Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 7.900 km |
Heerlijke auto
- 2.100 km
Aangezien mijn echtgenote wat moeite had met de grote dode hoek in onze C-HR en ze toch ook liever iets kleiner wilde rijden, hebben we direct zodra de Yaris beschikbaar was voor een proefrit deze ook gemaakt.
Deze proefrit verliep tot mijn eigen verbazing zeer positief, ik had toch verwacht dat deze B segment auto een stuk minder comfortabel zou rijden dan de C-HR.
Steker nog op een 2 tal punten rijdt hij zelfs beter.
Met name bij fel optrekken zorgde de CVT voor een hoop gejank van de motor in de C-HR, bij deze Yaris is dat eigenlijk zo goed als verdwenen, ook is en voelt de Yaris veel vlotter aan bij het accelereren. Wel kun je horen dat het een 3 cilinder motor is, maar dit wordt nooit echt storend.
Wat ik wel wat minder ervaar, is de samenwerking tussen elektromotor en benzinemotor, bij de C-HR merkte je eigenlijk nauwelijks dat de benzine motor aan of uit schakelde, bij deze Yaris voel je soms, afhankelijk van de snelheid een lichte schok, alsof de motor een keer overslaat. Echt storend is het echter niet. Schijnt bij de oude Yaris ook al een bekend iets te zijn.
Ik heb de Launch Edition aangeschaft, de duurste uitvoering met alle opties, en er een horizontaal afneembare trekhaak onder laten zetten voor mijn fietsdrager want een aanhanger mag niet meer dan 475 kg wegen, die vind ik er helaas niet uit zien, aangezien deze zelfs als de kogel niet gemonteerd is, wel heel erg zichtbaar is, zelfs de stekker is niet wegdraaibaar, erg jammer en een design miskleun wat mij betreft.
Ook heb ik een zinloze discussie gevoerd met de importeur, aangezien de in de diverse rijtest filmpjes op internet wat vaak een Belgische auto is, en in het instructieboekje wordt getoond dat er een dubbele opklapbare kofferbak bodemplaat in ligt.
Bij aflevering bleek deze er niet bij te horen en ook niet als optie wordt aangeboden. M.a.w. zelfs de duurste uitvoering heeft er geen, terwijl de steuntjes hiervoor wel aanwezig zijn in de kofferbak. Mijn dealer vertelde dat hij er toch wel een kon leveren voor €600, hiervoor heb ik bedankt en er zelf maar een gemaakt voor €40. Verkeerde bezuiniging van Louwman & Parqui vind ik.
Maar goed terug naar de auto zelf, de sportstoelen in de Launch Edition zitten voortreffelijk, het interieur ziet er prachtig uit, vind alleen de opbergruimte in de middenarmsteun wel erg ondiep, er kan net een telefoon in. De uitgebreide safety sense 2.0 is een genot, veel van deze zaken zijn t.o.v. C-HR ook weer verbeterd, de adaptieve cruise control reageert veel beter, de automatische groot licht schakeling heeft nu een eigen inschakel knop waardoor je de standaard grootlicht bediening kunt blijven gebruiken, was bij de C-HR anders, als je die aan had staan moest je ook de groot licht schakelaar aanzetten, waardoor het seinen met groot licht niet meer mogelijk was.
Ook het automatisch remmen bij het negeren van de parkeersensoren verhindert de meeste parkeerschades, alhoewel ik dat zelf zeer zelden heb. Wel als je een fietsdrager achterop hebt de sensoren uitschakelen, anders kin je niet meer achteruitrijden want dan remt de auto, dit is vermoedelijk ook het geval in een wasstraat.
Apple en Android Car Play is ook een pre, je hebt daardoor de standaardnavigatie eigenlijk niet meer nodig. Wel jammer dat als je dit gebruikt dat dit alleen via een USB kabel kan, hierdoor wordt de prachtige standaard draadloze lader nutteloos.
De DAB+ radio werkt zonder de bekende ontvangst problemen in de C-HR.
Nog een opmerkelijk puntje, als je heel langzaam elektrisch rijdt tot zo’n 30km/h, hoor je een slepend/schavend geluid, ik dacht dat de remmen dat deden, aangezien mijn zwager met dezelfde Yaris dit ook had leek mij dit zeer onwaarschijnlijk.
Nu blijkt dat geluid te worden veroorzaakt door een verplicht systeem voor elektrische aangedreven auto’s wat verkeersdeelnemers waarschuwt met dit geluid ipv het motorgeluid van een niet elektrische auto.
Ik heb nu ruim 2000 km met de Yaris gereden en moet zeggen dat hij mij prima bevalt, het benzine verbruik is toch ook weer een stukje minder dan bij de C-HR, die zat op echt gemeten cijfers op 5,7 liter op 100 km, de Yaris zit op 4,3 liter, als je alleen binnenwegen rijdt is 3,5 liter echter makkelijk haalbaar.
