Toyota Starlet 1.3 GLi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 100.215 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Een betrouwbare metgezel
- 134.442 km
Korte samenvatting vooraf:
Aanschaf: 03-01-2012, kilometerstand 100.774km, Prijs € 2.250,-
Verkoop: 30-07-2020, kilometerstand 134.442km, Verkoopprijs € 1.125,- (+ € 450,- schadevergoeding)
Afgelegde kilometers in 8,5 jaar: 33.668km
Gebruikskosten: Onderhoud € 2.075,85 = € 0.06/km, Vaste lasten € 3695,76 = € 0,11/km en afschrijving € 675,- = € 0,02/km
Totaal heeft deze auto ons € 6.446,61 gekost, € 0,19/km
Dit alles zonder de brandstofkosten, want die hou ik nooit bij. Bij een verbruik van 1 op 15 zal er zo’n 2.245 liter benzine verstookt zijn, kost dan ongeveer € 3.500,- = € 0,10/km
Waarom de Starlet?
Begin 2012 zijn wij op zoek gegaan naar een tweede auto omdat dit noodzakelijk werd om de kinderen voor en na het werk te kunnen halen en brengen. Belangrijkste criterium was dat het een Toyota moest zijn. Ik heb mijn hele leven alleen maar Toyota’s gehad. Ben ook een aantal jaar monteur geweest bij een Toyota dealer, dus ik weet waar ik het over heb. In die (dorps)garage kwamen ook veel auto’s van andere merken, en dan zie je pas goed het verschil in techniek. Toyota’s steken gewoon goed in elkaar. Geldt overigens ook voor de andere Japanse merken. Maar goed ik dwaal af, de Starlet dus.
Op de shortlist stonden drie Toyota’s. Een Corolla uit ’94 bij een particulier, een Yaris Verso uit 2000 bij een handelaar en de Starlet bij garagebedrijf van Dam in Oudewater. De Yaris Verso was ruim, maar had wat deuken, was smerig en veel aan het interieur was door de vorige eigenaren beschadigd en vies. De Corolla was wel ok, maar had een onduidelijke historie en de Starlet was van de eerste eigenaar en had net 100.000km op de teller. Zag er van binnen smetteloos uit en ook van buiten helemaal strak. 1 minpuntje was de lak op het dak. Daar was hier en daar wat blanke lak aan het loslaten. Dat gaf ruimte tot onderhandeling en voor € 2.250,- konden wij de Starlet een week later ophalen met een nieuwe distributieriem, beurt en APK.
€ 2.250 lijkt misschien veel voor een 15 jaar oude auto, maar echt alles was dik in orde aan deze auto. Het is ook de meest luxe uitvoering uit die tijd. De GLi versie heeft elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling, speakers in de hoedenplank (origineel dus), stuurbekrachtiging en hoofdsteunen op de achterbank. Het geluid uit de voorspeakers is niet echt om over naar huis te schrijven, zijn maar 10cm in diameter. De achter speakers daarentegen maken alles goed. Radio is een aftermarket Pioneer radio-CD speler. Prima.
Aanpassingen
Zelf heb ik er een Parrot carkit in gezet en een subwoofer in de kofferbak voor de aanvullende bassen. Met een radio die een geregelde subwoofer uitgang heeft is het geluid perfect in te stellen. Wat de hoedenplank en voorspeakers niet aankunnen pakt de subwoofer erbij. Inmiddels werkte ik bij een leasemaatschappij, dus een stel winterwielen was snel geregeld. Optisch heb ik de voorste richtingaanwijzer glaasjes vervangen door heldere, staat net wat mooier. Ook die op de spatborden werden van een helder venster voorzien. Die staan niet op de foto’s, de reden daarvan volgt straks. De standaard claxon is vervangen door een luchthoorn. Op zo’n klein autootje wil men nog wel eens voorrang nemen, dus dit is geen overbodige luxe.
Rijden
Het rijden in de Starlet is mij altijd prima bevallen. Stoel helemaal naar achteren (ik ben 1.87m) en alles zit op de goede plek. Er kan alleen geen volwassene op de achterbank achter me zitten dan, maar zoals gezegd ging het meestal om de kinderen. En dat ging best. Alles is goed overzichtelijk, inparkeren super makkelijk. De Starlet rijdt heel strak. Schakelen gaat heel direct, stuurbekrachtiging niet te licht. Door het lage eigen gewicht, 805kg, trekt de auto vlot op, stuurt strak en remt uitstekend. De motor voelt aan als nieuw, 1,3 16 klepper met 75 pk past prima bij de auto. De beleving van snelheid is in zo’n klein autootje heel anders dan bij grotere auto’s. Voor het gevoel ga je veel harder dan dat de snelheidsmeter aanwijst. Op de snelweg komt de Starlet prima mee, koppel genoeg om even in te voegen of in te halen. Tot 130 km/u is het geluid binnen nog goed te doen. Wegligging is ook goed voor het type auto. Alleen als je te hard de bocht door wil, gaat hij wat glijden over de voorbanden. Maar dan zit je wel erg op het randje. Het blijft echter altijd controleerbaar aanvoelen. Drempels zijn geen probleem, in tegenstelling tot menig VAG product die bij het minste of geringste hobbeltje al over de grond schraapt. De stoelen geven niet veel zijdelingse steun en zijn ook niet uitgebreid in te stellen, maar zitten verder goed genoeg. Op de achterbank drie gordels, waarvan de middelste een heupgordel is. Achterbank kan in 1/3 en 2/3 deel plat gelegd worden waardoor aardig wat laadruimte ontstaat. De achterklep en tankklep zijn van binnenuit met een handeltje te openen.
