Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2022) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Hybrid Active |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 9.647 km |
KM-stand laatst | 19.885 km |
Eens Toyota, altijd Toyota
- 10.437 km
Tot 2003 reed ik altijd Opel. Deutsche Grundligheit zullen we maar zeggen. Totdat ik op die zomerdag onderweg naar het noorden van het land stil kwam te staan op de A6. Kapotte distributieriem. Natuurlijk mijn eigen schuld, ik had die eerder moeten laten vervangen. De Wegenwacht kon niets anders voor me doen dan een auto-ambulance bestellen en de auto naar mijn garage in het zuiden des lands te brengen. Toen we in het dorp aankwamen sprak de chauffeur, bij het zien van de garage: ah, die hebben maar een kleine werkplaats”. Verbaasd vroeg ik of hij hier vaker geweest was. Het antwoord ben ik nooit vergeten: “Nee, het is een Toyota-garage en er mankeert nooit iets aan een Toyota. Ze hebben dus geen grote werkplaats nodig…”
Toen ik twee jaar later een andere (tweedehands) auto kocht, was dat een Toyota Avensis. Jaren hebben we mer deze auto gereden en behoudens banden en de gebruikelijke onderdelen bij een grote beurt hebben we nooit een onderdeeltje hoeven te vervangen. Na de Avensis volgde een Auris, mijn eerste hybride auto. ook hier nooit kosten aan gehad, terwijl de teller ruim 225.000 km aangaf. Hierna volgde de Yaris hybridd model 3 en recentelijk de Yaris Active hybride model 4.
Het verschil met model 3 is enorm. Een mogelijk negatief verschil is de ruimte achterin. Maar de kinderen zijn inmiddels allang de deur uit en de achterbank wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de boodschappentassen. Verder niets dan positieve ervaringen: de strakke vormgeving, de wegligging, het veiligheidspakket, de automatische verlichting en ruitenwisser, CarPlay, de instelmogelijkheden van de stoelen en stuur, de grote display en het infotainment, de snelheid bij het accelereren (helemaal vergeleken met model 3) en zo kan ik nog even doorgaan.
ik rijd deze auto nu 5 weken, dus heel veel meer kan ik er nu niet over kwijt, maar de eerste indrukken zijn dus geweldig!
Eerste mankement
- 16.981 km
Om voor mij onverklaarbare reden wilde de auto vandaag niet starten. Had net de boodschappentas in de kofferbak gelegd, stapte in en wilde starten maar in plaats daarvan hoorde ik een tikkend geluid en verscheen op het dashboard een rood knipperend lampje van een auto met een hangslot. Ik heb in de handleiding gekeken en las iets over anti-diefstal, transponders en andere zaken die me niet veel zegden. Uiteindelijk de Toyota Pechhulp gebeld en binnen een half uur was hulp ter plaatse. De monteur stapte in mijn auto, deed de sleutel in het contact en zei meteen: “het is de accu”. Hij wist dat omdat de rempedaal terugsloeg…enfin, met een oplader is de auto gestart (op de elektrische motor) en ik moest maar even een rondje rijden om de accu weer op te laden. De monteur vertelde me dat dit een veelvoorkomend probleem van dit type Yaris was…
In de vele jaren dat ik Toyota rijdt, is dit de eerste keer dat ik met een mankement te maken had.
tweede mankement
- 19.824 km
Vanmorgen opnieuw geconfronteerd met het feit dat de auto niet kon starten vanwege een lege accu. Uitermate vervelend, helemaal omdat ik nogal plotseling met mijn vrouw naar het ziekenhuis moest. De Toyoya-pechhulp gebeld, maar de garantiedekking was per 1 december (vier weken geleden dus) verlopen, dus ze kunnen niets voor me doen. Je moet blijkbaar ieder jaar je auto aanbieden bij een Toyota-dealer voor een onderhoudsbeurt wil je garantie behouden. Mijn boordcomputer geeft aan dat over iets meer dan 5000 km de volgende ondehoudsbeurt moet plaatsvinden. Dus toch maar op zoek naar een andere hulpdienst. Want dit accu-probleem schijnt een veelvoorkomend probleem van de Yaris te zijn.
Derde keer…
- 19.885 km
Het begint eentonig te worden: vandaag voor de derde keer de hulpdienst moeten bellen omdat de accu weer leeg was. Uiteindelijk kontakt opgenomen met Toyota Nederland omdat ik vind dat een auto van 2 jaar oud, met nog geen 20.000 km op de teller, nog geen mankementen aan de accu mag vertonen. Een allervriendelijkste meneer aan de telefoon was dat helemaal met me eens en gaf aan dat het probleem bekend is bij Toyota en dat ik onder garantie de accu bij een dealer kon laten vervangen. “De dealers zijn van dit probleem op de hoogte, dus zullen zij dit onder garantie uitvoeren” is mij verzekerd,
Ik ben naar de plaatselijke Louman vestiging gereden en het probleem voorgelegd. Niets geen garantie, niets geen vervanging. De accu is doorgemeten en is best goed. Ik mag de auto komen brengen op afspraak, dan komt de accu een dag aan de druppelaar en krijgt een elektronica update, dan zou het probleem verholpen moeten zijn . Ik heb gevraagd om een toezegging dat de accu vervangen gaat worden als het probleem zich blijft voordoen, maar die toezegging kunnen ze mij niet zonder meer geven. Ze kunnen de accu "uitlezen" wat een bepaalde code genereert. Die code moet overeenkomen met de code die Toyota Nederland als "probleemaccu" ziet. Eerder kom je niet voor vervanging in aanmerking. We gaan het zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.