Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2023) #2

autoreview

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2023)
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2023)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2023)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2023)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2023)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2023)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst21.550 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top

  • 21.550 km

Hallo beste autovrienden, na iets meer dan 1 jaar en 6 maad trotse eigenaar te zijn van een Toyota Yaris vond ik het maar eens tijd om een review te schrijven.

ik zal mezelf even snel voorstellen, Ik ben Fabio ik ben 25 jaar en dit is mijn allereerste review op autoweek.


Eerst gaan we even terug in de tijd.

Wat was de reden van aankoop?

Mijn vorige auto een (Opel corsa uit augustus 2020) daar heb ik iets meer dan 2,5 jaar mee gereden, helaas enorm veel problemen mee gehad. De elektronica was meer kapot dan dat het werkte, start stop systeem heb ik nooit weten degelijk weten werken zelfs na een batterij vervanging.

Het grootste probleem was het gedrogd van 1.2 puretech motor. Als je S'morgens vroeg de motor startte ramelde werkelijk ganse auto elkaar van de trillingen. Ondangs mijn vlotte maar voorzichtige rijstijl dronk de motor evenveel motor olie (4 liter motorolie bijgevoegd tussen onderhouds beurten door) dan benzine. Ik had een gemiddeld verbruik van 6.8 liter of 1 op 14,7. Daarom tijdens het “autosalon” in Brussel maar beslist om eens te gaan kijken bij de stand van toyota.

Hoe verliep het Aankoop proces?

Heel simpel mijn 20 jaar oude broer had bij een dealer in (Lokeren, België) al een nieuwe toyota aygo x gekocht, aangezien het een aangename verkoper was direct een afspraak gemaakt. Ik was opzoek naar een degelijke, en betrouwbare auto dat ook nog iets wat zuinig was. Na wat googlen kwam ik al snel uit op een Toyota Yaris en na een telefoontje te doen zat ik enkele dagen later in de bureau van een verkoper. De verkoper heeft al de verschillende uitvoeringen uitgelegd en gaf me direct een brochure mee naar huis.

Daarin had ik de keuze uit 5 verschillende uitvoeringen: yaris, dynamic, iconic, style en gr sport. Ik wist al van tevoren dat ik graag een panorama dak en beter geluid systeem wilde. De eerste 3 uitvoeringen vielen al direct af maar de style (executive voor de Nederlandse vrienden) en gr sport hadden de opties wel, ik dacht dat dit er standaard wel ging op zitten voor die prijs maar…. Nee de verkoper vertelde me doodleuk als je een beter geluid systeem wilt moet je het hi-tech + Pano style pakket te nemen (premium pack voor Nederland) ter waarde van 2300 euro + nog eens 750 euro voor de metaalkleur.

Kort erna kwam de vraag manuele versnelling bak, cvt of de hybrid variant, toyota België had op dat moment een actie, de prijs van een benzine voor een hybrid, keuze was dus snel gemaakt, een hybride ging het worden. Kort erna kwam de vriendelijke verkoper met een grote lach op zijn gezicht de prijs van de yaris brengen, dit is dan 30.750 euro!! Ik ben al wit van vel maar toen werd ik nog witter, meer dan 30.000 euro voor een yaris? In 2021 kon ik een splinter nieuwe toyota corolla 2.0 hybrid station kopen voor hetzelfde bedrag. Altijd veel spijt van gehad dat ik dit niet heb gedaan.

Maar ja In deze tijd kost alles veel geld dus dan toch maar besloten de auto te kopen.

op 31 maart 2023 mocht ik mijn auto eindelijk gaan ophalen.

Eerste bevindingen?

Het eerste wat me opviel: waren de sportstoelen, wat zitten deze toch gemakkelijk, je hebt heel veel steun voor je rug, schouders en hoofd. Ik ben namelijk “maar" 1m80 groot dus is er voor mij meer dan ruimte genoeg, ik denk tot 1m90 zou je er wel comfortabel in kunnen zitten.

Het 9 inch toyota Connect systeem werkt voorbeeldig, heel veel mogelijkheden, draadloos apple CarPlay en Android auto zitten erop. Apple CarPlay werkt vlekkeloos, Android auto heb ik nog niet getest. Er zit een fysieke home knop, volume + en volume - op en ook nog een knop om snel te veranderen van CarPlay naar het standaard toyota scherm.

Omdat ik het hi tech pack had genomen word je ook begroet door een head-up display. Configureren kan naar je eigen smaak en behoefte, het display kan hoger, lager, van links naar recht positioneren. Je kan ook nog kiezen of je de toerenteller of het hybride systeem wil zien.

Hoe rijdt deze yaris nu?

