Toyota Yaris 1.5 Hybrid GR Sport (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Hybrid GR Sport |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 19.200 km |
Aankoop en eerste ervaringen
- 800 km
Context
Zie ook mijn eerdere review van mijn vorige auto (Prius IV, 2016). De afgelopen 10 jaar heb ik de volgende auto’s gehad:
* Skoda Fabia Combi 1.2TDI Greenline (2011, 0-68.000km), privé
* Volvo V40 D2 Momentum (2013, 0-89.000km), privé
* Renault Mégane Estate 1.5dCi Limited (2015, 6.000-26.000km), privé
* Volvo V70 D2 Nordic+ Luxury Line, Intellisafe Line (2014, 83.000-107.000km), privé
* Volvo V70 D4 Polar Plus met alle lines (2016, 31.000-95.000km), lease
* Opel Ampera-E (2019, 0-23.000km), lease
* Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo (165pk) Business Executive (2020, 0-29.000km), lease
De Yaris wordt op dit moment gereden naast een minibusje.
Waarom de Yaris?
Vanwege privé omstandigheden moest een Opel Adam S (die we als 2e auto gebruikten) worden ingeruild voor een minibusje. Voor bv woon-werk verkeer en verder dagelijks gebruik wilden we niet met het ‘busje’ rijden. De ruimte van de Prius was door het busje niet meer nodig en ik wilde wel graag weer een auto waar je met plezier in stapt. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een goed alternatief.
In de zoektocht is veel voorbij gekomen (van Mini tot Volvo S90). Ik kwam alleen toch vaak weer terug bij Toyota of Lexus vanwege betrouwbaarheid (incl 10 jaar garantie), lage gebruikskosten (verbruik en onderhoud) en de soepele aandrijflijn (zie ook de review van de Prius). Ik was al vrij zeker van een Lexus RC300h of IS250h, maar bedacht toen dat het kleine lichte Opeltje (Adam S) misschien wel de grootste glimlach gaf. En ook thuis werden de lage gebruikskosten van een kleiner model, het makkelijker parkeren en de ‘groenere’ uitstraling gewaardeerd.
Bij een tocht langs dealers liep ik tegen de Yaris GR Sport aan. Mooi uiterlijk (andere grille, andere bumper/diffusor achter, 18 inch wielen, leer/alcantara interieur met zwarte hemel), goede rij-eigenschappen en leuk om iets speciaals te hebben (je ziet zo’n GR Sport niet zo vaak). Een GR Sport is verder verre van rationeel (behoorlijke meerprijs), maar zelfs thuis wordt gezien dat de auto anders is dan een ‘gewone’ versie. En de belangrijke minpunten van de Prius (licht/gevoelloos stuur met name vanaf 90/100kmh, stoelen) lijken in deze versie beter te zijn. De GR Sport heeft een sportievere stuurbekrachtiging, andere afstemming van het onderstel en verstevigingen (kentekengewicht is 50kg hoger dan een ‘gewone’). Of de auto ook echt anders rijdt kan ik pas zeggen als ik na wat kms ervaring eens een rit kan maken in een niet-GR Sport.
Eerste ervaringen
De Yaris heb ik nieuw gekocht en inmiddels zitten de eerste 800 kilometers er op. Pluspunten:
- stoelen zijn aanmerkelijk beter dan in de Prius (voorzijde niet meer naar beneden gekanteld)
- auto heeft meer isolatiemateriaal/stof waardoor een deur dichtslaan meer solide overkomt
- betere multimedia met Apple Carplay en (een touchscreen met) voldoende snelheid
- voorin erg ruim en handig ingedeeld (je kunt bv je linkerbeen helemaal strekken)
- lane assist is veel minder irritant en samen met de assistent om in het midden van de rijstrook te blijven ook veel beter
- het is eenvoudiger om elektrisch te rijden en de auto doet dat ook meer zelf (bij de Prius moest je vaak gas even liften om dit te doen, nu is dat vaak niet nodig)
- lekker wat gevoel in het stuur (niet zo dik/vlezig als de Adam S, wel veel meer dan de Prius) en wat sportiever afgestemde vering, terwijl de auto stabiel is en weinig windgevoelig (ook bij harde wind van afgelopen periode, op lange stukken erg prettig)
- looks vind ik zelf geslaagd, kleurencombinatie (parelmoerwit met een zwart dak) ook erg leuk
En dit valt verder op:
- verbinden met Apple Carplay gaat niet zo snel en soms moet je een paar keer klikken voordat de verbinding tot stand komt – misschien dat ik nog ontdek wat hiervan de oorzaak is!
