Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 Hybrid Active |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Het moest er een keer van komen.
- 25.000 km
Na privé altijd Fiat te hebben gereden is dit de eerste niet Italiaanse auto die ik voor mijn vrouw heb gekocht. Het moest er een keer van komen. Door de inconsistente modelpolitiek van Fiat werden we bij het uitzoeken van een nieuwe auto wel gedwongen om te gaan winkelen bij de concurrentie. De eisen waren: compact, automaat en zuinig. Aangezien de Punto door Fiat uit het leveringsprogramma is gehaald en er geen vervanger voor deze kaskraker terug is gekomen, hetgeen onbegrijpelijk is, zijn we hij Toyota terecht gekomen.
Zakelijk reed ik al diverse Toyota’s waardoor ik gewend ben geraakt aan lage onderhoudskosten en hoge betrouwbaarheid. Voeg daarbij dat de hybrides van Toyota echt zuinig met brandstof omspringen waardoor de keuze voor dit merk vrij snel gemaakt was.
Ik had al eens vaker in een Yaris gereden maar die auto’s waren zo ontiegelijk zaaddodend qua uiterlijk en rijbeleving. Echt een auto die wat mij betreft in de categorie grijze muis valt. In 2022 nog eens een trip naar de Eiffel gemaakt in een Yaris waarbij het enige positieve de verbruikscijfers waren.
Enfin, mijn vrouw wilde eindelijk wel eens een automaat en omdat de verbruikscijfers van de Punto TwinAir zo slecht waren wilde ze nu eens een echt zuinige auto.
Omdat we de auto ook gebruiken voor de privé vakantiereizen moest de opvolger wel een beetje Puntowaardig zijn. De door ons geteste Renault Twingo kon qua ruimte de toets der kritiek niet weerstaan en ook hier was het praktijkverbruik beduidend hoger dan het beloofde verbruik in theorie.
En toen kwam daar het nieuwe model Yaris. Eindelijk een auto die er in een passende kleur leuk modern en jeugdig uitziet. Een wagen ook die heerlijk dynamisch rijdt. Niet meer te vergelijken met zijn saaie koudneuzige voorgangers. Maar met een keerzijde van de medaille want wat een prijzen worden er gevraagd voor een jong gebruikt exemplaar.
Uiteindelijk zijn we gezwicht, je leeft maar één keer en een lijkwagen heeft geen trekhaak. Dus de knip omgekeerd en de centen geteld. En warempel er was ruimte voor een drie jaar oude Yaris van het nieuwe type met nog geen 20.000 kilometer op de klok.
Mijn Toyota dealer heeft de nodige connecties in Denemarken en heeft daar een fijne Yaris in een, voor mij en mijn echtgenote, aantrekkelijke kleur weten op te sporen. Het voordeel van een Deense Toyota is dat de uitrusting aanzienlijk luxer is dan een Toyota die via Louwman in Nederland is geïmporteerd. We hebben de op één na goedkoopste versie aangeschaft met simpele stalen velgen en wieldoppen maar desondanks zit er stoel- en stuurverwarming op, LED koplampen met dramlampen in de bumpert en privacy glass in de achterportieren. Ook hebben we een afdekplaat in de kofferruimte die de kattebak verdeelt in twee niveaus.
De ramen in de achterportieren gaan ook elektriek op en neer en dat zijn volgens mij allemaal zaken waar je in Holland een Executive uitvoering voor moet aanschaffen.
Maar het zit allemaal op onze gewieldopte hybride.
We hebben een smetteloos exemplaar te pakken gekregen die uiterst comfortabel rijdt. Dat comfort is denk ik voor een groot deel te danken aan de banden met hoge wangen op 15 inch staal. Niet te breed rubber en niet zo plat waardoor stuur- en veercomfort behouden blijven.
Omdat we slechts 10.000 kilometer per jaar rijden en ik zo langzamerhand dat gewissel van zomer en winterbanden begin te haten, hebben we gekozen voor 4 seizoenen banden. Omdat ik heel goede ervaringen met Kumho banden heb, staat ook deze auto weer op dat Koreaanse merk. Wel heb ik bewust gekozen om twee tientjes per band meer te betalen voor de V serie. De rolweerstand is lager en ook de geluidsproductie is een stuk minder dan de voordeligste snelheidscategorie. En ik moet zeggen dat het een fijne band is. De auto blijft er strak en comfortabel tegelijk door rijden. Fijne banden voor een acceptabele prijs.