Ik was verbaasd over hoe goed een toyota kan rijden. De Toyota is vlot, zuinig en met de 205/45 banden worden bochten vlot genomen maar een racewagen zal het helaas niet worden. Aangezien het Belgisch wegen netwerk om zacht uit te drukken uit elkaar valt, heb je geen al te comfortabele rij ervaring, de banden "bridgestone ecopia" zijn extreem hard, elke steen en bult voel je namelijk liggen, maar als wij belgen eens nieuw geasfalteerde wegen krijgen heb je er helemaal geen last meer van.

Jbl geluid systeem:

Het jbl systeem met 8 luidsprekers is een dikke aanrader, geluidskwaliteit is heel goed. Ik zal waarschijnlijk de enige toyota rijder ziijn die ook een ferverte hip hop fanaat is, ik vind de bas leuk aanwezig, in het multimedia systeem heb je de optie nog om de bas 5 standen naar omhoog of naar omlaag te plaatsen. Af en toe luister ik ook eens wat jazz en zelfs dit doet het jbl systeem moeiteloos. Toyota noemt het systeem zelfs “premium” maar dat is niet hoe ik het zou omschrijven, ik zou het meer omschrijven als een upgrade tov het standaard geluid systeem.

Veiligheids systemen:

Al wat je maar denken kan zit erop: dodehoek sensor, lane assist, lane centering assist, adaptieve cruisecontrol, rear traffic alert, en de verkeersbord herkening. Al deze opties werken hoe het moet, nog nooit een storing en/of foutmelding van gehad. Alleen de lane centering Assist staat uit omdat dit systeem mij altijd tussen de lijnen probeert te houden wat leidde tot wat irritatie.

Hybride systeem:

Dit is één van de belangrijkste redenen dat ik deze auto heb gekocht. Wat is dit nu eigenlijk? onder de motorkap zit een atmosferische 3 cilinder 1,5 liter motor met 92pk en onder de achter bank zit de hybride batterij gemonteerd wat uitkomt op een gecombineerd vermogen van 116pk . Als je vertrekt word de motor gedurende 45-60 seconden “voorverwarmd” dit wil zeggen je kan gewoon rijden maar de motor blijft op een vast Toerental draaien van 1400-1500 toeren om de motor op acceptabele temperatuur te brengen. Als je de gas los laat valt de motor uit en word terwijl de batterij bijgeladen. hetzelfde geldt voor als je de rem in drukt en als de benzine motor aangaat wordt de batterij ook bijgeladen. Op de snelweg met een snelheid van 125-135 km/u haal ik een verbruik van 4,8 liter of 1 op 21, bij start stop verkeer is 4.2l of 1 op 23,8 is perfect mogelijk , maar rij je veel rechte stukken waar je niet al teveel moet stoppen haal je zonder enige moeite 3.5 liter of 1 op 28,5 of zelfs nog minder.

Door de 17/18 duims velgen 97/98 gr co2 word het verbruik ook iets hoger als tegen de 15/16 duims velgen 87/92 gr co2.

Onderhoud

Op kilometer stand 14480km is de eerste onderhoudsbeurt gebeurd.
Dit was voor een prijs van 321,60€. Dit vind ik wel serieus prijzig voor een kleine onderhoudsbeurt maar aangezien je aan een officiele garage vastzit gedurende 10 jaar kan je er niet veel aan doen natuurlijk.


Defecten?

Na 1 jaar en 6 maand met de auto door te brengen heeft de 12 volt batterij het al eens begeven en is de DCM module in het dak eens vervangen omdat de batterij leeg was. Buiten dit kleine probleem werkt alles nog steeds voor 100 procent.

minpunten

Die zijn er gelukkig niet veel maar alleen heb ik 1 ergernis: de geluids isolatie of beter gezegd het gebrek eraan. ik vraag me oprecht af wat toyota heeft gedacht tijdens het ontwerpen van deze auto? ik ben er van overtuigd dat toyota nog wat overschot had liggen van een rav 4 en de overschot hierin heeft gestoken. nu even serieus, wat meer isololatie had gemogen maar na een tijd wen je er wel aan. Dus als iemand van toyota dit leest. ik hoop dat jullie bij het nieuwe model iets minder gierig gaan zijn met de isolatie, op die 10kg meer gaat het nu ook niet meer steken.

Conclusie

De Yaris is zeker Geen racewagen maar Als je een betrouwbare, vlotte, en zuinige auto zoekt dan zou ik zeker niet gaan verder zoeken. Zou ik zelf de Yaris opnieuw kopen? Jazeker, maar ik zou toch overwegen een goedkopere uitvoering te nemen, aangezien de Yaris serieus aan de prijs zit. zou ik zelf iedereen aanraden om een iets goedkopere uitvoering te nemen. Zeker de versie met de 16 duims velgen en minder opties is zeker aan te raden.

Dit is mijn allereerste review ooit. Ik hoop dat jullie er veel van bijgeleerd hebben en als jullie nog enige tips hebben hoe ik kan mijn review verbeteren. Laat maar weten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.