Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition (2020) #3

autoreview

Toyota Yaris
Toyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota Yaris Style 2020Toyota Yaris Style 2020Toyota Yaris Style 2020Toyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota Yaris

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Launch Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf21.500 km
KM-stand laatst45.350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyotafan

  • 45.350 km

De kop van deze review mag duidelijk zijn: ik rijd al 30 jaar Toyota en Lexus. Begonnen met een Carina, vervolgens een Toyota Picnic, Corolla Verso, Lexus IS 200 sportcross, Lexus IS 300 sportcross, Prius 2, Lexus CT, CHR en nu dus een Yaris.
De Lexus 300 sportcross is de mooiste en fijnste auto die ik in mijn autoleven gehad heb. De vervanging door een Prius 2 was dan ook puur een financiële kwestie, al was ook de Prius zeker geen slechte auto.
De CHR hebben we 2 jaar geleden ingeruild op de huidige Yaris. De CHR wilden we vooral vanwege de hoge zit. Ik ben 71 jaar en mijn vrouw heeft in wisselende mate rugklachten. In de praktijk bleek de CHR echter toch wel een erg onoverzichtelijke auto, vooral voor mijn vrouw. Zij heeft moeite met de achteruitrijdcamera en parkeerde daarom altijd in op haar spiegels. Ze is klein en dan is een CHR erg onoverzichtelijk. Maar ook bij afslaan op rotondes moest je heel goed uitkijken dat er geen fietsers in je C stijl verdwenen.
De Launch Edition van de Yaris vonden wij van het begin af aan een hele leuke auto en tot onze verbazing was bij een proefrit de in en uitstap voor ons allebei geen probleem. Maar goed, ik ben ook maar 1.70 mt. De voorstoelen, die voor ons zeer goed zitten, zijn daarbij allebei in hoogte verstelbaar.

Toen wij de auto kochten wist ik van het accuprobleem van de nieuwe Yaris: ik lees altijd uitgebreid reviews als ik een andere auto wil kopen. In 2023 reden we echter dusdanige afstanden dat ik niet bang was voor dat probleem. In 2024 kwam daar helaas door medische problemen verandering in waardoor wij 2x geconfronteerd werden met een lege 12 volt accu. De tweede keer dat dat gebeurde was precies de dag dat ik een afspraak had bij de garage voor een grote beurt. Uiteindelijk is toen ook de accu vervangen en na uitgebreid het Toyota Yaris hybrideforum geraadpleegd te hebben is een lege accu ons niet meer overkomen. Dat betekent wel dat als ik een week weinig heb gereden, ik de auto drie kwartier op “ready” zet zodat de hybrideaccu de 12 voltaccu kan bijladen. In die drie kwartier draait de motor maximaal 3 keer een paar minuten stationair, dus het kost je ook nauwelijks benzine. Als dit probleem niet zou spelen had ik vijf sterren gegeven voor betrouwbaarheid.
Koop deze auto dus NIET als je hem als boodschappenauto wilt gebruiken!!!

Hoe bevalt de Yaris verder? Heel goed, we vinden het allebei een fijne auto om in te rijden. De stoelen zitten voor ons heel goed, motorgeluid is aanwezig bij hard optrekken, maar eenmaal op snelheid vinden wij hem stil genoeg. De vering is wat minder door de 17’ banden en de korte wielbasis, daardoor is hij wat stuiterig bij oneffenheden en drempels. De wegligging vind ik echter fantastisch, ik durf er hard mee door een bocht en de acceleratie op alle snelheden is meer dan voldoende.
De ruimte op de achterbank is beperkt, even als de bagageruimte. Wij zijn echter maar met z’n tweeën en af en toe nemen we kleinkinderen mee. Dat gaat allemaal prima, ook voor vakanties.

Dan de veiligheidssystemen en de elektronica. Het eerste wat ik standaard uitzet is de lane assist. Dat gaat gelukkig makkelijk door een knopje op het stuur een paar seconden ingedrukt te houden, maar moet je wel elke keer bij elke nieuwe rit doen. Ik ben erg blij dat de Yaris een “gewone” cruisecontrol heeft, die ik vooral op de snelweg gebruik en een adaptieve die ik op doorgaande wegen in de stad en buitenwegen gebruik. De dode hoekdetectie vind ik ook een prettige hulp en het headup display vind ik helemaal ideaal: je kunt daardoor veel meer je ogen op de weg houden is mijn ervaring.
Het navigatiesysteem is denk ik niet het allermodernste maar werkt voor ons voldoende. We hebben audio van JBL maar vraag me niet naar de kwaliteit: ik heb er geen verstand van, voor mij is het voldoende.

Over het verbruik kunnen we natuurlijk kort zijn: dat is voor een auto in dit segment natuurlijk prima. In de zomer haal ik ruim 1 op 25, in de winter ruim 1 op 22. Dan kom je dus aan de fabrieksopgave van 1 op 23,3. En dan ben ik niet echt een rustige rijder: na 19 uur ‘s avonds rijd ik altijd 120-130 waar dat mag.

Even terzijde: de Yaris wordt veel vergeleken met de huidige Honda Jazz. Wij hebben begin dit jaar ook een proefrit gemaakt in een Jazz Crosstar. De Jazz is veel minder gevoelig voor het genoemde accuprobleem, is veel ruimer van binnen en de magic seats zijn natuurlijk heel slim! De wegligging viel mij echter tegen i.v.m de Yaris en hij heeft geen dode hoekdetectie, geen headup display en geen “gewone” cruisecontrol. We kwamen met de verkoper sowieso niet uit over de inruilprijs van de Yaris dus wij hebben vriendelijk bedankt. Wie echter een ruime, comfortabele en ook zuinige auto zoekt heeft een hele goede aan de Jazz!

De Yaris heeft vorige week bij kilometerstand 44.700 een kleine beurt gehad waarbij verder geen bijzonderheden waren.
We rijden dus tevreden door en ik zal bij bijzonderheden deze review proberen bij te houden.


9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.