Toyota Verso 2.2 D-4D-F Luna (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 2.2 D-4D-F Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
De eerste 50.000 km: maandagochtendauto?
- 50.000 km
Mijn tweede Verso.... en ik had er meer van verwacht, of eigenlijk minder.
Al kan ik nog niet zeggen dat deze auto één pot ellende is geweest, toch kan ik niet zeggen dat deze Toyota zijn naam "betrouwbaar" te zijn waardig is. Gelukkig is eigenlijk alles onder garantie geregeld, dat verzacht de ellende.
Daarnaast, kan ik niets anders over de auto zeggen dan super. Qua ruimte, rijeigenschappen, en gebruiksgemak versus de prijs is de auto me echt op het lijf geschreven. Het is ook niet voor niets mijn tweede Verso. De Verso die ik heb is een zgn uitloopmodel wedoor ik voor een klein bedrag een hoop extra luxe kreeg.
Zo heeft mijn Verso lederen bekleding (echt een aanrader) en een geintergreerd navigatiesysteem (leuk). Verder heb ik gekozen voor parkeersensoren achter (ook een aanrader), een trekhaak en een subwoofer (ook een aanrader als je van muziek luisteren houdt)
Plussen:
Erg gecharmeerd ben ik van het vermogen; het koppel en de zes versnellingen. Het koppel is zo hoog dat ik vaak maar de helft van de versnelling gebruik 2, 3, (4) en dan vaak naar 5 en 6, tenzij de snelheid niet boven de 80 is, dan blijf ik vaak toch in de 5 hangen omdat ie dan niet wat beter bijt.
De ruimte in de auto is ook erg aangenaam; ik ben 2 mtr lang en kan goed in de auto zitten, terwijl er nog voldoende beenruimte overblijft voor iemand op de bank(stoel) achter mij. Ook de hoofdruimte is erg prettig.
De nette service die door de dealer geleverd wordt, kan ik ook zeker waarderen.
Minpunten:
De problemen die ik tot op heden heb gehad met de auto:
15.000 km. Storing: De katalysator is verstopt en moet schoongebrand worden.
18.000 km olie lampje gaat aan: Het blijkt dat de auto "erg" veel olie verbruikt. Na onderzoek blijkt dat er in de motor iets niet goed is gemonteerd tijdens de fabricage. Het blok moet gereviseerd worden en ik heb twee weken een vervangende auto.
30.000 km De revisie van de motor vindt plaats.
35.000 km Er klinkt een kraak uit de navigatie, als deze aanwijzing geeft. Na het uitzetten en weer aanzetten van de auto is dit over. Probleem is daarna vaker opgetreden. maar natuurlijk nog niet op de momenten dat ik bij de garage ben.
45.000 km weer lekkage van olie, zucht.... "Gelukkig" blijkt het deze keer niet meer te zijn dan een defecte oliekeerring bij het oliefilter. Snel verholpen...
48.500 km Handrem raakt defect: Ook garantie maar vraagt wel weer een extra afspraak bij de garage.
Andere minpunten zijn:
- De enorme draaicirkel; ik was er al mee bekend maar het blijft vervelend.
- Het verbruik; ik ben teleurgesteld in het verbruik van deze auto t.o.v. het norm verbruik wat in de boekjes staat. Het kost me echt moeite om zuinig te rijden met deze auto.
- Het audio/navigatiesysteem; dit lijkt eerst heel leuk maar blijkt toch behoorlijk beperkt te zijn (zo kan de speler slechts een beperkt aantal nummers (150?) herkennen op een USB of SD disk. Staat er meer op, dan wordt er een willekeurige selectie gemaakt van deze nummers.
Verder is een upgrade van de kaart afgrijselijk duur. Voor het zelfde bedrag koop je een nieuwe TOMTOM.
Ja, auto is echt op maandagochtend gemaakt
- 59.000 km
Afgelopen week de garage gebeld voor de 60.000km beurt. Afspraak gemaakt en alsof de auto het gehoord heeft want dezelfde dag, op de terugweg net buiten Amsterdam, gingen de motormanagementlampjes weer aan...zucht. Want vervolgens ging de auto ook weer in de "safetymode" en kon ik de rest cvan de rit met beperkt motorvermogen naar huis, kortom met max 100 km per uur (en dat pas na 2-3 minuten volgas en zeker niet heuvel op) verder naar huis. Volgende dag bij de garage geweest, waar men de beveiliging heeft overbrugd zodat ik in inder geval geen last meer heb van het terugvallen van het motorvermogen. Wel staan bijna constant de gele lampjes van motormanagement, VSC en TCS aan en heb ik ook daadwerkelijk geen traction control, zo merk ik in de sneeuw van de afgelopen paar dagen.
Kortom ik ben blij dat ik nog kan rijden en dat ik nu toch nog "normaal" motorvermogen heb, al lijkt de auto niet echt soepel te rijden, maar mijn gevoel van betrouwbaarheid bij Toyota is danig afgenomen. Zeker ook omdat mijn vrouw een KIA rijdt van een derde van de prijs, welke totaal geen problemen kent. En ja die vergelijking is niet helemaal eerlijk, want ze rijdt ook maar een derde van wat ik rijdt. Maar toch... de twijfel voor nog een volgende Toyota groeit...
Het gaat eindelijk beter...
- 77.000 km
Ik ben weer een dikke 15.000 km verder met deze auto en mijn gevoel over deze auto is nog steeds niet echt goed. Al gaat het na de laatste beurt (75000km )eindelijk wat beter.