Inmiddels heb ik zo’n 4000 kilometer met de Yaris gereden en ik ben onder de indruk van de snelheid van de auto. Heerlijk pittig traploos accelereren. Een fijne wegligging door het lage zwaartepunt en mooie bijtertjes van remmen. Heel vertrouwenwekkend en dynamisch rijgedrag. Ik pak de Yaris graag even mee om een stukje slingerende dijkweg te verorberen. Heel anders dan de oudere types Yaris.
Zuinig is de auto ook. Gewoon in de regio is één op vijfentwintig makkelijk haalbaar.
Onderweg op de Autobahn met 130 echte kilometers is het één op twintig en tijdens een flinke file met veel stop & go zag ik één op 37 op de boordcomputer verschijnen. Een fijne 1500 driepitter die weinig brandstof nodig heeft.
De afwerking van het dashboard is boven iedere twijfel verheven. Wat een degelijk geheel. Leuk vormgegeven ook met voldoende bergruimte voor alle rommel die een mens tijdens een vakantietrip nodig acht.
De vering van de auto is comfortabel, de verlichting erg goed, de bediening is licht en grotendeels intuïtief met duidelijke knoppen en hendels. Wel zijn de knopjes op het stuur wat pietepeuterig voor mijn wellicht wat dikke vingers. Over dik gesproken: heerlijk klein leren stuurtje met een dikke rand en een goede grip. De wagen heeft geen navigatie aan boord maar wel Apple CarPlay en Android auto. Dus is navigatie volledig overbodig. DAB+ zit er op en de telefoon doet het via de carkit buitengewoon goed.
De ruimte voorin de auto is voldoende. Wel is de middenconsole wat prominent aanwezig maar dat went op zich wel.
De stoelen hebben een wat korte zitting waardoor op lange afstanden toch wat vermoeidheid optreed. De Fiat Punto was ruimer en had betere stoelen. In de Toyota heb ik het na zo’n 700 kilometer qua zitten wel een beetje gehad.
Gelukkig hoef ik niet achterin de Yaris plaats te nemen want daar is de ruimte ronduit beperkt en onvergelijkbaar met de ruimte in de Fiat Punto. Enfin, de hond voelt zich er comfortabel en dat is voldoende. Ik heb er zelf niets te zoeken.
Even kijken, heb ik nog iets te zeuren: ja, de aanschafprijs is hoog maar blijkbaar is de restwaarde dat ook. Voor die prijs had ik trouwens wel verwacht dat de deuren met een wat solider geluid zouden sluiten. Nu hoor ik een wat blikkerig geluid wat niet bij de prijs van de auto past. Bij de Punto leek het alsof ik een Mercedes deur sloot en die Fiat was pas echt goedkoop in aanschaf. Dus het kan wel mijnheer Toyota……..
Resumerend kan ik stellen: het smoelt en rijdt verbazend goed. Het is zuinig en compleet, snel en enerverend voor een B segment automobiel. Maar het is ook duur in aanschaf, niet uitgesproken ruim in zijn klasse en het hang en sluitwerk mag wel wat solider klinken voor de uitgegeven centen.
Ik ben er wel uiterst content mee en mijn vrouw ook dus dat is mooi meegenomen.
Onverwachte tik
- 32.000 km
Iets meer dan een jaar heb ik nu de Yaris in bezit. Zo’n 10000 kilometer verder is het tijd om weer een hoofdstuk aan de review toe te voegen.
Ik blijf het een lekker smoelende brutale rakker vinden. Door de vele rondingen en het pittige snuitje is het een wagen die de oprit positief vult. Optisch is er niets mis met deze Toyota. De retro kleur doet het gewoon lekker op dit model. De rij-eigenschappen zijn bewonderenswaardig. Strak, ja haast sportief, beweegt de Yaris zich vlot door het verkeer. Nooit heb je de indruk motorvermogen tekort te komen. De Yaris is ook onze vakantieauto en dus rijden we drie keer per jaar flinke stukken Autobahn en de auto voelt zich daar opperbest thuis. Na zo’n 600 kilometer gereden te hebben voelen de stoelen echter wel minder strak. Eigenlijk zijn het gewoon vervelend slecht zittende exemplaren. En dan bedoel ik met name het zitkussen. Alsof je in een jaren 70 Japanner plaatsneemt. De vlakke dunne stoelzitting geeft je het gevoel dat je na een halve dag rijden met je billen op een stalen frame vertoeft. Zelf ben ik zo rond de 90 kilo, dus geen vedergewicht maar ook verre van obesitas. Een steviger kussen zou welkom zijn. Na 1000 kilometer op één dag is de stoel de veroorzaker van vermoeidheid. Jammer, want de auto is één en al comfort en rijgemak en haalt juist een hoop stress weg. Misschien is het feit dat ik heb gekozen voor de op één na goedkoopste versie debet aan de matige stoelen. Maar ik vergelijk hem dan maar met de veel goedkopere Fiat Punto die ik voor de Yaris bezat, en die Punto was gezegend met topkwaliteit zetels dus ziet kan voor minder geld ook echt wel goed.
