Toyota Yaris 1.5 Hybrid Executive (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Geweldig autootje
- 9.500 km
Ik hoor het mezelf nog zeggen, tot een jaar of 5 geleden: ik in een Japanner? Van zijn leven niet!
Na drie jaar in een Clio intense gereden te hebben (private lease contract afgelopen), moest ik kijken naar een andere auto. De nieuwe Clio stond natuurlijk meteen bovenaan, die is zeker in comfort onverslaanbaar. Ik heb een Peugeot 208 geprobeerd en een Nissan Micra, maar na een proefrit in de Yaris (toen net in de aanbieding via de ANWB) was ik verkocht. De eerste proefrit was in een Dynamic, het enige wat me daarin niet beviel waren de stoelen. Waarop de dealer me een proefrit in een Executive aanbood. En toen wist ik het zeker. De Yaris moest het worden.
Het is echt een fenomenaal autootje. Hij piept continu vanwege alle veiligheidssystemen die erop zitten. Zeker als je door de wasstraat gaat dan raakt de auto helemaal in paniek, maar gelukkig kun je met één knop alle piepjes dempen.
Was in de 20ste eeuw op autogebied de cruisecontrol de uitvinding van de eeuw (volgens mij bestond die al in de jaren 70 op heel luxe auto's), dan is dat nu in de 21ste eeuw al de adaptive cruisecontrol. Standaard op alle uitvoeringen van de Yaris. Je moet er even aan wennen, maar het is een fantastische feature. De auto rijdt autonoom in de file. Ik kan gewoon een boek lezen of zwaaien naar mijn medeweggebruikers. De auto geeft zelf gas, remt zelf en stuurt zelf. Met een Yaris is zelfs de ring van Antwerpen om 8 uur 's ochtends op een werkdag nog een plezier. Vandaag in de dichte mist gereden, geen probleem voor de radar van de Yaris, die stopt voor iedere overstekende fietser.
Ik rijd dus de Executive. Kies deze uitvoering, vanwege de zogenaamde sportstoelen, ik snap niet waarom ze zo heten, maar ze zitten alsof je languit in je bad ligt. En ze zijn nog verwarmd ook! Nogmaals, qua comfort kan de Yaris niet tippen aan de Clio, de vering is vrij stug, maar voor de rest is de auto op alle aspecten beter.
Niet voor niets hebben ze bij Mazda een nieuw model 2 Hydrid gemaakt die wel heel erg op de Yaris lijkt.
En als je het toch al over het uiterlijk hebt, als je ooit een zwarte Yaris ziet, dan moet je hem eens vergelijken met Darth Vader. In het ontwerpteam van Toyota zit tenminste één Starwars-fan!
Ik had de auto op het eind van de zomer op 4,0 liter per 100 kilometer, inmiddels staat hij weer op 4,2 (1 op 23,5, ik zal mijn benzinebonnetjes nog invoeren), maar dat komt vanwege het feit dat de airco en andere verwarmingselementen allemaal in gang gebracht moeten worden. Ik rijd er best wat kilometers mee ook op de snelweg, ik denk dat als je alleen in de stad rijdt de auto nog wel wat zuiniger zal zijn.
Na mijn eerste proefrit constateerde ik dat de auto een wegligging had van een Mercedes, maar dat vond de dealer niet zo leuk. Ik had natuurlijk moeten zeggen dat het de wegligging van een Lexus was, maar ja, daar heb ik dus nog nooit in gereden.
Meer ervaringen
- 13.000 km
Je kunt echt wel zuinig rijden met een Yaris, alleen lukt je dat niet als je alleen op de snelweg rijdt. Zeker nu het koud is, pakt hij snel de benzinemotor erbij. Laatst in Duitsland op de snelweg gereden en dan schiet hij ineens onder de 1 op 20. In mijn woonwijk mag je maar 30 km/h rijden, als je daar de cruisecontrol voor gebruikt rijdt hij het hele stuk elektrisch en dus zuinig. Ergo: dit is een auto die in tegenstelling tot de meest conventionele benzineauto's goedkoper in de stad en duurder op de snelweg is. Ik ben trouwens wel heel gelukkig dat ik voor deze auto gekozen heb in plaats van een Clio (1 op 18,5) in deze tijd waarin de benzine ver over de 2 euro kost (meer dan 4,60 gulden per liter!!).
Er zit wel een belangrijk nadeel aan de adaptive cruise control. Als je voor het verkeerslicht staat te wachten, dan laat hij de auto voor je een meter of 30 wegrijden. Het verkeerslicht registreert geen auto meer en springt op oranje. Zo moet je altijd twee keer wachten. Of door oranje rijden.
