Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Hybrid GR Sport |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 800 km |
Aankoop en eerste ervaringen
- 800 km
Context
Zie ook mijn eerdere review van mijn vorige auto (Prius IV, 2016). De afgelopen 10 jaar heb ik de volgende auto’s gehad:
* Skoda Fabia Combi 1.2TDI Greenline (2011, 0-68.000km), privé
* Volvo V40 D2 Momentum (2013, 0-89.000km), privé
* Renault Mégane Estate 1.5dCi Limited (2015, 6.000-26.000km), privé
* Volvo V70 D2 Nordic+ Luxury Line, Intellisafe Line (2014, 83.000-107.000km), privé
* Volvo V70 D4 Polar Plus met alle lines (2016, 31.000-95.000km), lease
* Opel Ampera-E (2019, 0-23.000km), lease
* Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo (165pk) Business Executive (2020, 0-29.000km), lease
De Yaris wordt op dit moment gereden naast een minibusje.
Waarom de Yaris?
Vanwege privé omstandigheden moest een Opel Adam S (die we als 2e auto gebruikten) worden ingeruild voor een minibusje. Voor bv woon-werk verkeer en verder dagelijks gebruik wilden we niet met het ‘busje’ rijden. De ruimte van de Prius was door het busje niet meer nodig en ik wilde wel graag weer een auto waar je met plezier in stapt. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een goed alternatief.
In de zoektocht is veel voorbij gekomen (van Mini tot Volvo S90). Ik kwam alleen toch vaak weer terug bij Toyota of Lexus vanwege betrouwbaarheid (incl 10 jaar garantie), lage gebruikskosten (verbruik en onderhoud) en de soepele aandrijflijn (zie ook de review van de Prius). Ik was al vrij zeker van een Lexus RC300h of IS250h, maar bedacht toen dat het kleine lichte Opeltje (Adam S) misschien wel de grootste glimlach gaf. En ook thuis werden de lage gebruikskosten van een kleiner model, het makkelijker parkeren en de ‘groenere’ uitstraling gewaardeerd.
Bij een tocht langs dealers liep ik tegen de Yaris GR Sport aan. Mooi uiterlijk (andere grille, andere bumper/diffusor achter, 18 inch wielen, leer/alcantara interieur met zwarte hemel), goede rij-eigenschappen en leuk om iets speciaals te hebben (je ziet zo’n GR Sport niet zo vaak). Een GR Sport is verder verre van rationeel (behoorlijke meerprijs), maar zelfs thuis wordt gezien dat de auto anders is dan een ‘gewone’ versie. En de belangrijke minpunten van de Prius (licht/gevoelloos stuur met name vanaf 90/100kmh, stoelen) lijken in deze versie beter te zijn. De GR Sport heeft een sportievere stuurbekrachtiging, andere afstemming van het onderstel en verstevigingen (kentekengewicht is 50kg hoger dan een ‘gewone’). Of de auto ook echt anders rijdt kan ik pas zeggen als ik na wat kms ervaring eens een rit kan maken in een niet-GR Sport.
Eerste ervaringen
De Yaris heb ik nieuw gekocht en inmiddels zitten de eerste 800 kilometers er op. Pluspunten:
- stoelen zijn aanmerkelijk beter dan in de Prius (voorzijde niet meer naar beneden gekanteld)
- auto heeft meer isolatiemateriaal/stof waardoor een deur dichtslaan meer solide overkomt
- betere multimedia met Apple Carplay en (een touchscreen met) voldoende snelheid
- voorin erg ruim en handig ingedeeld (je kunt bv je linkerbeen helemaal strekken)
- lane assist is veel minder irritant en samen met de assistent om in het midden van de rijstrook te blijven ook veel beter
- het is eenvoudiger om elektrisch te rijden en de auto doet dat ook meer zelf (bij de Prius moest je vaak gas even liften om dit te doen, nu is dat vaak niet nodig)
- lekker wat gevoel in het stuur (niet zo dik/vlezig als de Adam S, wel veel meer dan de Prius) en wat sportiever afgestemde vering, terwijl de auto stabiel is en weinig windgevoelig (ook bij harde wind van afgelopen periode, op lange stukken erg prettig)
- looks vind ik zelf geslaagd, kleurencombinatie (parelmoerwit met een zwart dak) ook erg leuk
En dit valt verder op:
- verbinden met Apple Carplay gaat niet zo snel en soms moet je een paar keer klikken voordat de verbinding tot stand komt – misschien dat ik nog ontdek wat hiervan de oorzaak is!
- menu’s zijn veel beperkter dan in Prius (bv geen dagrijboek, gemiddeld verbruik per rit) – misschien dat er nog een gedeelte is dat ik niet ontdekt heb
- ik ben redelijk kritisch met audio, maar geluid is helaas (net als JBL van de Prius trouwens) niet meer dan matig
- kofferbak is nog steeds lekker groot, ruimte op de achterbank natuurlijk minder (voor ons niet zo belangrijk en wisten we natuurlijk ook)
- 18 inch wielen zijn supermooi, maar gepolijst en dus niet zo geschikt voor de winter/zout (ik ben nog bezig met een winterset). Ook zijn ze denk ik erg gevoelig voor stoeprandschade, want bij aankoop waren helaas al 2 velgen beschadigd (wordt nog hersteld door de dealer)
En het verbruik na de eerste tankbeurt is 1:23 (gemeten) en daarmee vergelijkbaar met de Prius.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Is een dikke Toyota Aygo X fijner dan een kale Toyota Yaris?

Toyota Aygo X vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Zo zuinig is Toyota Yaris Hybrid in praktijk: zuinigste benzine zonder stekker

Vergelijkende Test: Ford Fiesta vs. Toyota Yaris

Nieuwe Mazda 2 Hybrid is een Toyota Yaris