Heel positief ervaar ik de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen van het dashboard. Voelt gewoon degelijk solide aan en het ziet er ook nog geweldig uit. Voor je echter kunt gaan genieten van dit dashboard zul je eerst in moeten stappen en een deur openen. En daar komt nogmaals dat jaren 70 Japanner gevoel op de proppen. Het openen en sluiten van een deur gaat met een hol blikkerig geluid en je krijgt de indruk de deur met beleid te moeten sluiten anders druk je er subiet een deuk in. Uiteraard is dit niet het geval, maar het solide gevoel ontbreekt volledig. Misschien dat een anti-dreunplaat in de portieren soelaas zou kunnen bieden. Voor de achterklep geldt hetzelfde, iel, dun en blikkerig. Persoonlijk vind ik het voor een B segment auto die voor een C segment prijs wordt aangeboden beneden de maat.
Begrijp mij goed, die Yaris zit echt goed in elkaar en het rijdt subliem. De stof van de stoelen lijkt onverslijtbaar en het dashboard als uit graniet gehouwen. De kwaliteit van de motor en het hybrideconcept is onverslaanbaar goed maar er hangt dan ook een hele dikke prijskaart aan deze kleine rakker. En als ik een deur open en sluit wil ik het gevoel hebben hem niet voor niets een eind uit de broek te hebben laten hangen als u begrijpt wat ik bedoel.
Overigens rijdt mijn vrouw het meeste met de Yaris en ze wil hem nooit meer kwijt. Ze is idolaat van het comfort en gebruiksgemak van de auto en nog meer onder de indruk van de zuinigheid. En dat is waar. De Yaris geeft veel en vraagt daar maar verbazend weinig voor terug. 1 op 25 is dagelijkse kost en met wat meer moed, beleid en trouw zijn cijfers van 1 op 30 makkelijk mogelijk. Maar het rakkertje hangt zo verslavend lekker aan het gas dat ik het niet kan laten om hem flink de sporen te geven.
De cruisecontrole is zowel adaptief als traditioneel in te stellen en ik moet toegeven dat de adaptieve stand minder dramatisch reageert als die van mijn zakelijke Nissan Qasqai. Ik zal nooit de grootste vrienden worden met de adaptieve cruisecontrole maar die van de Toyota is aanvaardbaar en zonder paniek.
Onlangs heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad met APK en dat maakt de portemonnee zo’n 330 euro lichter. Prima prijs.
Minder prima maar wel opgelost onder garantie was het feit dat er een lekke schokdemper achter te betreuren viel. Beide schokdempers zijn onder garantie vervangen. Overigens merkte ik weinig aan het rijgedrag van de auto. Tikkende geluiden vanuit de achterbrug deden mij vermoeden dat er iets mis was en nadere inspectie wees uit dat ik inderdaad nog niet doof ben. Gezien de kilometerstand van de auto vind ik een lekke schokdemper wel heel snel maar het , in principe, slijtage-onderdeel is netjes zonder door te berekenen vervangen.
Ben ik blij met mijn Yaris? Jazeker want het is een kek karretje met een ongelofelijk lekker rijgedrag en dito motorisering. Lekker zuinig ook. Gezegend met een fijn dashboard. De pijnpuntjes neem ik voor lief. Het feit dat mijn vrouw de wagen helemaal te gek vindt is helemaal mooi meegenomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic | Trekhaak | Camera | Stoelverwarming
- 2021
- 40.712 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Limited | HeadUp Display | Stoel-/ stuurverwarming | LM velgen | Bluetooth | Gereserveerd mevr. Dalman Willem
- 2024
- 4.115 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active | Camera | Apple Carplay | Cruise Control
- 2022
- 47.597 km