Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2021)

autoreview

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2021)
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2021)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De perfecte reisgenoot

  • 675 km

Half mei (2021) de nieuwe Toyota Yaris Hybrid 1.5 in Dynamic uitvoering besteld en binnen twee weken al geleverd. Deze stond in Zeebrugge op voorraad waar Toyota Europe tegenwoordig de aanvoer van nieuwe auto’s heeft staan. Een super snelle levering dus, echt helemaal blij mee.

Gekozen voor de Dynamic uitvoering omdat deze al helemaal compleet is en voldoet aan mijn wensen en budget. Wel heb ik gekozen voor het chrome-pakket wat in de kleur Ash Grey Metallic wel heel mooi tot zijn recht komt. Daarnaast liep er een actie met het gratis “Auto van het jaar pakket” waardoor ik nu beschik over optionele parkeersensoren voor- en achter, en een speciale chrome instaplijst (zie foto's) met daarop “Yaris” en het symbool auto van het jaar 2021. Het maakt de auto mooi af.

Na deToyota Yaris 1, Yaris 2, en Yaris 3 Hybrid gereden te hebben, nu dus toe aan de Yaris 4 Hybrid. Doordat ik alle modellen gereden heb, kan ik ook heel goed de verschillen aangeven tussen de modellen.

Om een lang verhaal kort te maken, de nieuwe Toyota Yaris 4 Hybrid is met geen van zijn voorgangers te vergelijken. De wegligging en het rijgedrag zijn zoveel beter t.o.v. de eerdere modellen als mede ook het nieuwe Hybride systeem, dat werkt fenomenaal!

Meteen bij het wegrijden merk je dat de Yaris veel alerter reageert op het gaspedaal dan het voorgaande Hybrid model. Tevens voelt de auto een stuk volwassener aan op de weg. Het aangepaste Corolla onderstel is hier natuurlijk debet aan. Ik kan het ook niet omschrijven als een kleine verbetering t.o.v. het voorgaande model, maar dit is gewoon een compleet andere auto als het aankomt op rijbeleving, rijcomfort en vooral veiligheid.

Het lijkt bijna een verkooppraatje als ik mijn verhaal zo eens lees, maar zo enthousiast ben ik over de nieuwe Toyota Yaris. Hoe deze zich verhoud tegen andere B-segment modellen weet ik niet, maar ik stapte in tijdens de proefrit en was meteen onder de indruk. Wat een heerlijke auto.

Tijdens de proefrit ook nog gereden met de 1.5 schakelversie, maar toch gekozen voor de fijn rijdende Hybrid met automatische versnellingsbak. Het maakt het rijden nog veel comfortabeler en vooral rustiger is mijn beleving.

Ondertussen al meer dan een week onderweg met de nieuwe Yaris en hij bevalt nog steeds. Wel even wennen aan alle instellingen, piepjes en mogelijkheden. Vooral de parkeersensoren zijn even wennen, maar heerlijk om ze te hebben. Ik kan ze nu al niet meer missen! Op de lange ritten bevalt de auto prima en hij heeft een heerlijke zit.

Binnenkort meer!

Nog steeds zeer tevreden

  • 10.000 km

Nu 10.000 km verder en bijna een jaar in bezit kan ik vertellen dat ik nog steeds zeer tevreden ben met de Yaris.

Ik ben geen enkele keer naar de garage gemoeten voor een probleem en heb ook verder geen problemen gehad. De auto rijdt erg fijn en stuurt als een scheermes. Het Hybride systeem in de nieuwe Yaris vind ik nog steeds prettiger werken dan van het "oudere" model dat wij ook in ons bezit hebben. Hoewel die auto ook nooit problemen heeft, maar het systeem van de nieuwe Yaris is vlotter en hangt beter aan het gas, is minder "lui".

Het gemiddelde verbruikt ligt op 1:23,04 maar kan zeker naar 1:25 als je veel in de stad rijd. Ik moet voor mijn werk intussen veel meer over de snelweg rijden waardoor het verbruik van 1:25 naar 1:23 is gegaan, nog niet slecht in mijn beleving. Het max. 100 km/h op de snelweg rijden zal hier ongetwijfeld aan bijdragen. Ondertussen heb ik ook de vebruiksmonitor op Autoweek openbaar gezet zodat jullie het werkelijke verbruik kunnen zien. Er zijn inmiddels 16 tankbeurten nodig geweest in bijna een jaar tijd.

Enkele dingen die opvallen zijn toch wel het Lane assist systeem, soms vind ik het prettig en soms gewoon irritant. Van richting verwisselen zonder richtingaanwijzer te gebruiken resulteert meteen in een piep en een ruk aan je stuur. En juist die ruk aan het stuur kan soms gevaarlijk zijn en voelt niet prettig. Het systeem kun je uitzetten, maar elke keer als je de auto opnieuw start staat het weer aan. Een kwestie van wennen, maar soms is het gewoon niet prettig. Dit zal ongetwijfeld niet alleen bij Toyota zijn.

Daarnaast moet ik toch nog iets kwijt over de waarschuwing die soms op je dashboard komt "Pas op aanrijding!". Afgelopen week had ik nog een ervaring op de snelweg, ik reed op de linker baan en ineens gooide de bestuurder van de auto op de rechter baan zijn auto naar links, vlak voor de neus van de Yaris. Hierop kwam het systeem in actie en "zag" de auto een bijna aanrijding. Dit ging natuurlijk gepaard met de nodige signalen en het rode blok op het display met de melding "Pas op aanrijding!". Dit is een veiligheidssysteem, maar eigenlijk helemaal niet zo veilig als het klinkt. De auto naast mij schiet ineens voor de neus van de Yaris waarop deze reageert met de bekende piepjes en melding op je dashboard. Hoe je het ook went of keert, je kijkt toch op je dashboard naar de melding, maar dan zijn je ogen niet meer gericht op de auto voor je, die ook nog eens serieus aan het remmen is. Ik denk toch dat Toyota daar nog eens goed naar moet kijken........

Verder kan ik niks aanmerken op de auto, alles werkt nog perfect, geen rare geluiden, piepjes of kraakjes van het dashboard of elders in de auto. De wegligging is fenomenaal en prettig afgesteld, de stoelen voelen iets harder dan in het vorige model, even wennen, maar zitten uiteindelijk erg fijn. Sturen doet de Yaris als een scheermes en erg licht. Bagageruimte is meer dan voldoende en makkelijk toegankelijk voor de dagelijkse dingen, hobby's en boodschappen.

Om dan toch nog een minpuntje te moeten noemen zijn de bekerhouders, die zitten toch niet echt fijn onder de armleuning in het midden van de auto. Bij het vorige model zaten deze net voor de "pook" van de automaat, dat was wel een handigere plek dan nu.

Bij hard accelereren hoor je de motor een rauwe brul geven, maar soms is dat ook wel een fijn geluid, hij schreeuwt het uit van genot, maar dan ga je ook wel als de spreekwoordelijke brandweer voorruit in de "Power stand". Je verrast er soms de mensen achter je mee omdat je toch flink hard weg kan trekken bij een oprit richting de snelweg.

Al met al een saaie update, maar een Toyota heeft gewoon erg weinig mankementen of problemen.

Wordt vervolgd na de eerste onderhoudsbeurt!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.