Toyota Prius THSD Tech Edition (2006) #2

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

UitvoeringPrius THSD Tech Edition
Bouwjaar2006

De Toyata Prius THSD Tech Edition bezit zoveel toeters en bellen dat er voor de prijs die ik hem aanschafte geen enkele concurrentie bestaat. Destijds 28850 Euro. (ook al een hoop) nu volgens de website van Autoweek iets meer dan 33000 voor deze prijs had ik hem niet aageschaft.

De auto beschikt de auto over een intelligent parkeersysteem (parkeren zonder handjes), dat moet gezegd worden niet geheel vlekkeloos werkt, vergt enige oefening.

Maar met de handjes aan het stuur, lukt het prima door de aanwezigheid van een zeer goede achteruitrijd camera. Op het moment dat je hem in de Reverse stand zet zie je op de display in het dashboard alles wat achter je gebeurd. Om goed te parkeren zie je groene en rode hulp lijntjes. Een kind kan de was doen. Komt heel goed van te pas in de drukke straten van de grotere steden.

Mijn verbruik is ongeveer 5.6l/100km gecombineerd bij normaal rijden 120 waar ik 120 mag etc.. Zou ongeveer 4.x/100km moeten zijn. ( volgens de specs)

Het interieur is zeer mooi afgewerkt, geen knoppen, of andere uitsteeksels, een digitale kilometer aanduiding die 3 dimensionaal oogt en voor wat diepte zorgt. De bediening van airco, stereo, handsfree bellen of navigeren naar dichtbij zijnde Chinees, kan met een stemcommando ( voor elk onderwerp een apart commando). ( leukk!). Het geheel kan ook gewoon allemaal op het stuur en via het midden console bediend worden. Op het middelconsole ontbreken wel op 1 a 2 twee knopjes wel de verlichting dit is een keuze van Toyota.

Kortom dankzij de achtercamera wordt het parkeren met de Prius tech edition aanzienlijk vergemakkelijk. Het voertuig is zuinige vanwege de elektro moter die bij hoge snelheden de benzine moter ondersteunt. Weinig verbruik in de stad als de batterij ter ondersteuning van van de elektro moter voldoende energie heeft. Bij snelheden onder 70 slaat bij voldoende energie de benzine moter af en rijd het voertuig elektrisch. Verder overcompleet, maar het kan altijd nog meer en beter.

Het is voorgekomen dat ik wegreed met de handrem nog ingeschakeld. Voor een dergelijk een modern voertuig mag je verwachten dat je dan een waarschuwingssignaal hoort, maar noppes, dit vind ik een klein beetje een gemis niet echt een probleem.

De Prius is redelijk gevoelig voor zijwind en bij veel wind staat je stuur 10 over, terwijl je rechtdoor rijd.

Het voice command systeem werkt voor ongeveer 60 a 70 % bij normaal spreken, ook niet echt een probleem. Voor een complete lijst niet te vinden in de handleiding zie link.

Voor een compleet technisch oordeel heb ik hem op moment van schrijven nog te kort.