Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 31.400 km |
KM-stand laatst | 160.300 km |
Een vervanger voor de Honda Jazz?
- 31.600 km
Nadat we een jaar met onze twingo gereden hadden, wilden we een vervanger voor onze honda Jazz als hoofdauto.
Na wat heen en weer gepraat en gedacht, kwamen we er achter dat de honda eigenlijk in betere staat was dan de twingo en we beter de twingo konden verkopen. Zo gezegd, zo gedaan, binnen een week was de twingo verkocht (marktsegment tot €1000,-) .
De nieuwe hoofdauto zou ongeveer net zo groot moeten zijn als de honda, net zo zuinig en praktisch EN bij voorkeur de dealer wat dichter bij huis(voor de honda waren we aangewezen op de dealer 40 km verder).En een aanschafprijs tot ca 9000€
In eerste instantie gekeken naar een mitsubishi colt van 2009 , maar deze was al snel verkocht.
Daar ik de indruk had dat de colt toch iets minder zou zijn dan de Jazz ook wel naar een Jazze gekeken, maar het aanbod in twente was niet zo groot(veel import uit D).
Bij toeval zag ik savonds rond 22.00 een advertentie van een urban cruiser van toyota, een model van toyota dat mij v.a. de introduktie al aansprak, echter nieuw veel te duur !
Leuk model, zuinig(?), niet te duur in wegenbelasting en vooral betrouwbaar .
Twee dagen later toch maar gaan kijken, en wat bleek de auto was van een man van 91 jaar ,wiens rijbewijs niet verlengd werd.
De auto was door hem in 2009 gekocht en in 5,5 jaar had hij er maar 31400 km mee gereden!
De auto stond ook bijna altijd binnen en ziet er op een heeel klein deukje in het midden van de achterbumper uit als nieuw!
We hebben de auto overgenomen voor €9750
De Urban Cruiser:
De auto is voor mijn gevoel meer auto dan de honda, besturing is prettig, evenals de versnellingsbak.
De zitpositie lijkt hoger dan het is, maar iets rechterop dan de honda.
Qua ruimte is de auto voor ons goed, we zijn een gezin met een zoon van bijna 17, maar de auto moet ook geschikt zijn voor 5 personen, en is dat m.i. wel.
Het is een uitvoering met standaard airco en een cruisecontrol van john Gold, kleur is donkergrijs metalic
Nadelen tot nu toe:
de draaicirkel is wat groot....
De cruisecontrol vraagt wat gewenning, we zijn een weaco gewend.
Ik hou jullie op de hoogte
De Honda blijft voorlopig even als tweede auto tot na de apk.
Fijne auto!
- 62.000 km
We rijden al weer bijna drie jaar in onze UC, en hij bevalt prima.
De auto is geen snelheidsmonster, maar wel een auto die je op meer manieren kunt rijden, de ene manier is rustig ,snel overschakelen en laag in toeren,en de andere manier is meer toeren maken en later schakelen.
Al is de laatste manier minder goed voor t verbruik.
Normaal rijdt de UC 1 op 16 (gemengd gebruik)en als we heel rustig rijden 1op 18-19.
De auto geeft je doordat je wat hoger zit het gevoel van een grote auto, terwijl hij dat toch niet is. Wel is de draaicirkel groot, maar went wel.
Verder valt er weinig op de auto aan te merken, oh ja de cruisecontrol van John gold werkt goed alleen de bediening vind ik iets lastiger.
De auto is een paar keer naar de dealer geweest , maar alleen voor apk en beurt.
Ook zijn er in augustus 2016 (km stand 56000)All season banden van goodyear onder gekomen, ik ben benieuwd hoe
Lang deze meegaan.
We rijden nog wel even door in onze UC
Onbekend,maar niet onbemind
- 92.000 km
Tja veel nieuws valt er niet te zeggen, de auto bevalt nog steeds prima, een beurt laten doen bij de dealer, geen rare dingen, wel 2 maanden na de beurt de achterblokken laten vervangen wegens schuren. Dealer had aangegeven dat ze nog wel een jaar konden.
Inmiddels apk laten keuren, geen bijzonderheden.
Verbruik ca 1 op 16-18 ligt aan gebruik en jaargetijde, soms is het beter en soms iets minder.
Wat opvalt maar niet raar is, bij e10 benzine maakt het in de zomer niks uit kwa verbruik, in de winter lijkt de UC minder zuinig te rijden op e10 en tank ik meestal e95.
Comfort prima!
We rijden nog een tijdje door !
Doorrijden maar,,,.
- 106.000 km
Alweer een jaar verder, wat valt er te melden:
De toyota bevalt nog prima, we gebruiken hem naast onze kleinere daihatsu Trevis.
De auto heeft in februari een beurt gehad bij de dealer, normaal onderhoud.
De auto is dit jaar jaar voor korte en lange afstanden gebruikt, veel woon-werkverkeer en een vakantie naar Oostenrijk, wat daarbij opvalt is dat de auto op de snelweg prima meekomt, en afhankelijk van het verkeer prima snelheden van 150-160 gereden kunnen worden. Het is natuurlijk maar een 1300 cc, echter voelt de auto groter aan dan dat ze is.
Het verbruik is bij normaal gebruik 1:16-1:17 soms iets zuiniger, op vakantie op de snelweg natuurlijk minder zuinig, maar altijd nog wel 1:15.
In december bij de apk zijn de voorbanden(goodyear 4 seasons) en de remblokken voor vervangen.
