Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Business (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Verso 1.8 16v VVT-i Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 0 km |
Met uitzondering van mijn eerste en tweede auto heb ik steeds nieuw gereden. De laatste 15 jaar rij ik MPV. Na 3 x Opel Zafira (eerste na 1 maand totaal loss) rij ik nu in mijn derde Toyota Verso. Het betreft een 1.8 business met cvt uit 2011. De eerste en tweede (Corolla) Verso waren voorzien van MMT (Halfautomaat). Op internet is de nodige kritiek te vinden over deze half automaten, maar je kunt met het gaspedaal de schakelmomenten beïnvloeden, waardoor het schokken erg mee valt.
Op het moment dat ik hoorde dat de Verso nu was voorzien van CVT heb ik erg getwijfeld. De dealer verzekerde mij dat Toyota niet zomaar dit systeem gebruikte en wees op de drie jaar garantie en het conformiteit beginsel. Na een proefrit was ik wel overtuigd van het comfort van de nieuwe Verso met CVT. Wat reed deze auto soepel. Het comfort van rijden en aandrijving is voor een auto van dit formaat hoog. In een autotest kwam ik de opmerking tegen dat de motor wat rumoerig zou zijn. Ik heb deze ervaring niet. Bij 120 km draait de motor ongeveer 2300 rpm. Het geluid wordt dan voornamelijk veroorzaakt door rijgeluiden (banden). Het gemiddelde brandstof verbruik is volgens de meter 7,8 lt. 100km maar in werkelijkheid is dat 8 lt. Het interieur is erg flexibel en heeft zijn nut inmiddels bewezen. Het is een 7-zitter en ik hoor de critici al zeggen: "Achterin kun je hooguit twee kinderen laten zitten". En laat ik hem hiervoor nou net prima kunnen gebruiken. Ik vind de twee stoeltjes achterin juist een plus ten opzichte van andere auto's met dezelfde lengte, die deze voorziening niet hebben. Deze twee stoeltjes klappen geheel in en geven een volledig vlakke laadvloer. Het interieur is niet bijzonder krasgevoelig en goed schoon te houden. De stoelen zijn niet top, maar geven mij voldoende steun bij een lange rit. Op de tweede rij heb je 3 afzonderlijk stoelen. Lengte en rugleuning kunnen versteld worden. Ook kun je drie kinderstoeltjes plaatsen. Bij omklappen van de tweede rij krijg je weer een volledig vlakke laadvloer, waardoor ook langere lading stabiel blijft liggen. Of je het in- exterieur mooi vindt kun je zelf bepalen. De meningen op het internet over het uiterlijk van een auto heb ik nooit interessant gevonden. Ik heb in ieder geval niet de mening van een ander nodig om te bepalen wat ik mooi vind.
Hoe rijdt de Toyota Verso met cvt? In een woord "geweldig". De "sportieve" rijder zal het niks vinden, maar wil je een soepel, comfortabel en veelzijdige auto, is deze Toyota Verso met cvt uitermate geschikt. Totaal geen schokken tijdens het rijden en ook niet bij snelle lastwissel. Bij normaal stads/provinciaal verkeer kom je bij het optrekken amper boven de 3000 rpm. Opvallend is dat, wanneer je als eerste bij een verkeerslicht wegrijdt, door het ontbreken van schakelmomenten, er vaak al snel enige ruimte ontstaat met de auto achter je. Dit zonder echt op het gas te gaan. De Verso rijdt ongeveer met de volgende waarden: 50km = 1000rpm, 80/90 km =1500rpm, 120km = 2300rpm. Alleen als je lomp op het gas gaat zal het toerental omhoogschieten en de motor het bijbehorende geluid maken. Overigens gaat dit voor mijn gevoel niet zo snel als bij een hybride cvt waar ik enkele keren in gereden heb. Tijdens de 35000 km is het nog niet één keer voorgekomen dat ik dit nodig had. Overigens kun je ook op een andere manier wat sneller accelereren. Door het toerental naar ongeveer 4000 rpm te brengen en daar even vast te houden om vervolgens gedoseerd gas te geven, merk je dat de auto ook sneller accelereert, zonder heel hoog in de toeren te gaan. Net als schakelen, kun je ook dit leren (Dit voor de testrijders).
In het begin is het even wennen aan de cvt. Zo remt de auto niet zo sterk af bij loslaten van het gaspedaal. Automatisch anticipeer je wat meer, waardoor er een rustig rijbeeld ontstaat. Wanneer op de snelweg bij een schakelauto het gas wordt losgelaten is de remwerking veel groter. Het achteropkomende verkeer kan hier dan ongemerkt hinder van ondervinden. Bij de cvt zul je iets eerder bij moeten remmen, waardoor het achteropkomende verkeer een (rem) signaal krijgt. N.m.m. is dit positief. Op topsnelheid (160 +Duitse autosnelweg) rijdt de Verso nog zeer stabiel . Je hebt steeds het gevoel alles in de hand te hebben. De meters en informatie displays op het dashboard ervaar ik als prettig. Je zicht blijft beter op de weg gericht en het stuur is nooit een "sta in de weg". Is alles dan goed aan deze auto, nee hoor. De armsteun beweegt niet mee met de stoel en is voor mij onbruikbaar. De bestuurderstoel stond iets scheef en was lastig in te stellen. Uiteindelijk heeft een monteur het frame op een bepaalde manier gefixeerd, waardoor de stoel niet meer scheef stond. Het verstellen vraagt nog steeds aandacht. Het mindere zicht bij de A stijl is iets waar je rekening mee moet houden. Dit geldt overigens voor de meeste mpv's net als een grote draaicirkel.