Nog een belangrijk nadeel is dat de radar iets omhoog kijkt en dat hij moeilijk kan anticiperen op stilstaande auto's voor het verkeerslicht. Dan krijg ik aan het einde van de rit de schuld dat mijn stoptechniek niet goed is, maar ik ga echt niet tien meter voor een stilstaande auto op de rem staan, zoals hijzelf wel doet.
De auto kan wel verkeersborden lezen langs de rand van de weg, hetgeen soms hilarische resultaten heeft (dan pakt hij de 30km/h van de uitvoegstrook bij een pompstation, terwijl je gewoon op de snelweg rijdt), maar het zou tof zijn als hij ook de verkeerslichten in de gaten houdt. Feature om aan te werken bij Toyota.
Eerste schadegevalletje gehad, openslaande deur tegen mijn achterportier aan. Schadebedrijf gaf aan dat het erg moeilijk was te repareren omdat het plaatmateriaal erg dun is. Dat had ik in een echte review ook al eens gezien. Natuurlijk, ze willen besparen qua gewicht, maar kennelijk niet op het materiaal als zodanig, terwijl een steviger portier zeker niet had misstaan.
Nog meer ervaringen
- 44.444 km
Inmiddels meer dan 44.000 probleemloze kilometers gereden. Net mijn autootje nog door de wasstraat gehaald. Omdat het een private-lease is, doe ik dat elke week. Wat me opvalt is dat de auto, na twee jaar!, nog steeds strak in de lak zit. Geen butsje, geen putje, geen krasje. Dat was bij mijn vorige auto, een Renault Clio wel anders. Dat was, denk ik, een auto die op maandagochtend afgelakt was. Die had al aardig wat putjes, zowel op de motorkap als op de schermen aan weerszijden van de grill, waar je het wit (grondverf?) door het rood heen zag. Slechte lak, heet dat.
De kleur van mijn Toyota is oxyde bronze. Groen op het kentekenbewijs.
Ik heb al eens de loftrompet uitgestoken voor de adaptive cruise control. Ik ga dat nu weer doen. Ik sta geregeld in de file, maar toch kom ik altijd uitgerust thuis en op mijn werk. Het is net als in de trein, die gaat ook af en toe midden in het veld stilstaan. En dan heb je de gelegenheid om rustig om je heen te kijken.
Hoe anders was dat met die Clio. Als je dan 's ochtends in de file had gestaan, dan kwam je al opgefokt binnen op je werk. Harmonicarijden op de A15. Daar heb ik bij de Yaris geen last van. Hij past zich, vooral in de file (op de A4), moeiteloos aan zijn voorganger aan. Het is wel zo dat hij af en toe een gat laat vallen, waar een opgefokte chauffeur dan weer inschiet (waarom blijven we in de file niet gewoon op onze eigen rijstrook?). Daar heeft de radar dan weer wat moeite mee, vooral als ik afgesneden wordt.
Ik heb al eens bedacht dat als iedereen een ACC heeft en die ook gebruikt, dan hebben we op een gegeven moment geen maximum snelheid meer nodig. Alle auto's rijden dan even hard, alleen als iemand moet invoegen, is een kleine aanpassing in het ritme nodig. Zo kun je makkelijk met zijn allen 160km per uur rijden. Iets om over na te denken!
Opties bij Executive uitvoering
- 45.000 km
Goede vraag hieronder, dus meteen antwoord. Ik heb speciaal gekozen voor de Executive vanwege de stoelen, dat had ik al geschreven. In die tijd was deze uitvoering maar een paar tientjes per maand duurder (private lease). Alleen die stoelen zijn de meerprijs meer dan waard.
Maar inderdaad, er zit nog meer op. Geen stuurverwarming (ik heb hem althans nog niet gevonden), wel twee standen stoelverwarming (voor). Dual zone climate (ik vraag me af of dat wel echt werkt als de een 25 graden instelt en de ander 15). Ik heb een headup display. Daar ben ik erg blij mee! Je moet er wel aan wennen, maar het is heel handig. Eigenlijk heb je verder niets nodig, want als je op de Toyota navigatie rijdt, dan zie je de aanwijzingen ook in je voorruit. Verder zie je de snelheid die je mag rijden (verkeersbord), de snelheid die je werkelijk rijdt en de snelheid die je ingesteld hebt op de ACC. En uiteraard de lijntjes van de lane keep assist. Die optie is ook handig. Als je iemand gaat inhalen dan gaat de auto automatisch harder rijden als je je linker richtingaanwijzer aanzet. Ik heb geen 360 graden camera, wel een achteruitrij camera. Maar die wil nog wel eens nat worden, zeker in het weer van de afgelopen tijd. Altijd opletten dus als je achteruit rijdt, gebruik altijd de spiegels, want de camera is een mega-groothoek.
Tenslotte heb ik JBL boxen in de auto. Op zich helemaal geweldig, alleen jammer dat je de muziek verder niet kunt bijstellen. Misschien via Android Auto, maar nog niet geprobeerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.