriendin moest de lease-auto die we samen gebruikten (een Nissan Qashqai) in Maart 2010 ingeleverd worden. In de zomer is woon-werkverkeer met de motor nog wel leuk maar we wilden voor de winter weer een auto. De Qashqai is een geweldige auto maar past niet in ons budget.

Onze eisen:
- Vijfdeurs.
- Redelijke bagageruimte.
- Gunstige prijs per kilometer (we rijden 30.000 km per jaar).
- Betrouwbaar.
- Veilig.
- Radio.
- Airco.

Onze wensen:
- In delen neerklapbare achterbank.
- Elektrische ramen.
- Centrale deurvergrendeling met AB.
- Vijf zitplaatsen (3 gordels achterin).
- USB voor MP3 of tenminste een aux-aansluiting.
- Leuke auto om te zien.
- Vlotte prestaties.
- Reservewiel ipv. reparatieset.

We hebben in het verleden een tijdje een Toyota Aygo gereden (ook lease). Prima auto. Je kunt ook achterin prima zitten (met 2 personen). Rijdt goed, past in het budget, geen wegenbelasting en ook nog zuinig met brandstof. Er is eigenlijk maar 1 probleem met deze auto. Het gebrek aan bagageruimte. Anders had dit onze auto geworden.

Tijd voor een marktonderzoek:

We hebben uitgebreid onderzoek gedaan. Eerst op internet allerlei specificaties, test en gebruikerservaringen doorgelezen. Daarna bij vele dealers modellen bekeken en proefritten gemaakt.

Seat Ibiza (club)
Een heel behoorlijke auto voor 10000 euro. Ziet er nog leuk uit ook. Verbruik is niet erg gunstig. Vanwege de slechte uitkomsten in de betrouwbaarheidstesten deze auto van onze lijst geschrapt.

Suzuki Splash (hetzelfde als Opel Agila)
Mijn vriendin vond dit een leuke auto om te zien. Kofferruimte is veel te klein. Bij de proefrit een koekblik-gevoel. Ook geschrapt van onze lijst.

Kia Picanto
Een nieuwe auto voor 7000 euro met 7 jaar garantie. Goedkoper nieuw kan niet. De proefrit viel niet tegen. Kofferruimte is ruimer dan Aygo en Suzuki Splash maar nog steeds klein.

Opel Corsa
Geen proefrit gemaakt hoewel de specificaties op papier heel aantrekkelijk zijn. Gezien de ontwikkelingen bij het merk hebben we dit merk niet verder overwogen.

Mazda 2
Een leuke auto om te zien van binnen en van buiten. Kofferbak lijkt groter te zijn dan de specificaties vermelden. Het verbruik is niet erg gunstig. Achterin weinig beenruimte. De auto rijdt echt geweldig. Na de proefrit hadden we allebei zoiets van 'dit wordt hem'. Airco is een optie maar wel duur (1000 euro).

Skoda Fabia
Geen proefrit gemaakt. De vanaf-prijs is laag maar de standaarduitrusting is heel karig. Met opties zoals radio, centrale deurvergrendeling, airco, elektrische ramen, in delen neerklapbare achterbank wordt deze auto duur in vergelijking met de concurrentie.

Toyota Yaris:
Goede standaard uitrusting. Gunstig verbruik. Komt goed uit de betrouwbaarheidstesten. Wel wat duurder in wegenbelasting (360 euro per jaar).
De uitvoering met 1.0 motor wordt niet veel verkocht. Dit is dezelfde motor die wordt gebruikt in veel kleine auto's waaronder de Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 107, Daihatsu Cuore. Dit is een goed motortje wat al diverse prijzen heeft gewonnen. Maar is dit motortje voor de Yaris van 960kg niet wat te klein? Speciaal hiervoor een proefrit gemaakt in een 1.0 om zelf te ervaren of motor sterk genoeg is. In de stad merk je er weinig van en voelt de auto vlot zat. Op de snelweg merk je het wel als je een snellere auto gewend bent. Snelheid maken om in te voegen gaat nog prima in de 4e versnelling. Op de snelweg in de 5e versnelling accelereren of inhalen duurt gewoon wat langer.
Al met al viel het helemaal niet tegen en waren we het er over eens dat een 1.0 genoeg is. Een wat vlottere 1.3 is natuurlijk leuk maar een gunstiger verbruik en de lagere aanschafprijs vonden wij toch belangrijker.

We eindigden met 2 auto's op de short-list. De Mazda 2 en en de Toyota Yaris. De Mazda 2 is een heel leuke auto om in te rijden. Hoewel de auto niet heel snel is geeft de auto toch het gevoel dat je in een sportwagen rijdt.
De Yaris heeft meer ruimte die door de verschuifbare achterbank ook nog flexibel te benutten is en de prijs per kilometer is een stuk lager. Als de Mazda dealer het nadeel van de duurdere aanschaf zou compenseren met korting zouden we het hogere verbruik accepteren en voor de Mazda gaan. Bij verschillende Mazda dealers geinformeerd maar ze leken niet geinteresseerd in het verkopen van een auto. Er ging nauwelijks iets van de prijs af.
Toen bij wat Toyota dealers geinformeerd. Hier hadden we al gauw een leuke korting. In combinatie met de actie 3 jaar geen wegenbelasting was de Yaris financieel zo aantrekkelijk dat de keus snel gemaakt was. Eind september besteld en zoals vooraf toegezegd eind november geleverd. Wat dat betreft zeer tevreden met Toyota dealer Zonneveld in Almere.

