Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022) #2

autoreview

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2022)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto met duidelijke ontwerpkeuzes

  • 53.000 km

Na 1 jaar en 32.000 km rij-ervaring tijd voor een review. Deze Toyota Yaris Hybrid Dynamic is van 2022 en is in 2023 met kilometerstand 21.000 aangeschaft bij een Toyota-dealer. Hij kwam uit de verhuur. Omdat onze vorige, 16 jaar oude, auto acuut overleed en niet meer te redden was, hadden we per direct een andere nodig. Ik heb een voorkeur voor Mazda en Toyota, dus bij beide merken gekeken wat in de buurt op voorraad stond. B-, C-, of D-segment maakte me niet uit, als het maar met automaat was en binnen budget van €25k. Dat beperkte de keus aanzienlijk. Deze Yaris konden we per direct uit de showroom meekrijgen, met de resterende 9 jaar of 179.000 km fabrieksgarantie.

Na 30 jaar D-segmenters te hebben gereden, de laatste een exemplaar uit 2006, heb ik een stap terug gezet naar het B-segment en tevens een flinke sprong voorwaarts in de tijd gemaakt. Hoe bevalt dat nu? Samengevat: het ding hangt van de piepjes aan elkaar, maar als je eenmaal weet hoe je ze kunt uitschakelen is het een leuke auto om in te rijden. Voordelen zijn het uiterst lage brandstofverbruik (de helft van mijn vorige auto, wat me dit eerste jaar ruim €2.000 heeft bespaard), de vele veiligheidsvoorzieningen, de vlotte prestaties en de wendbaarheid. Het grote nadeel is het gebrek aan comfort. Geen reisauto dus, zoals ik hem regelmatig gebruik, maar in de stad en op de provinciale weg is hij in zijn element. Ik bespreek eerst de minpunten, daarna de pluspunten.

minpunten:
Zitcomfort: voorin is genoeg ruimte, de zitpositie is goed en de stoelen zijn ruim bemeten maar ik mis steun in de onderrug. Een verstelbare lendesteun ontbreekt. Het axiale verstelbereik van het stuurwiel is voor mij nèt iets te gering (ik ben 1,88m lang). De armsteun in de portier zit te ver naar voren. Dat kan ook moeilijk anders, met 4 portieren op een auto van nog geen 4 m lengte. De middenarmsteun is gelukkig wel goed bruikbaar. De ruimte op de achterbank is beperkt, maar dat weet je als je hem koopt.
Veercomfort: de Yaris is straf geveerd en heeft korte veerwegen. Je kunt het sportief noemen, oncomfortabel is een andere omschrijving. Als je lange ritten maakt, wordt het gestuiter knap vermoeiend. Bij ontvangst van de auto stonden de banden rondom op 2,6 bar. Dat was geen doen. Zelfs op de minimale spanning van 2,2 bar vóór en 2,0 bar achter bleef het stuiteren. Inmiddels zijn de standaard Bridgestone Ecopia EP 150 banden vervangen door Goodyear Vector 4seasons. Dat is een verademing. Ze hebben veel meer afrolcomfort en zijn aanzienlijk stiller.
Akoestisch comfort: de Yaris is rumoerig. Net of je de raampjes permanent open hebt. De herrie lijkt veroorzaakt door de totale afwezigheid van isolatiemateriaal. De auto is één holle klankkast. Alles is blikkerig, dun en licht uitgevoerd. Een mals regentje klinkt als een enorme hagelbui op het dunne plaatstaal. Als je hard rijdt en het stormt, dan wijkt het portier in windvlagen uit de sponning. Nooit eerder met een auto meegemaakt. De 1500 cc driecilindermotor vibreert licht en klinkt een als knorrepot maar houdt zich niettemin gedeisd.
Bedieningscomfort: welgeteld 16 knopjes van miniformaat op het stuurwiel. Het vraagt kleine vingers, studie en een goed geheugen om alles te leren bedienen. Een mooi digitaal dashboard met een overvloed aan keuzeschermpjes en informatie, maar wel een muizenbioscoop. De handleiding op internet is 540 pagina’s. Niettemin werkt dat door de digitale zoekfunctie handiger dan het papieren instructieboekje. Maanden later kom je - al dan niet per ongeluk - nog steeds nieuwe instelmogelijkheden tegen.
Veiligheid: de auto heeft enkele malen een (onnodige) noodstop geactiveerd. Op mijn vaste routes ken ik inmiddels de plekken waar dit kan gebeuren. Een scherpe bocht naar links, waar je pas op het laatst kunt bijsturen. Zeker als er reflectoren of paaltjes staan. Het systeem weet niet of ik wakker ben en gaat ‘veiligheidshalve’ in de noodrem. De rijstrook-assistent is redelijk zoekerig tussen de lijntjes, en verliest regelmatig koers bij de vierkante blokken van in- en uitvoegstroken en bij lichte stijgingen en dalingen van de weg. Ook mogen de bochten niet te scherp zijn. De verkeersbord-herkenning is onbetrouwbaar, want de bordjes eronder (‘bij regen’ of iets dergelijks) snapt hij niet. Hij geeft vrolijk 130 op de snelweg aan, ook overdag, want het bordje ‘van 19-7 uur’ herkent hij niet.
Kleine dingen: het lampje boven de achterbank is wegbezuinigd. In het donker zie je niks, als je je spulletjes wilt pakken. De hoedenplank is van bordkarton en valt regelmatig uit zijn bevestiging. Op de 2e dag brak het clipje al af waarmee hij is opgehangen. De claxon hoort op een scootmobiel thuis. Er zitten 3 jaar kaartupdates en wat appjes bij de auto, maar om de software te installeren of te updaten met behulp van een USB-stick (bestaat dat nog?) moet je door zoveel hoepels springen, dat ik dat daar niet aan ben begonnen.

