Toyota Prius THSD Comfort (2008) #16

Toyota Prius THSD Comfort (2008)

UitvoeringPrius THSD Comfort
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016

En dóór

In 2016 kocht ik deze dealeronderhouden 2008-Prius bij een particulier, met kilometerstand 145.000. Inmiddels ben ik vijf jaar en 110.000 kilometer verder, een ruime 20.000 kilometer per jaar dus.
De Prius is een echte gezinsauto en wordt door mij en de andere gezinsleden voor van alles en nog wat gebruikt. Voor een ritje naar de bouwmarkt, met vijf fietsen (twee op de trekhaak, drie op het dak) op vakantie, lange ritten, korte ritten, met één persoon, met vijf personen, letterlijk voor van alles.

Waarom?
Een Prius was niet een voor de hand liggende keuze. Ik reed een Subaru Forester in de S-turbo uitvoering, vierwielaangedreven met fantastische wegligging. Maar het benzineverbruik was niet zo fantastisch, met moeite één-op-tien.
Uit een vergelijkend onderzoek van een zoon kwam de Prius er goed uit. Zeven airbags, een goede NCAP-score, vier of vijf zitplaatsen, automaat, flink wat laadruimte én een benzineverbruik van één-op-twintig.
Dat laatste was dus belangrijk en heeft de Prius helemaal waargemaakt. Met de huidige snelheidsbeperking van 100 km/uur overdag is het zelfs nog iets beter. En bij een benzineprijs van €1,95 maakt dat uit.
En het imago van de auto? Tegendraads, en dat stond en staat me aan.

Wat kost het?
De belangrijkste reden om de Prius aan te schaffen waren dus de kosten.
Die blijken… een verbazingwekkende €0,20 per kilometer te zijn (ik heb het kostenoverzicht als 'foto' bijgevoegd).
Ruwweg de helft van de kosten is voor de benzine, een kwart is afschrijving en de rest is onderhoud.

Hoe rijdt de Prius?
Het rijden in een Prius bevalt zo goed dat andere auto’s steeds minder goed bevallen. Ja, de motor loeit af-en-toe bij snel optrekken, maar dat went.
De stoelen zitten prima.
Ik ben gewend geraakt aan de automaat, dat rijdt gewoon heerlijk.
En mocht je denken dat een Prius sloom is, geef dan bij het stoplicht maar eens flink ‘gas’ (nou ja, eigenlijk elektriciteit). Het elektrodeel van de motor weet heel wat verbaasde andere optrekkers achter zich te laten. Dat zal ook te maken hebben met het imago van de Prius: de medeweggebruikers verwachten gewoon niet dat een Prius er vandoor gaat. Ook de jongeren die er in rijden moeten verbaasd toegeven dat het eigenlijk best wel een fijne auto is.

Is er veel onderhoud nodig?
Tot kilometerstand 180.000 heb ik de auto door de Toyotadealer laten onderhouden. Het onderhoud viel vooral op door… dat er eigenlijk maar weinig onderhoud nodig was. De prijzen waren des dealers: hoog maar niet onredelijk.
Maar het onderhoudsboekje eindigt bij kilometerstand 180.000…
Daarna werd de dealer vaag: kom maar langs, dan doen we wel een kleine of grote beurt.
Maar wat er dan onderhouden werd was niet duidelijk.
Op basis van een eerdere kleine- en grote beurt heb ik zelf het onderhoudsschema verder uitgewerkt.
Helaas kan ik het hier niet bijvoegen, maar je kunt het hier vinden: toyotaprius-2. Blogspot. Com.
Ik heb het schema uitgewerkt tot 600.000 (er zijn Priussen met een miljoen kilometer op de teller…).

Gaat er dan niets mis? Dag katalysator…
Nou, helaas wel.
Allereerst werd m’n katalysator gestolen. Bij de Toyotadealer mag je op zo’n €2.500 rekenen voor een nieuwe. Ik heb er voor €500 een ‘namaak’ onder laten zetten.
Maar daarmee voorkom je nog niet dat deze wéér gestolen wordt.
De Toyotadealer had een hellingalarm als oplossing. Maar volgens krantenartikelen laten criminelen zich daardoor niet afschrikken, ze stelen de katalysator letterlijk binnen twee minuten.