Ik rij inmiddels 3,5 jaar met veel plezier in deze Verso, maar na mijn derde Toyota Verso wilde ik ook wel eens wat anders proberen. Niet omdat het nodig is, maar gewoon voor de verandering. Bovendien was de nieuwe Verso niet van een aantal veiligheid verhogende opties te voorzien. Na enkele afvallers terecht gekomen bij de veel bejubelde Volkswagen Golf Sportsvan. Net nadat deze auto in 2014 uit kwam, heb ik erin gereden. Hij reed goed, maar ik kreeg er geen hebberig gevoel van. Nadat later in allerlei autobladen o.a. ook in Autoweek, lovende recensies verschenen, toch de Volkswagen dealer weer bezocht. Kennelijk had ik de eerste keer wat gemist. Voordat ik tot koop over zou gaan wilde ik nog een uitgebreide proefrit maken. Helaas was op dat moment geen demo aanwezig. Wel alvast een prijsafspraak gemaakt. Dan de testrit: Kennelijk had ik door alle berichtgeving een te hoge verwachting. Voor mij "schakelt" de dsg toch één "ster" minder . Ook het geluid/comfort scoorde niet beter. Voor mij belangrijke zaken. Dat de bagageruimte wat kleiner is en de vloer niet geheel vlak is bij neergeklapte achterbank had ik al ingecalculeerd. Het rijden met de Sportsvan kon mij niet overtuigen. De auto rijdt prima, maar in mijn beleving wordt dit door veel autojournalisten sterk overgewaardeerd. De Sportsvan is maar 3 cm korter dan de Verso en ruim 1 cm breder. Alle plussen en minnen nog eens naast elkaar gezet en van de koop afgezien. Met name de cvt, het voor mij betere comfort (ook op hogere snelheid) en meer functionaliteit van de Verso gaven de doorslag.
Korte samenvatting Toyota Verso 1,8 met cvt:
Boven gemiddeld:
comfortabele rijgedrag;
comfortabele aandrijflijn;
flexibele indeling;
degelijke materialen en onderdelen;
geen piepen of kraken;
betrouwbaarheid (inmiddels 10 jaar en 120.000 km ervaring)
restwaarde;
gemiddeld:
De verso is redelijk stil, maar dit zou nog beter kunnen. (Volgen Toyota zou dit gebeurd zijn bij de facelift.);
Het gewicht en brandstof verbruik zouden iets minder mogen;
Zou beter moeten:
Airco heeft bij warme dagen moeite het koel te maken/houden;
Climate control betrekt de airco niet automatisch bij het regelen van de temperatuur. Dit moet je handmatig instellen.
Stoelverstelling, m.n. bestuurdersstoel.
Binnenkort komt de Ford C-Max met 1,5 turbo motor en dubbele koppeling op de markt. Ik denk dat ik deze ga bekijken en anders wacht ik op de nieuwe Verso die er ongetwijfeld weer zal komen met naar ik aanneem nieuwe functionele/veiligheid opties.
Update 24-6-2015.
Inmiddels een bezoek gebracht aan de Ford Dealer en de nieuwe C max bekeken. Bleek dat de 1.5 benzine turbo automaat niet was voorzien van een dubbele koppeling, zoals de verkoper eerst beweerde, maar van een conventionele automaat. De dubbele koppeling (PowerShift) was alleen leverbaar op de dieselmodellen. Bovendien bleek een beetje configuratie zo duur te worden dat ik daar geen zin in had en ook geen proefrit of offerte heb aangevraagd. Bij het maken van de apk afspraak informeerde de Toyota dealer naar mijn belangstelling voor een nieuwe Toyota. Aangegeven dat ik het niet zag zitten nu een nieuwe auto te kopen om vervolgens binnen enkele jaren de BPM af te moeten schrijven. Nadat de berichten hierover later werden bijgesteld alsnog op verzoek van de dealer gekeken naar de mogelijkheden. Huidige model Verso is 6 jaar geleden op de markt gekomen en er zal binnen enkele jaren best wel een nieuw model verschijnen. De auto is me echter, op enkele punten na, zo goed bevallen dat ik toch weer een nieuwe heb gekocht. Het afgelopen jaar heb ik meerdere merken bekeken en gereden, maar de Verso gaf het meeste rij- en gebruik plezier. Ik ben geen merkfan en rij net zo gemakkelijk in een Opel, Volkswagen, Mazda of Nissan. Ik heb deze merken ook allemaal gehad en nog meer. Waarom weet ik niet, maar nooit een Franse auto gehad. Zoals eerder vermeld wilde ik best eens wat anders, maar ik ben er inmiddels achter, dat de Verso moeilijk te evenaren is. Zowel qua rijcomfort, gebruiksmogelijkheden als prijsstelling. Toyota heeft het imago prijzig te zijn, maar als je echt aan het vergelijken gaat (en niet alleen kijkt naar de instapprijs) zijn veel vergelijkbare auto's duurder. Het is een Toyota Verso Business 1.8. CVT automaat in de gedurfde "kleur" Pearl White parelmoer geworden. Dat een goede inruilprijs aan de koop heeft bijgedragen mag duidelijk zijn. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ook de VW dealer een vergelijkbaar goede inruilprijs bood op een nieuwe Sportsvan, maar daar lag het niet aan. Voor wat betreft het geluidscomfort heb ik gebruik gemaakt van een geluid app, vaste snelheid en vast traject. Hierbij bood niet een door mij geteste auto een betere waarde dan de Verso.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.