Toyota Starlet 1.0 DX (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.0 DX |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 157.100 km |
KM-stand laatst | 229.300 km |
Mijn eerste auto...
- 227.000 km
Reden van aanschaf
Het was het jaar 2000, net 18, rijbewijs 3 maanden in de zak en zelfs als middelbare scholier wilde ik een auto. Financieel haalbaar? De aanschaf wel, de rest lukt vast met de bijbaan en anders maar weer verkopen was de gedachte. Mijn ouders rijden jaren Toyota, zeer betrouwbaar, goedkoop in onderhoud, dus een Starlet moest wel de goedkoopst te rijden Toyota zijn. Na bijna 15 jaar blijkt deze een blijvertje te zijn, ook klopte de verwachting van een goedkoop, zuinig en enorm betrouwbaar autootje. De auto waar het om gaat? Een Toyota Starlet 1.0 DX uit 1987 met bij aanschaf 158.078 km op teller.
Aankoop en daarna
Auto gekocht bij een officiële dealer. Relatief best duur (Fl. 2.950,-), maar toen was internet nog minder de weg. Ten opzichte van een andere kalere (ja heus) Starlet van (Fl. 4.500,-) nog een koopje. Heb eerst de stalen velgen zilver gespoten, apart, na een aantal jaar toch lichtmetaal. Bumpers en ander kunststof delen op de auto zijn zwart geschilderd en voorzien van rode ‘striping’. Beide hebben alweer aandacht nodig. De kofferbak is afgetimmerd, met ruimte voor 2 kratten bier (mijn vereiste) inclusief een sub. Mijn verdere jeugdzondes? Toerenteller op het dashboard, ‘sport’ pookknop en pedalen, 3e remlicht, uitlaatsierstuk, achterspoilertje, nieuwe voorschermen (i.v.m. roest) en H4 verlichting i.p.v. gloeilampen (aanrader).
Het gebruik
Uit de oude review blijkt dat ik sinds 2008 ruim 10.000 km heb gereden. Nu is de km-stand 227.000. Dit komt ook door de komst van een tweede Starlet uit 1998 in 2010, maar vooral omdat mijn woon-werk verkeer op de fiets wordt gedaan, weer of geen weer, altijd fietsweer. Qua gebruik een echte oldtimer, al is het in mijn ogen vooral een (hele) oude auto die nooit is weggedaan. Denk daar ook niet over, is zonde, want voor weinig heb ik in geval van nood toch een auto staan (op de drie wintermaanden na). Met het verhuizen deze auto veelvuldig gebruikt, want hier kan een aanhangertje achter. Om naar de stort of bouwmarkt te rijden en natuurlijk de verhuizing zelf. Wel op het totale gewicht letten…
Betrouwbaarheid
Waar ik de vorige keer (58k km’s) kon zeggen dat hij oerbetrouwbaar is, moet ik na 68k km’s zeggen dat hij erg betrouwbaar is. Om een lang verhaal kort te maken, vier jaar geleden gestrand, dynamo was niet top, leek eerst een slecht contact, waren de versleten koolborstels. Daardoor eerst nog even doorgereden, dat was dan ook geen succes. Uiteindelijk voor 25 euro zelf een sloper erop gezet en nu weer gaan. Alleen is het jammer dat ik erg weinig rijd. Elke keer moet eerst de jumpstarter erop, want accu leeg. Dan die rit erop in dezelfde week gewoon starten, maar na een volle week stilstaan weer eerst jumpstarten. De ‘charme’ van zeer weinig rijden (oude en slechte accu) en een ‘oldtimer’, zal ik maar zeggen.
Het rijden zelf...
Tja, wat kan je hier nog over zeggen. Spartaans is het beste woord, al moet je dit niet vergelijken met een moderne auto. Het is een 999cc motortje, 4 (!) bak en ooit heb ik 165 km/h op de teller aangetikt. Wind in de rug en berg af. Snel is hij niet, maar door het geluid en de lage zitpositie lijkt het heel wat. Hij gaat in slechts 13.5 naar de 100 (fabriek), dus geen moeite om met het verkeer mee te komen. Tot 80 km/h is hij vlot, daarboven is het geduld hebben. Uiteraard maakt het op 718 kg groot verschil of je alleen (90 kg), of met 4 personen (300 kg) rond rijdt. Het verbruik hangt sterk af van wel of geen 120 / 130 km/h rijden. Met 100 km/h draait hij rond de 4000 toeren, met 130 richting de 5000! Het beste verbruik is 1 op 18,2 en slechtste 1 op 12,8 (retourtje Assen met 130 km/h), gemiddelde rond 1 op 16. Ik heb niet meer alle bonnetjes voor een complete verbruiksmonitor.