pluspunten:
Rijplezier: dfe Yaris is enorm vlot en wendbaar. Van 0-100 km/u in 9,7 sec. is een prima waarde. Dank zij de krachtige accu-ondersteuning is de auto altijd bij de les. Ook op de snelweg gaat hij er als een speer van door. Zelfs boven de 130, 140 km/h. Dankzij het compacte formaat en de korte draaicirkel is iedere parkeerplaats is goed met deze auto. Je kunt in een onverwacht hoog tempo door de bocht, zonder dat de auto overhelt of de banden piepen.
Transmissie: de CVT is erg fijn. Fijner dan de conventionele automaat die ik eerder had. Die had altijd even nodig om terug te schakelen en loeide flink bij gebruik van de kick down.
Brandstofverbruik: varieert tussen 1:21 en 1:29 km/l, afhankelijk van buitentemperatuur, de verhouding stad / buitenweg / snelweg en de rijstijl. Voorbeeldige waarden. De reserve-inhoud van de benzinetank is met 6 liter ruim bemeten, maar dat hangt samen met het hybride systeem waarbij je beslist geen lege tank wilt hebben. Van de 36 liter tankinhoud resteren dus 30 liter voor normaal gebruik, wat een actieradius van 700-800 km geeft. Het olieverbruik is nihil. En niet alleen dat, maar de olie blijft tussen de beurten volkomen goudgeel. Dat heb ik niet eerder meegemaakt.
Multimediascherm: prettig te bedienen en goed uit te lezen, voorzien van Apple CarPlay en Android Auto. Het ingebouwde navigatiesysteem gebruik ik niet. Meestal Waze, soms Google Maps (bij Google Maps zie je de satellietbeelden op het 8 inch multimediascherm). Goede achteruitrijcamera. Parkeersensoren ontbreken, die heb je niet nodig.
Rijhulpjes: adaptive radar cruise control, lane tracing en lane centering assist (LTA en LCA), verkeersbordherkenning, automatische verlichting, automatische ruitenwissers, elektronische parkeerrem, break hold, bandenspanningsmeter, navigatie, keyless entry, achteruitrijcamera enz. Behalve een dode hoek assistent zit het meeste erop en werkt het goed. Geen rare bugs gehad. In de file is het fijn dat de auto vanzelf remt en optrekt. Dat is echt vooruitgang. Goede LED-koplampen. Als je halogeen gewend bent, is dat een groot verschil. De automatische verlichting met grootlichtfunctie werkt perfect. Erg fijn, hier op het platteland. De regensensor voor de ruitenwissers werkt ook foutloos.
Opbergruimte is er volop. Voorin althans. Ruime portiervakken, een vakje in de middenarmsteun, een ruim dashboardkastje en op het dashboard twee vakjes om een telefoon of iets kleins neer te leggen. De kofferruimte houdt niet over, maar je kunt 2 boodschappenkratjes kwijt. De telefoon laadt alleen aan de kabel op, maar dat vind ik geen probleem.
Veiligheid: veel airbags, zelfs tussen de voorpassagiers.
Garantie: 10 jaar of 200.000 km is heel netjes. Geen enkel mankement gehad.

Kortom: Toyota heeft duidelijke keuzes gemaakt bij de Yaris. Veel veiligheidsvoorzieningen en rijhulpjes, mooie full hybrid aandrijflijn met minimaal brandstofverbruik, goede wegligging, lange garantietermijn. Het comfort, en zeker het akoestisch comfort, is een verbeterpunt.

Update 2025

  • 82.000 km

Er is een jaar verstreken sinds de review. Tijd voor een update. Er zijn 29.000 km bijgereden. Km-stand 82.000 nu. De garage heeft op eigen inititatief een kaartupdate geïnstalleerd: de laatste gratis update in de 3-jaarsperiode die bij deze Yaris hoort. Verder niets aan de review toe te voegen. Behalve één ding. Het blijkt dat bij mist overdag de automatische verlichting niet aanspringt. Dan heb je vóór alleen dagrijverlichting in de vorm van een LED-stripje en achter niets. Ik werd er door medeweggebruikers op geattendeerd. Voortaan dus bij mist overdag handmatig de verlichting inschakelen. Dat was alles.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.