Onderhoudskosten
Zelfs een Toyota heeft onderhoud nodig, anders gaat ook die kapot. De afgelopen 8 jaar heeft de auto € 2.075,85 gekost aan onderhoud, reparaties, banden en APK. Dat is 6 cent per kilometer. De volgende zaken zijn uitgevoerd bij de Toyota specialist Garage Meijer in Heemstede:
11-2-2013 107253 APK + beurt € 167,69
14-2-2014 111309 APK + beurt € 164,87
14-1-2015 115304 APK € 49,01
17-2-2016 120651 APK+Beurt+achterdemper € 411,49
13-6-2016 122804 Voorbanden Goodyear € 105,64
31-1-2017 125045 *Schokdempers achter € 141,81
31-1-2017 125045 *Luchtfilter+bougies € 42,62
16-2-2017 125998 APK+Beurt+rwbladen € 183,38
20-2-2018 129870 APK+Middendemper+aandrijfashoes € 322,27
12-9-2018 130012 *Accu € 118,58
31-1-2019 132719 APK + beurt € 193,93
4-11-2019 133547 *Radiateur € 125,55
26-2-2020 134102 APK € 49,01
De reparaties met een * heb ik zelf uitgevoerd en zijn dus zonder arbeidsloon. Het vervangen van de achterschokdempers is een erg eenvoudig klusje. De radiateur eigenlijk ook, alleen de boutjes van de ventilator waren zo verroest dat ik die er af moest zagen. Verder is dit qua techniek een ongecompliceerde auto. Je kunt overal goed bij en bijna alles lijkt gemaakt om nog een eeuwigheid mee te gaan.
Vaste kosten
Doordat de auto licht en goedkoop in aanschaf is, zijn ook de vaste lasten laag. Wegenbelasting is nu € 19,- per maand, € 228,- per jaar. Verzekering WA bij de ANWB: € 229,74 per jaar. Deze kosten bij elkaar gedeeld door het aantal gereden kilometers is € 0,11 per kilometer.
Afschrijving is wat gecompliceerd. De aanschaf was dus € 2.250,-. De auto is nu verkocht voor € 1.125,-. Exact 50% afschrijving dus. Echter is er in februari iemand tegen het linker spatscherm aangereden. Gevolg: Krassen, deuk en richtingaanwijzer kapot (ik zei toch dat ik hierop terug zou komen). Gezien de staat en leeftijd van de auto was deze daarmee economisch total loss. Schadenet begrootte de reparatie op € 1.400,- Met de veroorzaker is het daarom buiten de verzekering om geregeld voor € 450,-. Ik heb de oude oranje richtingaanwijzers weer op de schermen gezet, de deuk er grotendeels uitgetrokken en de krassen met blauwe was dicht gepoetst. Dus die € 450,- is eigenlijk minder afgeschreven waardoor de afschrijving op € 675,- komt: € 0,02 per kilometer. Een lachertje.
Conclusie
De Starlet is een hele fijne auto gebleken. Goedkoop ook. Zwakke punten zijn de uitlaat delen. Die gaan 4-5 jaar mee. Gelukkig zijn die niet zo duur. Einddemper € 120.-, tussenpijp € 100.-. Andere zaken die wij hebben vervangen vind ik heel normaal voor de leeftijd. Het gaat dan om een accu, radiateur, aandrijfashoes en schokdempers. Degene die onze Starlet heeft gekocht zal hier vst nog heel lang plezier van hebben. En wij missen hem stiekem toch wel een beetje.
Hij is niet meer,,,.
- 150.000 km
Uit de RDW database blijkt dat de Starlet bij de nieuwe eigenaar op 27-01-2021 zonder opmerkingen is goedgekeurd.
Op 02-02-2022 is de auto weer goedgekeurd, met 3 opmerkingen.
Op 16-08-2022 is de auto ingeruild bij een autobedrijf, waarna de auto op 19-08-2022 is overgedragen aan een autodemontage bedrijf die de auto vervolgens gesloopt heeft. En zo komt na 25 jaar een einde aan deze fijne auto. R.I.P.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.