Inmiddels hebben we 8170km op de teller staan. We zijn tot nu toe uitermate tevreden met onze Yaris maar de perfecte auto bestaat niet.


Minpunten:

De auto weegt 960kg. Als de auto 11kg lichter zou zijn dat 120 euro per jaar schelen in de wegenbelasting.

De stoelen zitten niet ideaal. De lendesteun lijkt te hoog te zitten. Misschien dat het beter wordt als de nieuwigheid eraf is.

Het gaspedaal zit wat hoog waardoor je je voet in een wat onnatuurlijke houding moet houden. Bij de proefrit hoopte ik dat dit een exemplarisch probleem was. Kennelijk niet. De Aygo heeft dit niet. Ik ben 1.83m en normaal postuur. Hoewel er genoeg ruimte is en zowel het stuur als de stoel in hoogte te verstellen is lukt het niet om een echt comfortabele rijhouding vinden.

Als je de verschuifbare achterbank naar voren schuift onstaat er ruimte tussen de achterbank en de hoedenplank. Dit is opgelost met twee losse lappen stof aan de hoedenplank die met klitteband aan de achterbank hangen. Het werkt maar ziet er wel een beetje knullig uit.

De brandstofverbruikmeter is erg optimistisch. Het daadwerkelijke verbruik is ongeveer 15% hoger.

Als je de bank naar voren schuift krijg je stukken rails in de kofferbak waardoor de laadvloer niet vlak meer is. Het had mooi geweest als deze bv. in vloer zaten in plaats van erop.


De pluspunten:

De Yaris heeft een heel complete standaard uitrusting. De afwerking is prima en alles voelt degelijk aan.

Opmerkelijk kleine draaicirkel. Makkelijk bij het parkeren of bij het omkeren.

Er is behoorlijk wat ruimte in het interieur die met de in delen neerklapbare en in delen verschuifbare achterbank flexibel benut kan worden. Als je even wat meer ruimte achterin nodig hebt kun je met een hendeltje op de rugleuning de achterbank naar voren schuiven. Zowel het verschuiven als het neerklappen werkt eenvoudig en is te doen via de achterklep of vanaf de achterdeuren. De hoofdsteunen van achterbank moeten omlaag maar kunnen blijven zitten. Bij onze vorige auto moest je deze eruit halen.
Een pakket hout van 9x42x244cm ging mee met de achterklep dicht (passagierstoel plat, achterbank niet).

Hoewel het een beetje vreemd is dat er geen instrumenten achter het stuur zitten went dat gauw. Er zijn veel opbergvakken.

Het verbruik is gunstig. Dit is uiteraard sterk afhankelijk van de rijstijl, de hoeveelheid stadsverkeer, file en korte ritten. De verbruikcijfers die de fabrikant opgeeft zijn meestal erg optimistisch. Het gemiddelde verbruik zou 1 op 20 zijn. Met woonwerkverkeer Amsterdam-Almere waarbij ik heel consequent alle regels van het nieuwe rijden volg haal ik een gemiddeld verbruik van 1 op 19,7. Met name op de snelweg wat minder haast scheelt aanzienlijk in vebruik. Ik rijd op de snelweg 90 tot 95km per uur. Dit is in de winter. Nu het wat minder koud is lijkt het verbruik nog beter te worden. Misschien dat ik in de zomer inderdaad de beloofde 1 op 20 kan halen.

Tot nu geen problemen met de auto. De achterklep piept bij het sluiten.

Update

  • 12.351 km

Nog steeds zeer tevreden. Inmiddels een aantal ritten gehad met 4 volwassenen in de auto. Ook dit gaat prima met de 1.0 motor.

Vorige week andere wieldoppen erop gezet. De standaard wieldoppen van de Yaris 1.0 vond ik niks. Lichtmetaal is natuurlijk het mooist maar dan wel 15" en dan zijn de huidige banden te klein en te smal (165/70 R14). Via internet een set Aygo-wieldoppen (met Toyota embleem) besteld die ook op de Yaris passen. Dat ziet er voorlopig een stuk beter uit :-)

Sinds het warme weer hebben we met veel plezier de airco in gebruik genomen. Ik had verwacht dat dit slecht zou zijn voor het verbruik maar dat lijkt mee te vallen. Sinds het warmere weer is het verbruik een stuk verbeterd. De laatste vijf tankbeurten is het gemiddelde verbruik 1 liter op 20,9 km. Gunstiger nog dan het gemiddelde verbruik wat de fabrikant opgeeft. Wat goed helpt voor een gunstig verbruik is op de snelweg de snelheid zo constant mogelijk houden en niet harder dan 95 kmh (op de teller). De banden op spanning houden en voor de rest de regels van het nieuwe rijden.

Geen klachten. De achterklep is ook gestopt met piepen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.