Toyota Prius THSD Tech (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Tech |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 200.003 km |
KM-stand laatst | 217.000 km |
niet geweldig
- 217.000 km
Bij deze mijn ervaring met de Prius.
Ik kocht deze vanwege hele goede ervaringen indertijd met een Corolla uit 1995 en de als betrouwbaar bekend staande Prius.
Voor de Prius reed ik Mercedes C klasse en dat was een fijne auto maar die werd 17 jaar oud dus verkocht en een Prius van 10 jaar oud gekocht met onderhoudsboekje voor een nette prijs.
Het eerste wat me opviel is hoe stil deze auto is, op de snelweg met 120 is die stiller dan de Mercedes dus dat bevalt heel goed.
Het is een al met al heel rustgevend gevoel in de Prius.
Daarnaast lekker veel ruimte want het is van binnen best een een grote auto en het verbruik vind ik goed met gemiddeld 1 op 18.
Wel heb je in de Mercedes het gevoel meer auto in je handen te hebben, gewoon de algehele kwaliteitsindruk en de materialen zijn een niveautje hoger, in de Prius is het allemaal wat meer plastic en de stoelen alhoewel niet slecht zijn minder dan de luchtgeveerde comfortstoelen die in de Mercedes zaten.
Maar goed; het werkt allemaal, weinig kraakjes enz.
Wat dat betreft niet veel aan te merken op de Prius.
Maar qua onderhoud en betrouwbaarheid is de Prius me tegengevallen en dat is de reden dat ik 'm waarschijnlijk ga verkopen ondanks dat de auto nog in goede staat is.
Na een jaar kreeg ik een lekke airco die dus vervangen moest worden waarbij de radiator ook uitgebouwd moet worden en dus qua arbeid wel enige tijd vergt dus ook wel kosten aan zitten, de rekening was bij elkaar richting de 700 euro.
Na nog 2 jaar een versleten wiellager rechtsvoor waar ik zo'n 325 euro voor kwijt was.
Een keer een grote beurt voor een kleine 500 euro, daar zat dan wel het polijsten van de koplampen bij ivm de APK.
Maar de grootste tegenvaller is toch wel de 12V accu.
Omdat ik weinig kilometers rijd heb ik na 2,5 jaar na verschillende keren startproblemen te hebben gehad de accu laten vervangen en ik schrok wel van de prijs; 240 euro bij de Toyota dealer, dat viel me niet mee!
Vanaf toen besloten in ieder geval 2 keer per week een ritje te maken van zo'n 20 a 25 km op de buitenweg zodat de motor ook wat toeren maakt en de accu opgeladen wordt maar ondanks dit toch weer een paar keer startproblemen en na weer 2 jaar opnieuw aan een nieuwe accu toe.
Deze keer maar zelf eentje gekocht via internet; een Varta voor 55 euro en zelf ingebouwd, dat was in ieder geval een veel betere prijs!
Ik kwam er deze keer achter dat er in het accucompartiment een laagje water van zo'n 5 cm stond en daar schrok ik wel een beetje van want water en elektra dat kan best link zijn.
Toch wel gek eigenlijk want je zou verwachten dat er een soort van afvoer is voor condens enz.
Ik heb hierover gebeld naar Louwman waar m'n auto in onderhoud is en die vertelde me dat er onderin een rubber plugje zit die ik omhoog kon trekken en het water dan eruit liep en zo geschiedde aldus en na een kwartiertje was al het water er weer uit.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat dit zo kan?
Ik heb ook geen lekkend rubber bij de achterklep of zo want dan zou ik toch vochtplekken op het deksel van de bagageruimte moeten vinden.
Ik hou het maar op condens.
Zo bij elkaar moet ik zeggen dat de Prius op zich geen verkeerde auto is maar als je weinig km's rijdt zoals ik dan kan je beter voor een andere auto kijken.
Bij elkaar opgeteld heb ik meer onderhoud aan de Prius gehad dan aan de Mercedes en vooral ivm de Corolla want daar heb ik in 5 jaar nog geen lampje aan vervangen terwijl ik die auto kocht toen hij al 10 jaar oud was bij Toyota Beeks.
Die Corolla's uit de jaren negentig staan gewoon bekend als superbetrouwbare auto's en die zou ik nu zo weer kopen als ze nog gemaakt werden.
Daar werd pas na 13 jaar de originele accu van vervangen!
Ook met de Mercedes reed ik de laatste 2 jaar dat ik 'm had gemiddeld maar 1 keer per week en altijd starten en lopen maar de Prius heeft de bescherming van het hybridepakket nodig waardoor de auto niet meer start als de 12V accu onder de helft komt aan spanning.
De laatste twee jaar had ik regelmatig toch het onzekere gevoel of de auto nog zou starten als ik weer instapte en qua autorijden is niets zo vervelend als het gevoel dat een auto je in de steek laat.
Ik las ook op Prius forums dat de 12V accu een zwakke plek is, er waren meerdere mensen die ook al verschillende keren de accu hadden vervangen.
Bij elkaar opgeteld is het Prius rijden me vooral qua betrouwbaarheid tegengevallen en ga ik voor een andere auto kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.