Ook met de Toyota rijden we nog even door !
Onderhoud en pech
- 120.000 km
Even weer een update mbt het afgelopen jaar;
In het voorjaar heeft de UC een beurt gehad, met bougie wissel(iridium, dure dingen).
Verder rijdt hij prima,geen opmerkingen.
Ook aan het eind van de zomer een vakantie (het kon weer)gehad in Zuid-Duitsland en Oostenrijk.
Ruim 2500 km gereden, geen probleem.
In december de apk, ook geen probleem
Echter in december ging het Vsc lampje branden Icm motormanagement, naar een tweetal keren gereset te zijn door garage , bleek toch de voorste lambasonde stuk te zijn.
Deze laten vervangen(duur geintje) en het probleem heeft zich niet weer voorgedaan.
Eind december was de uitlaat lek, en was drie dagen later helemaal los.
De garage heeft de einddemper nog kunnen lassen, maar dat is uitstel van vervanging.
We rijden nog maar even door(inmiddels al bijna 6 jaar).
En we zijn ondanks de pech met het vsc lampje nog wel tevreden.
Stilte voor de onderhouds storm ?
- 134.500 km
Wederom een update van de UC , afgelopen jaar ca 14500 gereden
De auto is gebruikt voor woon-werkverkeer en kleine vakanties en een grote vakantie naar Zuid-Duitsland en oostenrijk(ruim 2600 km in 10 dagen).
Dit jaar was een relatief saai jaar, we zijn inmiddels vertrouwd met de auto, we weten hoe hij rijdt(prima) .
Qua onderhoud valt er niet veel te melden, in juni is er een kleine beurt gedaan , en in november de apk.
Bij beide was geen nieuws.
De auto rijdt verder zoals het hoort, en we zijn tevreden.
Het verbruik is redelijk (vinden wij) en schommelde tussen 1-16(winter en e10 brandstof) tot 1-19(zomer e5 brandstof).
We kunnen e10 tanken met de UC maar dit resulteert in een iets hoger verbruik, als het kan tank ik e5 (95) dan is het verbruik wat beter, en het prijsverschil wordt dan opgeheven.
Ook gebruiken we minimaal 1 keer per jaar een flesje injectorreiniging.
Waarom dan toch deze titel ;stilte voor de onderhoud storm….?
De UC heeft nog steeds het originele uitlaatsysteem, dit zal mogelijk het komende jaar wel vervangen moeten worden of mogelijk een deel.
Ook heeft de auto nog steeds de originele remschijven voor en achter !
Ook deze komen een keer aan de beurt…
Dit jaar zijn de achterbanden aan vervanging toe, en de airco is weer toe aan een vulling.
Kortom we zijn tevreden met de auto, maar weten dat er wel wat onderhoud aankomt, maar dit zijn wel allemaal normale zaken die ooit aan de orde komen bij onderhoud van een auto.
Dus de planning is; we rijden nog een jaartje door!
Bezoek van een marter
- 149.000 km
De eerste maanden gereden met de cruiser zonder problemen of bezoek aan de garage.
Eind april kreeg de cruiser een beurt bij140000 km, geen bijzonderheden alleen voor nieuwe remblokken (35000 km meegegaan)
Tevens gaf het dashboard een Vic/abs storing aan, na uitlezen leek het dat er een abs. Sensor stuk was.
Echter na montage bleek de storing er nog te zijn en dat de bedrading stuk gevreten was door een marter, abs sensor was niet stuk maar d e oude kon niet terug geplaatst worden.
Daarna op vakantie geweest naar zuid Duitsland geen problemen.
In december auto voor de apk gedaan(148000 km) en airco laten vullen (na 5 jaar!)
Voor volgend jaar moeten er 4 nieuwe banden op(nu nog 3-4 mm), maar dit zijn allseason banden.
Tja wat valt er na bijna 8 jaar te zeggen,
De Toyota was voor ons een goede aankoop, we hebben best wat kosten gehad, maar geen pech.
Natuurlijk zal er voor 2023 wel weer wat onderhoud aankomen, maar dat zien we dan wel weer.
Doorrijden ?
- 159.000 km
Door aanschaf van een (nieuwere)Suzuki Ignis, gebruiken we de Toyota wat minder, veel woon werk verkeer en af en toe een wat verdere rit.
De Suzuki is nu eenmaal zuiniger(1op20 tov 1 op 16 bij de Toyota)
Qua onderhoud niet veel te vertellen , eind 2023 een beurt gehad.
Hoewel de Toyota nog prima rijdt denken we erover om deze te vervangen door iets anders, of het wordt een tweede Ignis of een vitara
Afscheid na bijna 10 jaar en 130,000 km
- 160.300 km
Omdat we toch graag een trekhaak met hoge kogeldruk wilden, en dit niet onder onze andere auto past (Ignis heeft slechts een kogeldruk van 50 kg), hebben we na bijna 10 jaar en bijna 130.000 km de urban cruiser ingeruild.
Resumerend,kan ik wel zeggen dat deze auto voor ons een van d e beste auto’s is geweest, weinig mankementen en qua onderhoud alleen de beurten, zelfs de eerste remschijven zaten er nog op en de eerste uitlaat.
Toyota staat wel voor kwaliteit!
Ook de restwaarde was best goed, we hebben de Toyota ingeruild voor een Suzuki Vitara van 2020 met slechts 23000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.