Het is een erg pure auto. Geen bekrachtigingen, dus direct sturen, gassen en remmen. Het zicht rondom is t.o.v. moderne auto’s fenomenaal, je ziet alles. De stoelen zitten heel behoorlijk en hij is achterin duidelijk wat ruimer dan onze ‘oude’ 98er Starlet. Ik kan met mijn 1,83 goed achter mezelf zitten. Vanwege die lage zit en brede banden is het een gooi en smijt wagentje. Door bochten kan ik erg vlot, wat een achterligger niet verwacht. Vaak neemt die daarna ‘revanche’ door een pedaal in te drukken op het rechte stuk. Tja. Daarbij is hij nog erg comfortabel, het is zeker geen stuiterbak. Qua geluid is de motor erg aanwezig, maar bij welke 1.0 of 1.2 met 4-bak uit die tijd is dat niet? Dan die muziek maar harder! :)
Onkosten
- 227.321 km
Hoewel deze auto qua rijden (op 1 keer na) zeer betrouwbaar is, heb ik in die 15 jaar en 69.000 km al wel de nodige onderdelen vervangen. Hieronder kort een rijtje met al het onderhoud en opmerkelijke dingen. Accu ging 11 jaar mee, laatste 4 jaar met jumpstarten (weinig rijden). De radiateur was al langer slecht, kon op laatst met 20 graden buiten hooguit 110 km/h, anders liep die warm! De koppelingcilinders was preventief, achteraf stom, had ik zelf kunnen doen. De remleidingen niet opgemerkt door dealer dus te laat met preventief behandelen. Zeer jammer, zonde geld. Nieuw dynamo noem ik niet (€ 25,-), de onzin dingen zoals toerenteller, pookknop, sub en versterker, nieuwe radio’s ook niet. Verder het raam in het linker portier 2 keer weer teruggehangen in geleider, ruitenwisser mechanisme los geschoten van het aandrijf stangetje en opnieuw vastgezet. Beide zelf gedaan, dus kosteloos. Verder:
22 sept. 2000 158.078 Aanschaf auto voor Fl. 2.950,-
162.828: Bougiekabels, rotor, etc. Fl. 130,- (€ 59,-)
Juni 2001 164.917: APK, 2 banden, Fl. 282,- (€ 128,-)
168.065: Wintercheck, 2 banden, Fl. 259,- (€ 118,-)
Juli 2002 173.461: APK (€ 56,-)
Juni 2003 185.599: APK, 2 koppelingcilinders, rem slang (€ 567,-)
188.711: Nieuwe accu (€ 75,-)
191.747: Aluminium velgen monteren, 2e hands (€ 215,-)
Juli 2004 193.805: APK met remleidingen. (€ 339,-)
196.547: Afstellen motor, startte slecht. (€ 50,-)
Juni 2005 198.445: APK, lassen dorpel, voorste deel uitlaat (€ 233,-)
Dec. 2005 200.708: Achterste deel uitlaat (€ 128,-)
Juni 2006 202.971: APK (€ 55,-)
203.548: Distributieriem, reinigen koelsysteem (€ 260,-)
Mei 2007 205.514: APK (€ 57,-)
Nov. 2007 207.660: Extra beurt, ga 100 km per dag rijden (€ 80,-)
Dec. 2007 208.834: Schoonmaken carburateur e.d. (€ 185,-)
Maart 2008 215.060: In 4 maanden 9000 km gereden, 2 liter olie erbij.
Mei 2008 215.330: APK, schokdempers achter (zelf) (€ 134,-)
Mei 2009: 216.618: APK (€ 50,-)
Mei 2010: 220.739: APK, remslangen voor, kleine beurt (€ 324,-)
Juli 2011: 221.600: APK (€ 42,-)
Mei 2012: 222.700: APK, koelvloeistof + nieuwe radiateur (€ 138,-)
Juni 2013: 223.200: APK, uitlaat gasdicht maken (€ 50,-)
Juni 2014: 224.900: APK (€ 36,-)
Juni 2015: 226.350: Accu (11 jaar oud!!), grote beurt (€ 387,-)
Juni 2016: 227.321: APK, achterlichten gemaakt (€ 229,-)
Juni 2017: 227.911: APK, remmen, schijven, blokken, etc. (€ 697,-)
TOTAAL: 69.833 km € 4.692,-, ofwel 6,72 cent/km.
