Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business (2012)

autoreview

Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business (2012)

Signalement

UitvoeringPrius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst2.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twee maanden ervaring met de Toyota Prius Wagon

  • 2.500 km

** Verslag 6 maanden ervaring **
Inmiddels een half jaar ervaring en zowel warm als koud weer meegemaakt.

Koud weer
De auto start elke dag gelijk. Alleen zie je bij koud weer (bijv. -8°C) dat de benzinemotor behoorlijk begint te draaien om het zaakje warm te krijgen. Een korte rit is dan niet rendabel, want de eerste paar minuten is het verbruik zeer hoog.

Wel erg lekker is de stoelverwarming, die erg snel warm wordt. Ook de elektrische spiegels zijn snel schoon.

Adaptive Cruise Control
Deze blijkt ook goed te werken bij mist.

** Verslag 2 maanden ervaring **

Inmiddels heb ik twee maanden ervaring in de nieuwe Toyota Prius Wagon.

Eletrisch rijden
Het is even wennen dat je geen motor hoort en de auto dus ook niet start zoals een benzine-motor. Na een tijdje ben je er aan gewendt dat de auto gewoon weg rijdt als je het gas in trapt, terwijl je niets hoort. Het rijdt heerlijk rustig. Als je voorzichtig rijdt is het mogelijk om 65 km/h volledig elektrisch te rijden. (andere geven kritiek dat het systeem maar tot 50 km/h werkt, maar dat is dus niet zo is mijn ervaring). Via de monitor wordt goed weergegeven wat het verbruik is, waar de auto op rijdt of of de accu wordt opgeladen bij bijvoorbeeld remmen.

Automaat
Ik had ook geen ervaring met een automaat. Het rijdt echter fantastisch. Als je de radio aan hebt merk je het schakelen niet. Alleen als je geen radio en airco aan hebt kun je het horen. Voelen doe je het eigenlijk niet, tenzij je de powerstand indrukt, want dan komt de auto volledig tot leven, maar heb je ook echt power om snel weg te komen. Overigens heb je bij gewoon rijden de powerstand niet nodig om met het verkeer mee te komen.

Verbruik
Het verbuik is verschillende manieren weer te geven. Met een grafiek (15 minuten) en via het display. Mooi als je 80 rijdt en je verbruik is dan 4 liter op 100 km (met airo aan). Daar kon mijn vorige auto niet tegenop. Nog even afwachten hoe lang ik met mijn eerste benzinetank ga doen.

Adaptive Cruise Control
De adaptive Cruise Control is een geweldige uitvinding en werkt goed. De auto remt keurig af als de afstand kleiner wordt dan ingesteld. Ook ziet het radar goed het verschil tussen tegenliggers en auto's die voor je rijden. Wel een nadeel: de bedieningsknop draait mee met het stuur, dus het is soms even zoeken waar de knop zit. Dit was ik niet gewend en vind ik nog steeds niet handig.

Ruimte
De ruimte voorin is goed en je stoel kun je goed verstellen (ook het stuur). Alleen jammer dat de bijrijderstoel niet alle mogelijkheden heeft van de bestuurdersstoel. Ook bij de middelste rij stoelen heb je veel ruimte. Meer beenruimte dan de Citroën Grand Picasso die ik hiervoor had.
Alleen als je de achterste rij stoelen gaat gebruiken, moet de middelste rij een standje naar voren.
Nadeel is echter de afdekhoes voor de bagageruimte. De middelste rij stoelen moet zo ver mogelijk naar achteren staan om de hoes te kunnen bevestigen. Deze hoes is gewoon te kort, en de kleur had beter afgestemd kunnen worden bij de kleur van de stoelen.
Achter de 3e rij stoelen zijn 2 kleine en 1 groot bergvak. Deze worden afgedekt met drie platen die bekleed zijn met bekleding. Dit past allemaal maar net en is wel een houtje-touwtje-constructie. Overigens zijn de bergvakken ideaal.

Aircoditioning
Inmiddels heb ik ook wat ervaring opgedaan met warm weer. Voorin werkt de aircoditioning perfect, goed te bedienen en goed af te lezen. Zowel binnen- als buitentemperatuur. Alleen als je achterin zit mis je de toevoer van de frisse lucht. Mijn vorige auto had daar ook roosters die je kon afstellen. Maar dat ontbreekt in deze auto.

Automatisch inparkeren
De auto heeft de mogelijkheid om automatisch in te parkeren, zowel in file-opstelling als tussen auto's in. Het is even oefenen voordat je door hebt hoe alle mogelijkheden werken. Zonder deze functie is de auto overigens ook prima te parkeren.

Diversen
Bij de auto heb ik ook een skikoffer, eenvoudig te bevestigen en een fietsendrager, ook zeer eenvoudig in het bevestigen en verdere gebruik.

Tot nu toe dus tevreden met de Prius.

Samenvatting

Positief
+ Achteruitkijkcamera met hulplijnen (ook in donker)
+ Adaptive Cruis Control
+ Automaat
+ HeadUpDisplay (ook navigatie)
+ Monitor met weergave verbruik
+ Ruimte 1e en 2e rij (voldoende beenruimte)

Negatief
- Bediening cruis control (meedraaien handel)
- Aircoditioning achterin
- Afdekhoes bagageruimte
- Afdekplaten bergruimten achter 3e rij stoelen

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.