Toyota Prius THSD Comfort (2008) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
Na twee ruime leaseauto's te hebben gehad (Touran en Grand Scenic), was het tijd voor een radicale manoeuvre. Onze grote vriend Wouter Bos verhoogde de bijtelling naar 25%, maar daar tegenover stelde de Jager de 14% regeling. In een wilde bui heb ik besloten om naar de Toyota dealer te stappen. De nieuwe Prius moest het dan maar worden. Wat kon mij het ook schelen! Even niet meedoen in de ratrace om de grootste, duurste en snelste leaseauto, maar een keuze vanuit de (financiële) ratio.
Ik heb gekozen voor maximaal fiscaal voordeel door te kiezen voor de Prius comfort a 25.000 euro. Daar de auto ver beneden mijn leasecategorie zit, kon ik de auto nog enigszins opleuken met opties. Natuurlijk zoveel mogelijk achteraf (dealeropties), om zo een verhoging van de bijtelling te omzeilen. De Prius kreeg als opties leer, stoelverwarming, parkeersensoren voor en achter, cd-wisselaar, Blackberryhouder, mistlampen, 17 inch velgen, grotere banden (215 ipv 195) en nog wat andere kleine dingetjes. Dus al met al een auto van ruim 31.000 euro, maar bijtelling betalen over 25.000 euro. Kijk dat is leuk!
Hoe rijdt dat nu, zo'n Prius? Ik rijd 70.000 kilometer per jaar, ben een autoliefhebber (JA echt waar!) en ik ben redelijk kritisch. Dus......
Ik moet zeggen dat ik zeer enthousiast ben. De aandrijflijn is ronduit fantastisch. Zijdezacht en zonder trillingen. Je zoeft letterlijk en figuurlijk over de weg. De automaat(CVT) is fantastisch, de auto versnelt zonder dat je dat merkt. De prestaties zijn behoorlijk. Zeker in de bergen en in de tussenacceleraties is de auto snel. Ik rijd 80% snelwegkilometers en mits enigszins mogelijk tussen de 140 en 150 en in die snelheden zijn de prestaties van de Prius meer dan acceptabel. Prachtig is dat je hele stukken elektrisch kunt rijden (tot 70 km/h op de teller). Dat is keer op keer bijzonder. Bovendien gaat het overschakelen van de benzinemotor en elektromotor feilloos en onmerkbaar.
Grote nadeel van de Prius is de zijwindgevoeligheid. Zeker in het begin moest ik daar erg aan wennen. Met een stevige zijwind moet je op de snelweg de beide handen goed aan het stuur houden. Dat is op de lange afstanden vermoeiend, maar je leert er gaandeweg wel mee om te gaan. En ach, alles went en op een gegeven moment weet je simpelweg niet beter.
Het verbruik is zuinig. Verder is dat voor mij niet erg belangrijk, maar zuinig is 'ie gewoon. Bij stevig doorrijden en veel snelweg kilometer ligt het verbuik zo'n beetje op de 6l/100km en bij meer 80-kilometerwegen e.d. gaat het richting de 5l/100km. Bij files zakt het verbruik heel snel! Bij planken rond de 170 a 180 km/h op de teller richting de wintersport of Italie ligt het verbruikt rond de 6.8l/100km.
De ruimte is goed. Achterin is de auto ruim te noemen. De auto is qua beenruimte ruimer dan de Touran en Grand Scènic. De bagageruimte is iets minder riant. Uit mijn hoofd ligt dit zo rond de 370 liter. De stoelen zitten goed. Vooraf dacht ik dat ik op dat gebied nog wel eens te verwend kon zijn na mijn Fransoos, maar de stoelen zitten gewoon goed. Ook na ritten van 1500 kilometer stap ik fris uit.
Het bochtgedrag is goed. De auto ligt stevig op de weg en je kunt de bochten met behoorlijke snelheid nemen. De stoelen bieden wel wat weinig zijdelingse steun, dus echt uitnodigend is het niet. Ook heb ik het idee dat door mijn grotere banden (215 in plaats van 195) en 17 inch de wegligging ook positief is verbeterd.
Problemen? Nul!! Zelfs geen rammeltjes. Dat is natuurlijk super. Zeker als je weet dat ik de Prius goed aan het werk zet.
Dus na 115.000 kilometer in anderhalf jaar kan ik concluderen dat ik blij verrast ben. Ik heb al heel wat mensen met deze auto kunnen verbazen. Over het uiterlijk kun je zeggen wat je wilt, maar het rijdt gewoon heel erg goed en comfortabel. De techniek is formidabel en is de concurrentie vér voor. Zodra mensen meerijden met deze auto zijn velen - in positieve zin - zeer verbaasd.
Zo langzamerhand kijken we alweer naar de volgende leaseauto. Kans bestaat dat het de Prius III gaat worden (dan wel een heel bewuste keuze, dus dan wordt het een Prius Executive met wat opties).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.