Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021) #2

autoreview

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Active
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst38.620 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste evaringen

  • 6.734 km

Aanleiding: Nadat ik onze Dacia Logan MCV bi-fuel total-loss had gereden zijn we overgestapt op een Toyota Yaris Hybrid van de vorige generatie. Die auto beviel qua ruimte, comfort en brandstofverbruik uitstekend, maar de prestaties vielen tegen. Met name in de heuvels en bergen. Toen de nieuwe Yaris uitkwam, ben ik gelijk gaan kijken bij de dealer, maar de ruimte achterin was minder dan in de Yaris waarin we reden. Echter, na een aantal maanden kwam ik weer bij de dealer en stond er geen uitvoering met sportstoelen maar een Active met normale voorstoelen. Toen viel de ruimte op de achterbank mee, en de rolmaat maakte duidelijk dat de knie-ruimte bij deze voorstoelen gelijk was aan onze huidige Yaris. Na een proefrit begonnen dan ook de inruilonderhandelingen, waardoor we nu sinds juni rond rijden in een blauwe Yaris Hybrid Active met als enige extra een set winterbanden en LM-velgen voor de 185/65-15 zomerbanden. Bewust is niet gekozen voor een duurdere uitvoering met 16 inch LM-velgen met bredere banden omdat de CO2-uitstoot hierdoor stijgt van 87 naar 92 gr/km en ook het brandstofverbruik met 0,2 liter per 100 km. Niet erg passend bij de klimaatdoelstellingen zullen we maar zeggen. Daarbij bieden brede banden met een lagere wanghoogte minder veercomfort en zijn gevoeliger voor spoorvorming en aquaplaning. Daarnaast vind ik de traditionele, heldere koplampen veel mooier van de LED-koplampen van de duurdere uitvoeringen.
Eerste ervaringen: Inmiddels hebben we ruim 6700 km in de Yaris gereden en dat is uitstekend bevallen. We zijn erg onder de indruk van de nieuwste hybrid techniek van Toyota; van 0 naar 100 in 9,7 sec en een overall brandstofverbruik van 3,9 liter per 100 km. Een indrukwekkende combi; het is niet alleen de zuinigste auto die ik ooit heb gehad, maar ook de snelste. In de vakantie heb ik het brandstofverbruik nauwkeurig bijgehouden; op 2620 km 111,1 liter E10 verstookt hetgeen resulteert in een brandstofverbruik van 1 op 23,6 waarbij op de snelwegen in Duitsland en Polen veelal tussen de 110 en 130 km/uur is gereden. Onder Nederlandse condities is de auto nog zuiniger; voordat de op vakantie gingen stond de verbruiksmeter op 3,8 liter per 100 km, nu op 3,9 liter. (effe rekenen: 2640/6734=2,6x0,1=0,26 0,26+3,9=4,16 l/100 km is afgerond inderdaad 1 op 23,6). De adaptieve cruise control is even wennen, maar na verloop van tijd is het hiermee uitstekend dealen; van Wroclaw naar Berlijn zijn momenteel in het Poolse gedeelte zo'n 60 km wegwerkzaamheden aan één stuk gaande, en ik heb over die 60 km nauwelijks het gas en rem aangeraakt. Heel relaxed rijden en dat is net wat je nodig hebt als je de 1100 km van Krakow naar Salland in één dag wilt rijden. Verder is Android auto een stap voorwaarts t.o.v. een TomTom. Verbazingwekkend hoe nauwkeurig Android auto vertraging op de weg weet aan te geven; en dat in Polen! Waarschijnlijk gebruiken veel Polen Android auto en kan het systeem dus goed vaststellen waar de doorstroming op de weg voor je stagneert. Het weggedrag en comfort is met 4 personen met bagage prima en door het veel sterkere elektrische gedeelte van de aandrijflijn zijn inhaalmanoeuvres op de snelweg veel beter uit te voeren als in de vorige Yaris. Wat ook goed bevalt is de automatische handrem; pas nu besef ik hoe vaak ik deze in het verleden gebruikte; bij iedere rit minstens twee keer. Tot slot kan ik als voordeel noemen dat in het donker het dashboard mooi blauw is verlicht; ook de knopjes op het stuur en tussen de voorstoelen. In de vorige Yaris moest dat op de tast. Zijn er ook nadelen te noemen? Jazeker; tot op heden kunnen we er twee ontdekken: De koffer is wat kleiner dan de vorige en de instap op de achterbank is ronduit krap. Als je eenmaal zit is de ruimte prima, maar om daar te komen.....
Resumerend; De Yaris bevalt uitstekend; technologisch vooruitstrevend en hierdoor de zuinigste auto (zonder stekker) die momenteel te koop is. Daarnaast ervaren we de auto als comfortabel, erg vlot en voldoende ruim voor 4 personen met bagage.

ruim een jaar later

  • 23.750 km

Inmiddels is de auto ruim een jaar oud en staat de teller op 23750 km. De auto bevalt uitstekend. Vlot, zuinig en modern. Dat laatste is regelmatig een nadeel omdat ik soms weken niet in de auto rij, en dan weer even moet uitvogelen hoe de adaptieve cruise control werkt, android-auto of het het ventilatie-systeem. Mijn vrouw maakt dus veruit de meeste kilometers; ik ben meer van de e-bike; naar het werk is een trip van slechts 12 km. Afgelopen winter ging de verbruiksmeter naar 4.1 liter per 100 km, maar in juni is deze bij ca 22.000 km weer terug gesprongen op 4,0 liter per 100 km. De laatste 14 dagen daarom maar eens bijgehouden hoeveel benzine de hybrid verstookt onder zomerse omstandigheden op met name 50, 60 en 80 km wegen. Op 1860 km is 67,6 liter E10 verstookt, hetgeen een verbruik is van ruim 1 op 27. Een diepe buiking dus voor de Toyota-ingenieurs temeer omdat het autootje ook nog eens erg rap is en er mooi niet geschakeld hoeft te worden.

kosten onderhoud

  • 38.620 km

Inmiddels heeft de Yaris hybrid ruim 38000 kilometers ervaring en is deze inmiddels 2x naar de dealer geweest voor onderhoud. Hier valt me twee zaken op:
1: de onderhoudsbeurten zijn fors duurder geworden, en:
2: de prijzen van de beurten zijn nauwelijks te achterhalen op de site van Toyota (je moet eerst je kenteken & kilometerstand invullen en een garagebezoek plannen)
In maart 2022 kostte de standaard onderhoudsbeurt (incl pech-hulp) me 237,61. Onlangs is de auto weer voor onderhoud naar de dealer geweest, maar de standaard onderhoudsbeurt ging richting de 400 euro. Dat werd me te gortig, dus ik heb de budget versie genomen (zonder pechhulp en "hybride zekerheid controle"), maar dat kostte toch ook nog 322,26 euro. Die "hybride zekerheids controle" vind ik trouwens flauwekul; Toyota geeft toch 10 jaar garantie? Je mag er toch vanuit gaan dat dit naar behoren werkt? Waarom moet dan op kosten van de klant dit om de 15.000 km getest worden? Al met al ben ik tevreden over de auto, maar minder tevreden over de onderhoud strategie van Toyota; te veel geldklopperij temeer de onderhoudsintervallen met 15.000 km erg kort zijn.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.