Toyota Toyota Landcruiser V8 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Toyota Landcruiser V8 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ik wilde graag een betrouwbare, mooie (subjectief) en grote auto. Japanners zijn erg betrouwbaar maar qua design doen ze vaak onder voor de Europese merken naar mijn mening. Behalve dan de Land Cruiser V8. Dat was liefde op het eerste gezicht voor mij. Ik had hem al vaak op het journaal gezien in Verenigde Naties outfit en ik vond en vind hem er erg stoer uitzien.
Ik heb er eentje van 6 jaar oud gekocht (bouwjaar 2008) maar dat is echt nergens aan af te zien. Als je zou zeggen dat hij 1.5 of twee jaar oud zou zijn zou ik het ook geloven.
Ik heb hem nu net een jaar en aangezien er geen review geplaatst is hier ben ik maar in de “pen” geklommen. Ik heb er zelf 25.000 kilometers op zitten en de totaalstand is 137.000 km.
Het uiterlijk. Daar kan ik kort en erg subjectief over zijn: Prachtig! Vooral de voorkant met de grote koplampen vind ik prachtig. Waar ik minder gecharmeerd van ben is het achterspoilertje en het privacy glass achterin. Dat had van mij niet gehoeven.
Het is een echte terreinwagen zonder overdreven bling en uiterlijk vertoon. Hij is groot en imposant maar in mijn ogen niet protserig en patserig. Een echte wolf in schaapskleren, daar houd ik veel meer van dan vice versa.
Het interieur. De materialen zijn keurig en robuust. Het is geen Range Rover van binnen maar dat hoeft voor mij ook helemaal niet. Het ziet er allemaal gewoon oerdegelijk uit en de auto is nu 7 jaar oud en zowel nu als toen ik hem als 6-jarige kocht is het interieur op een enkel krasje na smetteloos.
Mijn kinderen testen de kwaliteit van het interieur met enige regelmaat maar de auto geeft geen krimp.
Het is een zevenzitter maar de achterste stoelen gebruik ik vrijwel nooit. Ze zijn echter wel erg gemakkelijk uit te klappen. Er zit ook een schuifdak in. Ik heb daar niet zoveel mee maar mijn kinderen wel.
Mijn zoon mag graag in de file op het opberg vak gaan staan (tussen de voorstoelen) en met zijn lijf door het schuifdak kijken hoe lang de file nog duurt. Het opbergvak is magistraal, er kan gigantisch veel in.
Ergonomie. Op zich is alles redelijk logisch ingericht. Echter de tank klep release zit linksonder bij je knie vlak naast motorkap release. Het zijn ook nog een keer dezelfde knoppen en ze zijn slecht zichtbaar. Je moet dus goed opletten dat je niet per ongeluk de motorkap open maakt maar dat hoor je gelukkig direct. Ook stoot ik bij het instappen nog wel eens de buiten-spiegel-inklap knop aan met mijn knie. De verlichting blijft helaas aan staan als de motor uitgeschakeld is maar je hoort wel een harde piep als je de deur open doet als herinnering.
Er zit een automatische stand op de verlichting maar ik vind dat die te laat werkt, het moet al behoorlijk goed donker/ zwaar bewolkt zijn wil hij inschakelen. Ook op mist reageert hij niet helaas. Het gefacelifte (my2012) model heeft inmiddels wel LED dag verlichting.
De parkeersensoren werken prima, maar ook deze knop zit bij lange mensen op kniehoogte naast het linkerstuur. Dus met verzitten schakelt hij nog al eens per ongeluk uit. Niet echt een handige plek dus.
Het navigatiesysteem is voor 2008 begrippen erg groot en duidelijk alleen werkt het helaas nog op CD-Rom. Erg snel is het niet maar ook niet tergend langzaam. Het is een touchscreen maar ik noem het meer een pushscreen want je moet behoorlijk drukken om de toetsen te bedienen. De parkeercamera is echter uit de kunst en heb je hard nodig want het zicht naar achteren is beperkt, zeker in het donker in combinatie met het privacy glass.
De stoelen zijn magnifiek. De bestuurdersstoel is elektrisch bedienbaar en heeft 3 geheugen slots. Ze zitten heerlijk en zijn erg groot en robuust. Je hebt altijd een schitterende zit-positie met mooi zicht over de motorkap. Bij mijn vorige auto moest je altijd raden waar de motorkap eindigde.
De auto is voorzien van keyless entry en je start de motor met een drukknop.
Motor en weggedrag. De Land Cruiser V8 is voorzien van een……………….V8 (goh!) Diesel. Hij levert iets minder dan 300 pk maar het is ruim voldoende om de 2600 kilo zware auto onder de 9 seconden naar de honderd te trekken. 650 nm koppel heb je tot je beschikking. De automaat werkt prima en er zit ook een sportstand op maar daar zie ik meerwaarde niet van in. Qua beleving is die niet sneller, hij klimt alleen wat hoger in de toeren maar met deze motor heb je bij vrijwel elk toerental meer dan voldoende trekkracht. Je kunt ook met de hand schakelen maar dat loopt niet soepel en voelt erg kunstmatig.
Je merkt dat je met een grote auto onderweg bent maar hij kan de bochten prima aan en rijdt heerlijk comfortabel. Wat een erg leuk feature is, zijn de gordelspanners. Als je snel een korte tik op je rempedaal geeft spannen je gordels razendsnel aan en zit je strak ingesnoerd. Ze ontspannen vrij snel daarna weer.
Verbruik en onderhoud: Ik tank normale diesel en verbruik ongeveer 1 op 8.0. Ik heb nog geen kosten gehad aan de auto na 25.000 kilometer behalve dan een reguliere beurt waar niets bijzonders uit kwam. Als ik de diverse fora mag geloven kunnen deze auto’s meer dan een miljoen kilometer aan dus al te veel kosten verwacht ik ook niet op dat gebied.
Terreinvaardigheden: Ik heb een ritje op een offroad baan gedaan en de auto doet dat zoals verwacht zonder problemen. Alleen hele diepe modder op "wegbanden" kan moeizaam gaan maar dat is met elke auto zo. Je hebt een draaiknop voor lage gearing en je kunt de luchtvering op hoog zetten zodat je meer bodemvrijheid hebt. Je kunt de luchtvering ook op laag zetten om het voor sommige mensen makkelijker te maken om in te stappen.
Tot nu toe ben ik bijzonder tevreden met mijn auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.