Een andere oplossing die aangeboden werd was om de bouten van de uitlaat vast te lassen of er een draad langs te lassen. Ook dat bleek volgens ervaringen van anderen niet te werken: de dieven zagen of slijpen tot ze niet verder kunnen. Je katalysator zit er dan nog onder, maar de schade is alsnog aanzienlijk.

Volgens Toyota zou een anti-diefstal beschermplaat onder de katalysator tot oververhitting leiden. Maar ik las in diverse reacties dat dit niet zo was.
Ik heb de gok genomen en op Marktplaats voor €125 zo’n plaat besteld. Die zit er nu een jaar onder en werkt prima. Tot nu toe zit de katalysator er nog onder…

Verder is er op het dashboard twee keer de ‘rode driehoek’ aangegaan: volgens het boekje betekent dat ‘rijd niet door, ga onmiddellijk naar de dealer en laat uitzoeken wat er aan de hand is’.
Na enkele uren verdween de melding en na uitlezing door de Toyotadealer is de oorzaak niet duidelijk geworden Het was een hele hete dag en mogelijk werd het accupakket te heet.
Dezelfde melding heb ik nog een keer na een lange rit in de heuvels gehad met vier personen en een volgeladen auto. Ook die melding verdween weer.

Op dit moment bromt de auto bij de eerste keer remmen. Volgens de fora die ik bezocht heb is dat een sleetse ABS-pomp. Repareren kost de hoofdprijs: enkele duizenden euro’s.
Maar op YouTube-video’s die ik gezien heb is zelf doen mogelijk. Ik ga kennis (en moed…) verzamelen om de pomp zelf -met hulp- te vervangen. Op het accupakket zit een schakelaar die voorkomt dat ik geëlektrocuteerd word ;-)

Verder...
- heb ik de accu achter vervangen (de kleine rechts achterin, niet het accupakket). De dealer vroeg de hoofdprijs (€220), zelf doen was €72.
- begint het olieverbruik wat toe te nemen: een halve liter per 1.000 kilometer.
- werden de koplampen dof. Een polijstsetje a €9,95 van de Lidl bleek prima te werken.
- heeft een gezinslid (ik noem geen namen ;-) de achterbumper stuk gereden. Een 'after market' van €125 bleek de oplossing. Wegens de kosten heb ik die niet laten spuiten, ik heb dus nu de enige Prius in Nederland met een zwarte achterbumper ;-)

Samengevat
Een heerlijk rijdende gemoedelijke auto met een automaat, die voor alles-en-nog wat gebruikt wordt en die voor €0,20 per kilometer rijdt.
En maar dóórgaat.
Ik ga proberen de levensduur te rekken tot ik een elektrische auto kan betalen…

Doe-het-zelf nieuwe behuizing Prius autosleutel

Van de Prius ‘autosleutel’ liet de voorkant los. Met wat plakband heb ik de levensduur nog weten te rekken. Maar dat houdt eens op, dus was het tijd voor een nieuwe.

Bij Toyota kost een nieuwe sleutel €343, inclusief 'inleren' (dat is het overzetten van een 'chipje' naar de nieuwe sleutel). Maar dat is voor een compleet nieuwe, terwijl bij mij alleen de knoppen versleten waren.

Met de sleutel kunnen een paar dingen mis zijn:
1. De batterij/accu is leeg. In de behuizing zit een standaard CR2032 knoopcel die je bij de supermarkt kunt kopen en met wat gepruts kunt vervangen. Die kosten ongeveer €1,50 (ik heb Duracell genomen in de hoop dat deze lang mee gaat).
2. De elektronica is defect.
3. Het rubber met de knoppen is versleten. Dat was dus bij mij het geval.
4. De behuizing van de sleutel zelf is stuk.

Je kunt een nieuwe behuizing kant-en-klaar met rubber toetsenbordje kopen en de elektronica overzetten.
Er zijn diverse Youtube-video’s waarin dat stap voor stap uitgelegd wordt. Zoek op “Prius Key Fob Cover Case Shell Replacement”.

