Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2021)

autoreview

Toyota Yaris
Toyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota Yaris Style 2020Toyota Yaris Style 2020Toyota Yaris Style 2020Toyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota YarisToyota Yaris

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Active
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst8.650 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Yaris hybride private lease

  • 2.342 km

Als eerste waarom deze auto:
Na aantal auto's gereden te hebben, was mijn eerste keus niet meer beschikbaar. De yaris is op comfort van stoelen en geluid iets minder maar wel heel, heel zuinig volgens opgave. Daarbij goede prestaties en acceptable wegligging was de keus snel gemaakt. Nu had de speciale black friday tarief ook invloed op de keuze.

Positieve punten:
Wegligging is voor me gevoel nog beter dan de demo auto. De auto is op comfort gericht, dus niet veel gevoel in stuur. Spreekwoordelijk plakken aan wegdek doet deze auto wel. Je rijdt zonder dat je door hebt vrij hard door de bochten. De stoelen kun je voor klein bedrag de rugleuning aan laten passen bij een auto-aanpas bedrijf. Daarna zit de auto voortreffelijk. Pedalen en stuur op goede afstand, wat bij vorige generatie Yaris voor mij niet het geval was.

Het standaard Audio systeem is eveneens opvallend goed, alleen even overmatige laag iets temperen via de instellingen en dan is er niets op aan te merken.

Bediening, als je de toeters en bellen negeert, recht toe-recht aan. Auto is eenvoudig te bedienen, geen leercurve.
De adaptieve cruise control werkt ook erg goed. Het is geen vol auto-pilot, Wanneer iemand voor je zxe'n auto prikt, weet de cruise crontol dat meestal zelfstandig op te lossen. Zoals eerder aangegeven, pas wel op het is geen vol-autopilot; je moet zelf wel op blijven letten voor als ingrijpen nodig is.

Prestatis: hybride systeem is meer dan snel genoeg voor dagelijks gebruik. Eén punt ben ik niet blij mee, bij invoegen wil het hybride-systeem nog wel is erg traag op het gaspedaal reageren. Daar leer je mee rijden, omdat het voorspelbaar is. Deze traagheid had niet gehoeven, er zit een 86pk electro motor in die dat direct kan opvangen.

De mindere punten:
De lane-assist, brake-assist, alarm alarm, beep beep. Het werkt allemaal net niet. De lane-assist zet je elke rit uit en de diverse alarmen zijn vervelend. Je leert ze te negeren. Beter had het er niet op gezeten, was de auto lichter en goedkoper van geworden.

Interieur, functioneel, overzichtelijk maar wel van keihard plastic.

Verbruik: Volgens opgave en advertentie van toyota moet deze auto 1 op 26 gemiddeld rijden. Op lange ritten met hypermile weggedrag, lukt het mij in geen geval dit te halen. In praktijk bij normale rijstijl is 1 op 21 wel haalbaar. Op zich niet slecht, wel fors meer dan geadverteerd en zeker niet grensverleggend zoals geadverteerd wordt.


Ik heb de auto nu 3,5 maanden. over jaar een update. Auto is een toyota, wat kans op defecten minimaal maakt. In eerste maanden ben ik geen enkel defect tegen gekomen,

edit 26-04-2021: wat tekstuele aanpassingen

Goede auto, jammer van de assists

  • 4.490 km

Beeld auto blijft hetzelfde. Prima auto, het was een perfecte auto geweest zonder de electronische hulpmiddelen en diverse alarmen.

Dempers zijn met nu kleine 5000km wel wat soepeler geworden. Vooral op glooiingen, korte verhogingen (langzame slag uit) is demping beetje te slap. Wagen is beetje deinerig daardoor. Op korte oneffenheden is demping wel hetzelfde gebleven, dat is goed. Nog stugger zou de auto tot stuiterbak maken. De auto voelt nu precies aan zoals de demo auto reed m.b.t. demping. Hou daar rekening mee als je een proefrit maakt en een hagelnieuwe mee krijgt, dat met wat meer kilometers auto lichte neiging tot deinen krijgt.