- menu’s zijn veel beperkter dan in Prius (bv geen dagrijboek, gemiddeld verbruik per rit) – misschien dat er nog een gedeelte is dat ik niet ontdekt heb
- ik ben redelijk kritisch met audio, maar geluid is helaas (net als JBL van de Prius trouwens) niet meer dan matig
- kofferbak is nog steeds lekker groot, ruimte op de achterbank natuurlijk minder (voor ons niet zo belangrijk en wisten we natuurlijk ook)
- 18 inch wielen zijn supermooi, maar gepolijst en dus niet zo geschikt voor de winter/zout (ik ben nog bezig met een winterset). Ook zijn ze denk ik erg gevoelig voor stoeprandschade, want bij aankoop waren helaas al 2 velgen beschadigd (wordt nog hersteld door de dealer)
En het verbruik na de eerste tankbeurt is 1:23 (gemeten) en daarmee vergelijkbaar met de Prius.
Na 1 jaar en 14.000km
- 14.000 km
Een korte update met wat plussen en minnen na een jaar rijden en 14.000km.
Nog even een korte intro: we hadden hiervoor een Prius IV uit 2016 en daarvoor leaseauto’s (oa Volvo V70, Opel Insignia). We rijden de Yaris naast een Renault Kangoo uit 2017 en in de zomer een BMW Z4.
Minpunten:
* ventilatie/verwarming: niet anders dan de Prius helaas. Met een klein beetje vocht/regen kun je niet anders dan met airco aan rijden, anders beslaan de ramen
* verbruik: met 4,2l/100km exact even zuinig als de Prius (die af en toe ook nog een gesloten hoge aanhanger trok). Ik had beter verwacht, hoewel de GR Sport iets meer verbruikt dan de gewone Yaris (iets zwaarder en 18 inch velgen)
* overgang elektro naar brandstof en omgekeerd verloopt niet zo soepel als bij Prius ; het lijkt bij de omschakeling soms alsof de tandwielen even in elkaar moeten grijpen (waarna een lichte schok volgt), maar meestal gaat het wel helemaal schokvrij.
* de witte parelmoerlak lijkt gevoelig voor steenslag, de zwarte lak op het dak niet (in vorige auto’s nooit last van gehad- ik ben hier enorm precies op)
* multimedia is snel genoeg, maar regelmatig ben ik tijdens een rit de verbinding kwijt (af en toe is zelfs een reset nodig door de home knop lang in te drukken)
* de toeter/claxon hoor ik zelfs zelf niet, laat staan een vrachtwagen die uit zijn baan raakt (bij de eerstvolgende beurt kijken of dat normaal is en/of verbeterd kan worden)
* waarom geen lampje bij de achter inzittenden?
Pluspunten
* 0 storingen/mankementen
* 4,2l/100km is natuurlijk nog steeds super zuinig, waarbij ik redelijk veel snelwegritten maak van ca 125km enkele reis met ca 105kmh op de teller; als je een stadsritje maakt of veel op een binnenweg rijdt kan het nog veel zuiniger (daar rijden wij minder met de Yaris, nl meer met de Kangoo)
* weggedrag is erg goed en de auto stuurt lekker direct, is lekker wendbaar
* ook met hardere wind van de afgelopen dagen is de auto voldoende stabiel
* hulpsystemen werken super (adaptieve cruise en lane centering assist bv)
* motor is krachtig genoeg
* stoelen van de GR Sport zitten super (in de Prius had ik een Scheel stoel ingebouwd)
* alles voelt aan alsof het jaren meegaat en ik de 10 jaar garantie niet nodig ga hebben
* in GR Sport trim ziet de auto er fantastisch uit vind ik en ik hoor dat ook vaak van anderen; je ziet deze uitvoering ook niet vaak
* als het werkt (zie hierboven) is multimedia met draadloze CarPlay goed en snel met (in deze uitvoering) een erg groot scherm
* interieur is ook mooi afgewerkt en met veel opties
Update na bezoek dealer: helaas is een sterkere claxon niet mogelijk…
Ingeruild
- 19.200 km
Met een eindstand van 19.200km besloten om de Yaris toch in te ruilen voor een grotere auto. Hoewel ik Volvo’s nog steeds mooi vind, toch weer gekozen voor een Toyota: laag verbruik, geen verrassingen met het onderhoud, geen storingen. Ten opzichte van de vorige review is de status gelijk. De positieve punten (verbruik, rijgedrag, uiterlijk, hulpsystemen met adaptieve cruise) zijn gebleven en de minpunten (ventilatie, CarPlay wegvallende verbinding) ook. Alles bij elkaar zeker een aanrader, waarbij prima met de minpunten is te leven. Bijvoorbeeld door de climate control in de modus fast te zetten of handmatig te bedienen (natuurlijk niet een super oplossing, maar mee te leven dus).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic | Apple Carplay -/ Android Auto |
- 2020
- 59.060 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic | Navigatie, Apple CarPlay/Android Auto, 16 inch, Privacy glass, Keyless, LED, Startknop, Parkeercamera
- 2021
- 57.086 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Y20 Exclusive Edition | Trekhaak | Navigatie |
- 2020
- 33.034 km