Toyota Prius THSD Comfort (2008) #9

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius THSD Comfort
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyata Prius II Comfort

Het uitzoeken van een leaseauto is bij mij altijd een feest en een erg lang proces. Ik heb een enorme passie voor auto's. Hierin ben ik altijd al genuanceerd geweest. De ene keer ben ik wild van een auto vanwege design, een andere keer weer van de onderliggende technieken. Ik kan eenzelfde auto mooi vinden in de ene kleur en niet mooi in een andere kleur.

Het lease budget liet geen C segment auto toe, tenzij ik voor een civic of prius zou gaan. Opzich heb ik daar geen problemen mee, zoveel kilometers rij ik nou ook weer niet. Bovendien heb ik wel vaker een B segemnt auto genomen, en het mooie was dan altijd dat je deze dan vervolgens volledig aan kan passen aan je wensen omdat het budget daar wel ruim genoeg voor is. De gehele optielijst erin en je hebt dan toch een redelijk exclusief auto'tje. De "looks" van een civic en al helemaal van de prius 2 kon mij niet bekoren. De Civic zag er nog net iets leuker uit maar daar bleef het dan ook bij in mijn beleving.

Toch deze 2 meegenomen in mijn lijstje en gaan proef rijden.
In het lijstje stonden ook een Polo, een corsa, basis uitvoering van een Leon (dit kon net aan), een C4 en een 207.
Ik was begonnen bij de laatst benoemden.
eenmaal de prijslijsten en lease prijzen op een rij gezet te hebben van de B segementers (muv C4 en Leon) zag ik al vrij snel dat een beetje aankleden van deze jongens al snel 20 tot 24 mille kostende exemplaren werden. Je mag dan misschien van sommigen niet meer rekenen in guldens, maarehhh.....50 mille in guldens voor een corsa of een polo???

Vervolgens de bijtelling bekijken, een niet volledig aangeklede polo van 22 Mille zou mij ruim 100 Euro bruto per maand meer kosten dan een volledig uitgeruste civic of prius....
Dat zet je toch aan het denken, althans, mij wel.

Toch maar eens gaan proef rijden met zo een civic en een prius.
eerst de Civic, die vind ik er immers iets beter uit zien dan de Prius II (de III vind ik wel erg mooi, mooier dan de Civic).
Afgezien van de afgrijselijke tellers in mijn ogen was het interieur mooi te noemen, opvallend goede stoelen ook.
Het rijden echter kon mij niet bekoren. Je kon merken wanneer het regeneratief remmen overging naar waar de remklauwen ingrepen doordat de auto dan in ene flink steviger begint te remmen. Dat maakt doseren lastig. De erg stugge vering voor mijn gevoel deed erg veel af aan het verder zo comfortable gevoel.

Op naar de toyota dealer. Gelijk bij binnenkomst een heel andere beleving. Ik zag er wat schovel uit, maar niets van gemerkt in de behandeling die je krijgt. Je word in de watten gelegd.
Is niet alles bepalend maar wel erg verfrissend na de voorgaande dealers. Vervolgens de prius bekeken, in bepaalde kleuren vind ik hem niet echt lelijk (donkerder lijkt beter voor de Prius II in mijn ogen). Niet dat ik in extase raak maar toch.

De binnenkant van de prius II kon dat overigens wel, daarin vind ik juist de III misschien wel iets minder op sommige punten. Ja de II heeft helaas niet eenduidig 1 led kleur doorgevoerd, de bekleding oogt wat goedkoop en word makkelijk vies, maar, waar ik erg van gecharmeerd ben is het ontbreken van batterijen aan knopjes terwijl er toch alles op en aan zit. Het touch screen gebruik ik eigenlijk bijna nooit. Eenmaal via de touchscreen alles op gewenst waarde ingesteld te hebben voldoen in het dagelijks gebruik de knopjes op het stuur.

Goed , rijden met de prius (op zelfde dag als de civic). Wat direct opvalt, in mijn perceptie, is dat ik de prius volwassener over vind komen qua techniek. In de prius weet je echt niet wanneer je regeneratief aan het remmen bent of dat de remklauwen al meewerken. Het rijden met de prius, let wel, de ervaringen zijn in vergelijking met de andere proefritten en slechts mijn perceptie (B segmenters, C4, Leon en de civic). De prius komt veel strakker over, als ik al een aanmerking moet maken is het wat afstandelijke stuurgedrag. Het voelt degelijk, maar je hebt geen idee of de auto op de grens zit of niet, de Civic was communicatiever. Nog een klein minpuntje, de stoelen. Die zijn in andere auto’s (ook de prius III) stukken beter voor elkaar.
Verder, ondanks vele vooroordelen die ik zelf ook had, stapte ik na de proefrit uit met het gevoel dat elke andere auto (niet hybride, eigenlijk ouderwets is, niet meer van deze tijd. De ongelovelijke rust in de auto overvalt, de manier waarop het vermogen beschikbaar komt…..sprakenloos.