Voor zo’n lege (zonder elektronica) behuizing zijn diverse leveranciers te vinden, zoals op Bol.com. Daar worden ze tussen de €10 en €30 verkocht. Soms wordt er ook zo’n nieuw rubber toetsenbordje aangeboden.

De bron van de vervangende behuizingen lijkt steeds ‘China’ te zijn.
Daar zijn ze voor tussen de €1,50 en €5 euro’s te koop, zoals hier: https://www.aliexpress.com/item/4001127823750.html
Bezorging kost een paar weken, dus als je haast hebt is een NL-website waarschijnlijk sneller.

En dan is het YouTube-video stap-voor-stap volgen en de inhoud van de kapotte behuizing overbouwen naar de nieuwe behuizing.
Een voorbeeld: https://youtu.be/jjkf4LNoSu0
Er zijn vele video’s op Youtube te vinden.

Op een -mislukte- poging om een schroevendraaier dwars door m’n hand te prikken na is dat goed gelukt.
Je hebt een mini-schroevendraaier nodig om de behuizing open te schroeven en een normale om o.a. de voorkant-achterkant open te 'wrikken'.
Écht moeilijk is het niet, geduld is een grote pré.
De 'nieuwe' sleutel gaat wat stroever in het dashboard van de Prius, maar werkt prima.

De foto: het groene deel is de elektronica die je moet overzetten. Het blokje onderin met daarop ‘B-O’ bevat de code specifiek voor jouw Prius en moet dus ook overgezet worden.

Waterpomp inverter defect

We reden op de Duitse autobahn, met cruise control. Zonder zichtbare aanleiding ging de cruise control uit, hield de Prius in, en ging de rode driehoek op het dashboard aan.

We hebben een parkeerplaats opgezocht en onderzocht of er een zichtbare aanleiding was. Niets gevonden.
Na een half uur hebben we de auto weer gestart. De rode driehoek was weer uit. Na een half uur rijden herhaalde het euvel zich.
Het viel op dat het accupakket niet meer bijgeladen werd en dat alleen het benzinegedeelte van de motor nog werkte. Het elektrische gedeelte niet meer.

Er leek verder weinig aan de hand, anders dan dat de topsnelheid niet meer dan 100 was.
Thuisgekomen heeft Kwikfit de foutcode achterhaald. Die wees op een koelingsprobleem.
Máár... we hadden enkele maanden ervoor de waterpomp vervangen.
Wat bleek: de Prius heeft een aparte waterpomp voor de inverter, zeg maar het elektrische deel van de motor. En die bleek defect.

Bij Vicedeal hebben we een nieuwe besteld ("Elektrische Inverter Waterpomp Met Beugel Voor Toyota Hybrid Prius 1.5 G9020-47031 04000-32528 2004 × 1") voor €90.
Let op: Vicedeal zit in Hong Kong en de levertijd was bijna vier weken...
Bestellen via Autodoc leek sneller, maar die bestelling werd na een week geannuleerd wegens 'niet leverbaar'.

Het vervangen hebben we zelf gedaan. Dat bleek vrij eenvoudig.

ABS pomp

Als er aan het begin van de rit voor de eerste keer geremd wordt, dan maakt de Prius een brommend geluid. De snelheid is dan zo'n vijftien kilometer per uur.
Het remmen gaat verder prima, en na de eerste keer remmen is het geluid verdwenen. Er verschijnen geen foutcodes.

Omdat het geluid toch verontrustend is, zijn we via allerlei forums op zoek gegaan naar de oorzaak. Uiteindelijk hoorden we op een YouTubevideo een soortgelijk geluid.
Waarschijnlijk is het de ABS-pomp ('ABS actuator') die sleets is. Vervangen doe je niet zomaar, die pomp zit middenin het motorblok.

Er is een video die beschrijft hoe je de 'ABS actuator' vervangt. Die is hier te vinden: https://youtu.be/OYqKLr8mhqM
De pomp is op Ebay te vinden voor zo'n $500 exclusief verzendkosten, met deze beschrijving '2004-2009 Toyota Prius Abs Anti-Lock Brake Pump Actuator Assembly 44510-47050 (Fits: 2008 Toyota Prius)'

We zijn nog moed aan het verzamelen...