Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 278.647 km |
KM-stand laatst | 278.647 km |
Weer een Yaris gekocht!
- 278.647 km
Mijn vorige auto was een Toyota Yaris uit 2002. Hiervan is de review ook nog terug te lezen op Autoweek. Deze heb ik gereden tot de kilometerstand de 340 000 km aantikte. Ik wilde graag weer een Yaris en dan met airco. Na veel rondzoeken op internet ben ik gaan kijken bij een rode Yaris van 2007 (met een hoge kilometerstand) die voor een lage prijs aangeboden werd. Het was een driedeurs en eigenlijk had ik liever een vijfdeurs gehad maar de auto wordt vooral gebruikt voor woon-werk verkeer dus zo nodig was dat ook weer niet. Ik wilde in ieder geval de 1.3 motor. Er worden ook veel Yarissen met de 1.0 motor aangeboden en die motor ken ik van de Aygo. Op zich geen verkeerd blok maar ik weet dat ze wat olie kunnen gaan verbruiken met hoge kilometerstanden. De auto heeft drie eigenaren gehad.
De auto reed verrassend goed, het enige nadeel was dat de blanke lak op een aantal plekken op de motorkap en het dak eraf begon te bladeren. Op zich is dat voor mij niet zo’n probleem, dat kan ik nog wel opknappen. De verkoper wilde ook nog een leuke prijs voor mijn oude Yaris geven en zo werd de koop gesloten.
Blij reed ik naar huis totdat er op het dashboard een lampje van de motorstoring begon te branden. Dat was even een benauwd momentje. Ik begon even te denken dat ik een miskoop had gedaan. Ik ben snel gestopt bij een tankstation langs de snelweg en even gecheckt onder de motorkap. Daar leek op het eerste oog niet veel aan de hand te zijn behalve dat er geen koelvloeistof meer in het vaatje stond. Ik heb gelijk de verkoper even gebeld en die gaf aan dat er waarschijnlijk voor lange tijd een slechte kwaliteit benzine is getankt en gaf als tip om de tank vol te gooien met Euro 98. Ik ben naar huis gereden en de volgende dag gelijk de auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt. Daar hebben ze de storing even uitgelezen en de katalysator gaf een storing. Volgens de garage was er niets aan de hand en kon ik hiermee gewoon door blijven rijden. Op lange termijn werd vervanging natuurlijk wel aangeraden. Ze hebben de koppeling ook even getest want ik vond de auto slecht schakelen. De koppeling was versleten en moest vervangen worden. Dit konden ze gelukkig gelijk doen. Ik heb de verkoper nog even gebeld en die wilde mij tegemoetkomen door de prijs van de koppeling te betalen. De garage heeft ook nog even gekeken naar de koelvloeistof maar daar bleek geen lekkage mee te zijn. Verder ook gelijk de olie, oliefilter en zijn de bougies vervangen. Luchtfilter en interieurfilter heb ik zelf vervangen.
Een paar dagen later was ik de auto aan het schoonmaken (vooral de binnenkant was echt vies) en keek ik even onder de auto. Tot mijn verbazing zag ik daar een plasje olie liggen. Ik had nog duidelijk aan de verkoper gevraagd of de auto olie lekte. Ik besloot het even in de gaten te houden en een paar dagen later heb ik de verkoper opgebeld. Ik kon bij hem langskomen zodat hij even kon kijken wat er aan de hand was. Afijn, een kleine week later even de auto bij de verkoper op de brug en bleek dat er een keerring niet goed zat en dat de versnellingsbak daardoor lekte. Verkoper raadde mij aan om even langs de garage te rijden omdat die pas de koppeling vervangen hadden. Ik ben direct naar de garage gereden en daar bleek inderdaad dat ze de linkerkeerring niet meteen vervangen hadden. Dit wilden ze gelijk voor me oplossen. En nadat ze het wiel eraf hadden gehaald viel het ze op dat de remblokken en remschijven ook versleten waren. Deze konden ze ook gelijk vervangen.
Al met al weer flink wat achterstallig onderhoud weggewerkt. Mijn indruk is dat de vorige eigenaar alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud liet uitvoeren. De voorbanden zien er wel redelijk nieuw uit maar zijn van een bandenmerk waar ik nog nooit van gehoord heb. De achterbanden zijn van een ander onbekend merk. De auto staat op vierseizoensbanden. De banden geven wel wat rolgeluiden op de snelweg dus als ze aan vervanging toe zijn ga ik denk ik voor zomerbanden van een goed merk.
Goed, dan nu mijn ervaringen met het rijden van de auto. De auto rijdt heel stabiel en ligt als een blok op de weg in vergelijking met mijn oude Yaris. De auto geeft het gevoel dat je met een grotere auto onderweg bent. De besturing is licht en de auto is redelijk comfortabel geveerd. Het 1.3 motortje is heel soepel en je kan lekker vlot meerijden met de rest van het verkeer. Ik scoor volgens de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5,1 liter op 100 km. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een rustige rijder ben en veel op N-wegen rijd. Net als bij de vorige Yaris zit het dashboard vol met opbergmogelijkheden. Op internet heb ik een FM-transmitter gekocht zodat ik muziek van mijn telefoon kan afspelen op de autoradio. De elektrische ramen zijn ook een hele fijne toevoeging in vergelijking met mijn vorige Yaris.
Dat waren tot dusver mijn eerste belevenissen met de Yaris. Ik heb de auto voor een bodemprijs mee kunnen nemen. Vervolgens wel wat moeten investeren in goed onderhoud. Het eerste plan is om de koplampen wat op te knappen en daarna te gaan kijken naar de blanke lak op de motorkap en het dak die wat aan het afbladeren is. Het hoeft voor mij niet perfect te worden, zolang de lak maar enigszins beschermd is tegen de elementen. Ik ga de auto voornamelijk gebruiken om naar het werk te rijden. Verder ben ik benieuwd hoe lang ik met de auto kan gaan doen ondanks de hoge kilometerstand die er al op staat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.