Nu na iets meer dan 25000 kilometer in 2 jaar zijn de indrukken op exact die punten alleen maar verder versterkt. De ruimte binnenin is enorm voor de inzittende. Achterin is het voor de inzittende beter toeven dan in menig D segmenter. De automaat is werkelijk superieur.
In het begin moest ik wel wennen aan de aandrijflijn. Ik schaarde mij dan ook onder de mensen die toch niet helemaal het verbruik konden halen en de motor erg snel vonden loeien. Na wat ervaring in de auto begin je hem te begrijpen. Ik haal nu wel met redelijk gemak 1 : 20 (winter 1:18) en ben dan vlot aan het rijden zonder veel geloei. Je krijg de pedaal standen beter door etc. De manier waarop deze auto van zijn plek kan komen is echt bijzonder, op papier is 10, nog iets sec. naar 100 niet snel te noemen. Echter, zet een willekeurige auto tussen de 0 en 25 mille ernaast en het enige wat die gene te zien gaat krijgen is de achterkant van de prius. Eenmaal op de snelweg word dit alleen maar erger (bijvoorbeeld die gehaast A4 TDI, benz,vw of bmw rijder, valt op trouwens, als er iemand kleeft betreft het eigenlijk zonder uitzondering een dergelijke auto). Vrachtwagen gaat naar rechts, je vloert je prius, en je ziet de A4 rijder met de tanden in het stuur constateren dat ie het echt niet bij gaat benen om vervolgens als je als prius rijder keurig naar rechts gaat en de toegestane snelheid handhaaft liefst zo hard mogelijk voorbij komt zetten. Dat duurt overigens even daar de achterstand tegen die tijd best opgelopen is. Het maximum koppel van 478 NM is natuurlijk ook geen kattenpies, dit tesamen met de CVT maakt dat de prius snel te noemen is in de 80 naar 120 sprints.

Ik herken wel wat in wat sommige hier zeggen over rolgeluiden van banden en of kleine dingetjes in het interieur. Ik heb echter heel sterk de indruk dat het gewoon meer opvalt, de motor hoor je namelijk niet tot nauwelijks waardoor dergelijke geluiden nou eenmaal meer op de voorgrond treden. Met mijn ogen dicht kan ik inmiddels aan het banden geluid horen over welk soort asfalt er gereden word en of ondergrond.(uiteraard doe ik niet mijn ogen dicht als ik de gene ben die achter het stuur zit) Bij net nieuwe wegen is er dus danig weinig geluid dat je waarschijnlijk een speld zou kunnen horen vallen op het vloerkleedje……(nu overdrijf ik iets, maar het is echt akelig stil) of je nu 90, 100, 120 of 140 rijd.

Goed dit is niet bepaald een review zoals andere, ik gaat hem ook niet bijwerken. Eigenlijk plaats ik deze alleen voor mensen die voor een keuze staan van een (lease) auto om toch eens voorbij het uiterlijk en de vooroordelen te kijken. Of het uiterlijk je aanstaat of niet, de techniek is bijzonder overtuigend en maakt het over grote deel van het aanbod echt ouderwets.
Ik heb nog 2 jaar te gaan, en ben zeer blij met de ontwikkeling en toename van hybride en EV modellen. De prius III komt in ieder geval op mijn volgende lijstje, maar zo te zien gaan we daar binnenkort een DS3 aan toevoegen en wellicht een A klasse. Wat mij betreft, laat maar komen die hybrides en EV’s.

EDIT: Na nog eens nalezen toch nog even wat zinnen recht getrokken en moet ik constateren dat het wat van de hak op de tak gaat. Daarentegen, het is een ook een vak, reviewen. Niet mijn vak. Toch enige uitleg lijkt mij op zijn plaats.

De prius II heeft nu 25400 KM gereden in 2 jaar, de prius III heb ik eens mee gehad bij de eerste onderhoud beurt. Vandaar her en der de verwijzing naar de III.

V.w.b. het volgende verlanglijstje, al moet ik nog 2 jaar ga ik waarschijnlijk over een jaar al langs lopen, ik doe er ruim een half jaar over om tot een beslissing te komen ( echt erg (leuk)).

De DS3 en de A klasse lijken een hybride te gaan leveren vandaar dat ik deze reeds benoemd heb. Daarnaast ben ik nog nieuwschierig naar de Auris Hybrid, en hoop ik vurig dat de megane coupe ooit (liefst binnen 2 jaar) met een hybrid gaat komen. (wat vind ik die auto mooi).

Ondanks ik niet van plan ben aan deze review later nog iets aan toe te voegen sta ik wel open voor vragen en zal dan ook regelmatig even kijken om eventuele vragen te beantwoorden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.