Hierbij is de MyT app van Toyota ook heel leuk, hier kun je precies monitoren hoe economisch, of juist niet, je gereden hebt. Ook kun je zien waar je auto zich bevindt, handig in een vreemde stad.
Ook de wegenbelasting is een stukje goedkoper, van €180 naar €140 per 3 maanden.
Kortom De Yaris krijgt van mij een vette voldoende.
Antwoord op vragen
- 2.250 km
Bedankt voor de reacties, zal proberen de vragen die er zijn te beantwoorden.
J One,
het infotainment systeem is wat mij betreft prima, de ingebouwde navigatie doet zijn werk wat hij moet down, maar gebruik het zelf weinig.
Maar ben er intussen ook achter dat je dit helemaal niet meer nodig hebt nu Apple en Android Carplay aanwezig is. En als je daarbij ook nog Flitsmeister gebruikt word je zelfs voor allerlei obstakels gewaarschuwd, zelfs voor auto’s die half op de rijbaan in de berm staan geparkeerd. Het rijden van grote afstanden gaat perfect, stoelen zitten goed en de auto is ook op de snelweg mooi stil.
Spoilealert
De test van de ANWB klopt dan niets van.
Mijn Yaris heeft een lederen stuurwiel, de goedkoopste uitvoering zal dan wel een plastic uitvoering hebben, kun je gewoon ff opzoeken in de brochure Veel rijgeluiden? Waanzin, de Yaris is zeker voor een B segment heel stil. De ruimte op de achterbank is meer dan voldoende, als ik met mijn 1.80 m de voorstoel heb afgesteld kan ik achterin makkelijk zitten en hou nog ruimte over voor mijn knieën. Kortom de ANWB heeft rare auto journalisten blijkbaar, overigens wordt in veel buitenlandse en andere testen de ruimte achterin juist als meer dan voldoende beoordeeld.
bartvanderveere.
De auto is kleiner dan de vorige, ja dat lees ik ook iedere keer, hij is inderdaad 5 mm korter....5 mm !!
Zet de vorige Yaris en de nieuwe eens naast elkaar en beoordeel dan maar eens hoeveel kleiner hij is. Hij lijkt nl veel groter.
De topsnelheid vindt ik totaal niet relevant. Wel de acceleratie beleving en die is top.
De C-HR rijdt ook top, maar in mijn test kun je lezen wat het verschil is met de Yaris. Hij voelt in ieder geval helemaal niet klein aan.
Jaap Heykamp
De trekhaak ziet er idd niet mooi uit, hij is echter wel mooi zwart gelakt, maar hij zit ondanks de afneembare erg in het zicht.
MarcNL
Als ik zeg het meest complete/duurste model dan bedoel ik de standaar uitgeleverde versie. De Executive met een andere kleur dan wit is al duurder dan de Launch Edition en kun je inderdaad geen panoramadak en verwarmd stuurwiel op krijgen, vooral dit laatste is heel vreemd als je wel verwarmde stoelen krijgt.
Maar om je te plagen, ik heb prachtige blauwe verlichting onder het dashboard en in de voetenruimte en die heb jij niet. hahaha.
Voor allen die al een nieuwe Yaris hebben of gaan aanschaffen, ik hoop dat jullie er net zoveel plezier van zullen hebben als wij tot nu toe.
Top auto in net B segment
- 7.900 km
Deze week met de Yaris naar Oostenrijk geweest en wel met 4 volwassenen met bagage.
Dus de mening van veel auto journalisten en andere zgn autokenners die de ruimte achterin te klein vinden kan eindelijk overboord. ? Ruimte zat??, en nee we zijn niet kleiner dan de gemiddelde Nederlander. ?
Prima stoelen ook.
Totaal zo’n 2900 km gereden, heen en terugweg over de Autobahn met snelheden tot wel 155 km/u. Maar helaas ook vaak in de file gestaan.?
In Oostenrijk 4x een bergrit van bijna 300 km per dag gemaakt. De Yaris stuurt trekt en remt in de bergen geweldig, geen enkel probleem. Is een genot om er daar mee te rijden.
Iets over het verbruik. Het totaal berekende verbruik over de 2907 km kwam uit op 143,47 liter, dus 1 op 20,26.
Waarbij net laagste verbruik van een rit uitkwam op bijna 1 op 50 nl 2,1 L op 100 km.?
Was wel een rit van 69km bijna alleen bergaf.?
Voor ons is de Yaris zeker een blijvertje???
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active 1e eign. NL-auto, Nieuw geleverd, All-season banden, Adaptieve Cruise control, achteruitrij camera, Apple Carplay/Android Auto Navigatie, zeer lage km stand!
- 2022
- 6.852 km

Toyota Yaris 1.5 HYBRID ADVENTURE 116 PK CAMERA/BI-TONE/JBL-AUDIO
- 2021
- 42.097 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Limited
- 2022
- 105.166 km