Bij deze laatste beurt heb ik duidelijk te kennen gegeven dat ik bij het stevig accelereren een in no time alle auto's achter me uit het oog verloor. Helaas niet omdat de auto zo snel optrekt, maar vooral omdat er een enorme zwarte rookwolk uit de uitlaat komt. Het was zelfs zo erg dat ik het gas nauwelijks meer durfde in te trappen omdat ik me schaamde voor de wolken.
Ook was de auto bijna niet meer vooruit te branden, alsof de helf van de paardekrachten lag te slapen. Die slapende paarden hadden overigens wel dorst want het verbruikt was ruim 1-1,5 liter boven de norm. Dit terwijl ik echt geen racetype ben en zelf zaken als de airco minimaal aan heb staan.
Volgens de garage zou het zo zijn dat de verstuivers verstopt zouden zijn en dat dit eenvoudig voor ze op te lossen zou zijn. Gelukkig dacht ik nog, maar wel vreemd dat bij zo'm jonge auto het geval zou zijn... Bij het weer ophalen van de auto, kreeg ik te horen dat het niet de verstuivers waren geweest maar dat de software van de boordcomputer aangepast was.
Dat heb ik gemerkt: Een grote sprong vooruit en eindelijk zijn de paardekrachten weer wakker geworden. Wat ook erg prettig is, is dat deze nu weer actieve paarden een stuk minder drinken. Ik heb afgelopen week zelfs een tank leeggereden op praktisch het normverbruik!
Verder heb ik ook ontdekt wanneer de kraak in m'n navigatie systeem ontstaat en kan dat nu ook reproduceren. Komende week ook daarmee maar weer eens langs de garage, waar ze me al bij naam kennen.
Kortom, als die storing nu ook nog verholpen wordt en de motor goed blijft draaien, dan wordt ik misschien toch nog weer een tevreden Toyota rijder.
Helaas: Ik raad deze auto echt af...
- 150.000 km
Nu met bijna 150000 km op de teller, voel ik me genoodzaakt weer een aanvulling te schrijven over m'n Verso.
De auto blijft problemen houden en de Toyota garage krijgt het niet goed opgelost.
Ik ben ondertussen een zeer goede bekende van de garage, waar ik minimaal één keer moet zijn tussen de reguliere beurten, om storingen te laten nakijken.
Ik ben ondertussen ook maar overgestapt naar een andere garage, want ik begon te twijfelen over de kennis en hoopte dat deze andere garage de problemen wel zou kunnen oplossen, iets wat ijdele hoop bleek...
Alle storingen die ik heb zijn te relateren aan het motormanagement:
- Niet willen starten om daarna tijdelijk op 3 poten te lopen.
- Spontaan afslaan bij stoplichten (gelukkig start de auto daarna altijd wel weer direct)
- Onregelmatig verbruik, van redelijk tot zeer onzuinig (bij gelijk rijgedrag)
Ter vergelijking: De vervangende Verso op benzine die ik recent meekreeg, reed zuiniger dan mijn diesel...
- Zwarte, blauwe en grijze rookwolken bij starten en tijdens normaal verkeer (met name als de motor halfwarm is. Maar soms ook als er even gas gegeven moet worden bij b.v. inhalen)
- Het (voor mij) zonder duidelijk aanwijsbare reden aangaan van de motormanagement waarschuwingslampjes.
Ondertussen ook vanuit heel van kanten te horen gekregen dat de 2.2 D4D motor, die ik in deze auto heb liggen, geen al te beste motor is, nou ik kan daar over meepraten....
Ik ben "blij" dat de auto niet mijn eigendom is en dat kosten in het leasecontract zitten, maar ik ben de auto ondertussen wel zat, vanwege de storingen die er steeds weer zijn. Er staan nog 30000 km in het verschiet met deze auto voordat m'n contract afloopt, maar ik overweeg sterk om de boete die staat bij het vervroegd beëindigen te incasseren om af te zijn van de ellende van deze auto.
Leasecontract voortijdig afgebroken ivm de alsmaar
- 160.000 km
Formeel had ik nog 20000 km dienen door te rijden met de auto, maar in overleg met de leasemaatschappij is de auto voortijdig uit contract gehaald. Reden: de problemen met de auto bleven maar komen.
Doorslaggevend was de meest recente storing die de kop op stak: Zodra de motor van de auto halfwarm was (meestel na een minuut of 5 a 10) begon deze vreselijk te roken en dat duurde dan meestal enkele minuten, waarna het ook in één keer weer verdween.
Rook was zodanig erg dat ik door paserende automobilisten onaangenaam met handgebaren werd "aangesproken"... Ook enkele keren aangesproken op parkeerplaatsen door mensen, waarbij het de laatste keer zelf agresief overkwam. "Of ik helemaal krankjorem was, dat ik durfde te rijden met deze auto"
Tevens was het verbruik van de auto totaal onvoorspelbaar geworden; zo bleek het verbruik tijdens een langere snelwegrit (bij lichte vorst, 110 km/uur constant, geen airco aan en geen belading of pasagiers)op de 1:11 te liggen. En dit terwijl ik met dezelfde auto eerder ook makkelijk 1:16 kon rijden.
Ook liep ik weer aan tegen een storing die ik ook al eerder had gehad, het (bij warme motor) spontaan afslaan van de motor bij stationair draaien van de motor, zoals bij een stoplicht of in de file.
Alles altijd gelijk gemeld bij de garage. Maar helaas mochten alle garagebezoeken niet baten bij deze auto, want de klachten bleven keer op keer terugkomen.
Jammer, want in basis vind ik de Verso een erg fijne auto. Alleen door alle problemen, ben ik uiteindelijk mijn vertrouwen helemaal kwijt geraakt in deze Verso.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.