Sinds 2010: 7.172 km € 1.903,-, ofwel 26,5 cent/km. Tja…
Daarnaast heb ik vanaf de aanschaf tot 1 april 2010, km stand 219.727 echt alles bijgehouden wat ik aan de auto uitgaf qua verzekering, wegenbelasting, benzine, ANWB, ‘onzin’, etc. Dat is:
Wegenbelasting (was 1,5 jaar vrij, nu € 46,- per jaar): € 1.379,33
Verzekering (nu oldtimer, nog € 7,50 per maand): € 3.199,14
Benzine: € 4.575,39 dus 3920.47 liter getankt (1 op 15,72).
Overige (2 radio’s, sub, versterker, verf, olie, schermen, etc.: € 4.860,47.
Die 61.649 km kostte € 14.014,33, per km 22,73 cent, incl. afschrijving (€ 1.000,-) 24,35 cent.
It's not the end...
- 227.321 km
Hier stond de vorige keer, onder ‘hoe nu verder?’, dat ik uitging voor 50 euro per jaar klaar te zijn. Dat het alleen APK was. Tja, dan had ik/mijn voorganger de radio beter aan moeten sluiten. Kortsluiting was bijna het eind van deze auto. De achterlichten maakten bij de radio sluiting. Gelukkig alleen het eind van een paar (steeds dezelfde) zekeringen, maar het was een ‘leuke’ klus dit te fixen. Gedaan door de garage in het dorp. Hij mag nu weer een jaartje verder! :) Verder blijft alles hetzelfde. Ik wil cosmetisch nog veel aan de auto doen, maar de tijd daarvoor… En soms rijden. Als hij maar zonder gebreken blijft. Hoewel dat de ‘charme’ is van een oldtimer, daar heb ik geen zin in. Hij moet het gewoon doen. Maar goed, welke auto voor de lol heb je voor (dit jaar) 500 euro inclusief alles, dus tanken, belasting, verzekering én onderhoud voor de deur..?
30 jaar, ‘eventjes’ de APK en de remmen op orde...
- 227.911 km
Vorige week de APK. Leek niets aan de hand, de rekening van bijna 700 euro SLIK zei wel wat anders. Nieuwe remblokken, schijven en een remverdeler (die zijn van goud gemaakt, gezien de prijs) plus 4 uur prutsen maken het de duurste APK ever! En dat voor 600 km het afgelopen jaar. Maar hij mag weer 2 jaar verder, want 30+! Ik heb me voorgenomen nu structureel meer te gaan rijden. Veel stilstand is te duidelijk achteruitgang. Ook is het elke keer genieten met rijden, al moet ik er echt tijd voor maken. Gezien de leeftijd van 30+ is alleen de APK en 50 euro aan onderhoud niet reëel, maar ik mag hopen dat de kosten beperkt blijven. Het moet wel leuk blijven.
Dit jaar ook 1 keer gestrand in onze straat. Uh..? Ik was net de bocht door, gas geven deed niets meer. Einde verhaal. Ik kon gelukkig de Prius pakken. ’s Middags de auto opgehaald, niets meer aan de hand!? Vaag, sindsdien geen problemen meer. Vuile carburateur? In de winter eens kijken… Of verzopen? Dat lukt me door met starten de choke volledig uit te trekken. Dit kon eerst niet. Ook vaag. Ik denk dat ik hem verder uit kan trekken dan vroeger. Iets om rekening mee te houden. Het start zo lastig…
Toen kwam dat belletje…
- 229.300 km
Na de vorige beurt/ APK had ie 2 jaar APK. Heeft voor- en nadelen. De auto moet veilig zijn. Anders maken of exit. Wat doe je na 1 jaar en minder dan 1000 km? Geen beurt of iets. Wat vinden ze dan na 2 jaar? Belletje. Wat wil ik met de auto? Oei… Het is eigenlijk klaar, over en sluiten. Tja…
Wat is er mis? Draagarm (150, incl. uitlijnen), 2 banden (150) en laswerk rechtsachter (100). Met de kleine beurt (150) en uren (150) zo'n 700 euro. Echt?! Banden is onderhoud, draagarm is jammer, lassen zag ik al wel. Viel me niet tegen. Is € 350,- per jaar. Met 46 euro per jaar MRB even duur dan een vergelijkbare auto alleen aan MRB. Nee, niet per km rekenen. :) Ook de andere auto zou niet meer rijden. Het blijft een feest om af en toe er mee op pad te zijn. Hij mag 2 jaar langer door. Maar…
Roest... Daar moet ik iets mee. De ophanging van de motor, etc. Uitboren en lassen... Ik zoek nu dus iemand die dit kan/wil doen, beetje beunen. Wie wil of weet iemand in de regio Nijmegen..? :) Alvast bedankt voor de moeite.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.