Lawaai, banden zijn wel heel erg rumoerig op ouder asfalt.

Gasrespons, aantal keer toch moeten handelen ivm motor/hybride systeem
onacceptabel traag is. Letterlijk 2 seconden wachten op vol vermogen. Invoegen vanaf parkeerplek langs provinciale weg, wacht maar tot gehele weg vrij is ivm je niet weet of je direct vol vermogen krijgt. Vermogen zit er wel in, auto haalt zonder problemen 160+km/h. Ruim voldoende voor de drukke Nederlandse wegen.

Eén niet essentieel defect aan de toyota gevonden benzinemeter werkt niet goed; Volgens de boardcomputer was nog 53km te gaan, de benzinemeter zat eveneens op de laagste streep. Bij tanken bleek er nog ruim 11,5 liter in de tank te zitten. Dat is bijna 1/3e van de benzine tank. Nu stopt de auto daar niet van met rijden, het stuurt je wel onnodig vaak naar de pomp. Ik meld het wel bij de eerste de onderhoudsbeurt of ze dat kunnen oplossen. Ik verwacht echter Louwman's standaard antwoord "volledig volgens specificaties zoals de auto uit de fabriek gekomen is" terug.

Die alarmen

  • 8.066 km

Nu 6 maanden later,
hulp- en alarm en vooral martel-systemen:
Volgende auto gaat een oude auto worden zonder al die elektronische hulp en alarm-bellen rommel. Je wordt er zo geïrriteerd van, "bedankt" EU.

Gas-respons 2 seconden vertraging:
Toyota dealer bevestigde dat de 2 seconden vertraging normaal is. Ze probeerden opnieuw op te gooien "ja maar meneer het is een cvt, dat is normaal". Nou ik heb diverse CVT automaten gereden, van mini tot relatief krachtige grotere auto's. Geen van allen hebben deze nare vertraging.

Bouwkwaliteit:
rammeltjes, afdichtingen ramen enz. blijft zelfde indruk, dit voelt niet als de kwaliteit waar Toyoda voor stond.

Aantal gereden kilometers is door thuiswerken wel veel minder dan verwacht, betrouwbaarheid kan ik weinig van vinden met 8066 km.

Alarm alarm

  • 8.650 km

Diverse alarm systemen beginnen op me zenuwen te werken. Zeker zo nu en dan sommige even in storing gaan of niet. Dat doet echt afbreuk aan het comfort van de auto. 1 van meest irritante is, dat een flut melding je center dash blokkeert met nutteloze signalen. Of alarmen van een stoel waar een tas staat blijft gaan, intens hard. Waar een piepje en een lampje had volstaan. Naast bijv. regensensor die ook erg moeite heeft onder alle omstandigheden, had net zo goed regelbare interval kunnen hebben.

Nee deze auto is geen aanrader. Als er is 150kg aan Electro rommel afgehaald zou worden zou het nog leuk goedkoop autootje zijn. Ik ben erg benieuwd hoe andere lease/eigenaren deze auto bevallen, misschien heb ik een maandagmorgen exemplaar getroffen.
Comfort van drie naar twee sterren.

Edit: brake-assist begint steeds vaker valse alarmen te geven, gordel spanner spant aan wanneer totaal niet te nodig en te strak(gevaarlijk!).

Verbruik blijft slecht, ook wanneer tank volledig op zuinig rij, kom ik nooit in de buurt van fabrieksopgave.

Dit exemplaar lijkt wel heel erg maandagmorgen model zo direct uit de Franse fabriek. Toyota dealer gaf niet thuis, dat heb ik allang opgegeven. Gezien de reacties van veel mensen, is duidelijk dat anderen exemplaren hebben gekregen die beter gebouwd zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.