Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 44.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Aanschaf
- 44.000 km
Samen met mijn vriendin een zoektocht gestart in 2017 voor een betrouwbare auto met lage km stand.
De reden: Een nieuwe baan waarbij veel huisbezoeken nodig zijn. Dit betekend veel rijden zowel snelweg als binnendoor.
Eisen:
1) Betrouwbaar
2) lage kilometerstand
3) dealer onderhouden.
Wensen:
1) Automaat
2) Cruise control
3) Telefoonverbinding
4) Mistlampen
Na een zoektocht zijn wij bij MobiMall in Echt terecht gekomen waar een zilveren Toyota Yaris uit 2009 te koopt stond. Deze occasion voldeed aan al onze eisen, wensen en nog meer!
Na een proefrit en controle van het onderhoud, dat altijd bij Mengelers in Sittard heeft plaatsgevonden, heeft ze de auto gekocht.
Eerste 10,000 km
- 54.000 km
Mijn vriendin en ik woonde nabij de Duitse grens en zij had nog vriendinnen van schooltijd die in Duitsland woonde. Om deze reden in oktober de winterbanden erop gelegd, deze zaten bij de auto op stalen velg. (Geen gezeur met verzekering als er iets gebeurt.)
De ervaring over de eerste kilometers was positief.
Nooit problemen gehad met starten of verbruik. Gemiddeld genomen de gehele winter 6l/100km gereden. Acceptabele waarde voor een auto van deze leeftijd met automaat.
2018
- 78.000 km
Vervolg, korte samenvatting van geheel 2018.
De eerste nieuwe bandjes zijn gekocht. De zomerbanden die er het vaakst en het langst onder liggen zijn toe aan vervanging. Geen probleem, het is een slijtage onderdeel. (Deze zijn tussentijds verwisseld van as.)
Het eerste ongeluk met de auto, op de rotonde wordt ze aangereden door een onoplettende bestuurster. Er is schade rechtsachter op de deur en verder naar achteren. Gelukkig is er geen schade aan de lampen / kofferbak.
De schade wordt professioneel gemaakt en geheel verhaald op de verzekering. Na het herstellen van de schade merken wij niets, zoals we mogen verwachten. De auto rijdt zoals vertrouwd.
De garage is verbaasd over de gereden kilometers. (44k op 8 jaar en nu 34k op iets meer dan een jaar.)
Onderhoud is altijd tijdig uitgevoerd zonder noemenswaardige zaken. Terugroepactie i.v.m. de airbag netjes afgehandeld.
In het najaar wederom een wisseling van de bandjes om zonder gezeur in Duitsland te kunnen rijden.
Geheel 2019
- 97.000 km
Een korte omschrijving van geheel 2019.
Inmiddels is er een klein gezinslid bijgekomen en heeft de Yaris nu een kinderstoeltje op de achterbank.
De toch al niet overvloedige ruimte in de auto wordt nog iets minder. Voor mij (1.87m) is het niet prettig zitten op de bijrijdersstoel met het kinderzitje erachter.
Dit jaar op vakantie met de Yaris naar Oostenrijk. Speciaal hiervoor dakdragers gekocht bij de garage en een dakkoffer via internet.
Ziet er grappig uit, het dakkoffer is ongeveer even groot als de Yaris. :-)
Bijna in Oostenrijk hebben wij ons eerste probleem te pakken met de betrouwbare Yaris. Op de snelweg gooit hij opeens de versnellingsbak in de neutraal.
Snel de auto aan de kant, uitzetten en opnieuw aan. Dit zorgt ervoor dat de versnellingsbak weer normaal doet. De rest van de rit (ongeveer 150km) voorzicht vervolgd.
Aangekomen in Oostenrijk een week probleemloos kunnen rijden, de automaat schakelt veel in de heuvels (bergen kun je het niet noemen). Dus we gaan zelf schakelen. Dit verloopt vloeiend en zonder probleem. Tot op een warme dag bergafwaarts de versnellingsbak weer in de neutraal schiet. Meteen de lokale dealer gebeld en de auto laten uitlezen.
Dit probleem is bekend, drukgroep gerelateerd maar komt blijkbaar niet veel voor. Oplossing het schoonmaken van onderdelen en het plaatsen van een ring om te voorkomen dat er weer vervuiling optreedt.
Omdat de garage in Oostenrijk niets weet van "garantie op uitgevoerd werk" de eigen garage gebeld in Nederland. Indien wij de het vertrouwde konden wij voorzichtig terug rijden en het probleem laten verhelpen in Sittard.
In Juli 2019 het probleem laten oplossen en daarna nooit meer last ervan gehad.
In het najaar blijkt de schakelaar van de stoelverwarming los te zitten. Deze tijdens een onderhoudsbeurt laten herstellen.
Buiten deze twee dingetjes geen verder problemen gehad en is de Yaris weer een jaar lang een betrouwbare reisgenoot geweest.
Verkoop.
- 101.000 km
Vandaag na bijna 3 de auto in bezit te hebben gehad de auto dan toch verkocht.
De reden: een 2e kinderwens en het besef dat er dan te weinig ruimte is.
En omdat wij maar 1 auto nodig hebben, ik ga altijd met de fiets naar mijn werk, hebben wij besloten om de Yaris te verkopen.
Hierdoor kan het budget van de 2e auto opgekrikt kon worden. Tevens bespaart het in de maandelijkse lasten (1x wegenbelasting, verzekering, onderhoud, APK i.p.v. 2x).
Terugkijkend kunnen wij niets dan lovend zijn over de auto.
Behalve het probleem in de zomer van 2019 met de versnellingsbak nooit problemen gehad. De auto heeft altijd goed gereden en was zuinig te noemen.
Bijvoorbeeld:
Op de snelweg van Maastricht naar Waddinxveen met cruisecontrol op 100km/u is het verbruik 4.2L/100km. Dat is voor die leeftijd met die automaat zeer netjes.
Zo zuinig gaan wij waarschijnlijk niet meer rijden met een ICE.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.