Toyota Starlet 1.3 XLi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 127.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat mij betreft is de Starlet de meest onderschatte auto van Nederland. Het is de anonimiteit zelve. Je valt nauwelijks op in het verkeer en de looks zijn zelfs een beetje saai.
Maar ondertussen is de Starlet wel een fijne, voor zijn leeftijd redelijk sportieve, comfortabele en betrouwbare auto. Door zijn lage gewicht is de auto ondanks zijn 75 pk motor redelijk snel (0-100 in 10,3 s.) en de wegligging is prima. Het koppel is met 101 Nm best groot voor een 1.3 motor en mede daardoor laat de Starlet zich lekker schakellui rijden. 30 km/h In drie gaat prima en een keertje lekker doortrekken is ook geen probleem. Op hobbelige wegen ligt de hoedenplank behoorlijk te stuiteren, maar verder biedt het wagentje behoorlijk wat comfort. De zitpositie is ondanks mijn 1,87 m lengte prima in te stellen en de stoelen zitten na 14 jaar nog prima. Bij 170 km/h kunnen bestuurder en bijrijder elkaar en de radio nog prima verstaan.
We hebben de auto particulier gekocht via marktplaats en dat is natuurlijk altijd een gok. Maar bij de proefrit kwamen geen grote gebreken boven water en bevendien heeft Toyota natuurlijk een betrouwbaar imago. Ons bakkie heeft ons afgelopen zomer prima naar Oostenrijk geholpen. Helemaal volgeladen was 170 km/h (gemeten met GPS) op de autobahn geen probleem, al werden we af en toe wel raar aangekeken. Ook in de bergen bewees het motortje zich prima. We zijn zonder problemen op 2800 m. gekomen. We moesten af en toe terug naar de eerste versnelling, maar met een hellingspercentage van 16% is dat ook niet gek.
Gebreken bij aankoop:
- Twee roestplekken boven de koplampen op de motorkap.
- De interieurverlichting werkte niet bij in- en uitstappen.
PROBLEMEN
14-08-2007 Na een lange bergtour door de Alpen ondervonden we wat problemen met schakelen. Wisselen van versnelling ging steeds moeizamer en ontkoppelen bleek niet helemaal goed te gaan. Na het ontluchten van de versnellingsbak en het verversen van de versnellingsbakolie ging het allemaal weer als een zonnetje. De oorzaak bleek een lekkende koppelingscilinder. Na verloop verloop van tijd zal deze vervangen moeten worden.
01-02-2008 Ongeveer een half jaar na de reparatie begon het probleem zich weer voor te doen. De cilinder is vervangen en nu werkt alles weer naar behoren. De interieurverlichting en de toeter (werkte af en toe niet) zijn ook meteen gerepareerd. Totale kosten: Euro 114,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren