Toyota Prius THSD Comfort (2006) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius THSD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 237.500 km |
- 113.777 km
Inmiddels ben ik circa een jaar in het bezit van deze Prius 2006 facelift variant. De meest eenvoudige variant die er bestaat, maar bepaald niet karig uitgevoerd. Zo bevat hij cruise control, climate control, radio/cd-speler, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch verstelbare ramen en nog enkele dingen die natuurlijk bij veel auto's standaard zijn.
Gekocht met als voornaamste reden de gebruikskosten: geen MRB (voorlopig nog) en een laag verbruik. Daarnaast is het uiteraard een ruime, comfortabele auto tegen een acceptabele prijs.
Nu na pakweg jaar, hier mijn bevindingen.
Rij-eigenschappen:
Vele vooroordelen zijn er over de Prius gezegd en die hoef ik dan ook niet hier te herhalen. Mijn eigen ervaring zal ik wel delen en die is als volgt: de auto voelt degelijk aan tijdens het rijden en is duidelijk op comfort gericht. Het buitengeluid is redelijk goed geïsoleerd, maar de motor is in mijn ogen vanaf halfvol gas aardig hoorbaar. Het is gelukkig een benzine, waardoor het geen laag gebrom is en daardoor minder heftig aanwezig, maar toch ben ik van mening dat Toyota dit beter had kunnen isoleren. Al zal dit natuurlijk grotendeels komen door de CVT. Want hoe je het ook wend of keert, de CVT zorgt ervoor dat de respons op het gaspedaal ronduit traag is en je vrij vroeg al moet weten wat je wilt doen: gas geven of niet. Even een halve seconde vol gas geven om net iets extra te accelereren resulteert in... niks. Dan denkt de CVT nog na of hij inderdaad wel vol gas moet gaan en welke 'versnelling' daarbij past. Grootste nadeel is dus het aantal toeren dat al bij half gas voor mijn gevoel tussen de 4.000 en 5.000 toeren zit.
Na een paar weken was ik echter gewend aan de CVT en vond het eigenlijk zelfs zeer fijn om een automaat te rijden. De rust die het geeft bij filerijden, zeker in combinatie met de elektromotor die tot 48 km/h op de teller werkt, is ongeëvenaard. Wat dat betreft wil ik ook nooit meer terug naar een schakelauto, tenzij het een sport(ieve) auto zou zijn. Voor woon-/werkverkeer zie ik echter geen voordeel in een handgeschakelde auto, hooguit de kosten bij aanschaf van een nieuwe auto.
Eenmaal gewend aan de auto in het geheel is het een fijne auto om te rijden, maar helt in de bochten wel teveel over in mijn ogen. Het meest hinderlijke vind ik nog wel de gevoeligheid voor zijwind op de snelweg. Ik rijd de A2 tussen Amsterdam en Utrecht voor woon-/werkverkeer en dankzij de 5 rijbanen is de zijwind hier over het algemeen van grotere invloed dan op snelwegen zoals de A1. Bij stormachtig weer is het zelfs zo erg dat ik echt met twee handen stevig aan het stuur moet zitten en continu de auto tussen de lijnen moet corrigeren. De auto heeft dan echt de neiging om circa een halve meter van plaats te veranderen, iets wat ook komt door de vage elektronische besturing, waardoor je lastig zeer precieze correcties kan maken. Het is dus een 1+1=3 verhaal, maar dat maakt het niet minder vervelend.
Buiten dat gedraagt de auto zich op 30/50/80-wegen geweldig, het comfort is dan super en je merkt duidelijk dat hij dan het best tot zijn recht komt. Snelwegen lijken een bijzaak voor de Prius en dat is jammer.
Prestaties:
Eerst de normale prestaties: die zijn dik in orde. Zelfs bij zeer voorzichtig (en zuinig) omgaan met het gaspedaal is het goed meekomen met het verkeer, al zullen bumperklevers principieel niet van je kont wijken bij zulk rijgedrag, ook al rijd je 60 km/h op de teller (54 km/h op de GPS) binnen de bebouwde kom. Dit lijkt door het Prius of Hybrid logo te komen, maar daar raakte ik snel genoeg gewend aan. De CVT is wat dat betreft erg fijn om mee te rijden en ook al trek je langzamer op dan de Golf's voor of naast je, het feit dat je niet hoeft te schakelen en strak op hetzelfde toerental blijft (mits je je rechtervoet niet dieper laat zakken), zorgt ervoor dat je eenmaal de 60 km/h bereikt te hebben net zo snel bent. Bij schakelen verliezen de meeste normale auto's namelijk zoveel tijd, dat je dat makkelijk terugwint. En het geeft een zeer welkome rust op drukke werkdagen.
Dan het absoluut niet voor de Prius gemaakte sportieve rijden. Bochtenwerk is absoluut een no-go. Beste voorbeeld is wel de S-bocht die de A10 met de A2 verbind van Amsterdam naar Utrecht toe. Daar kan ik bij droog weer maximaal 105 km/h op de teller rijden en bij iets scherper sturen schuift hij ietsjes over de voorbanden weg, al blijft dit veilig en gecontroleerd. Regelmatig heb ik dan ook een Audi A3 of BMW 3-serie (bijvoorbeeld) achter me kleven als ik dit op de linkerbaan wegens de aanwezigheid van vrachtwagens. Die liggen duidelijk stukken strakker en rechter in de bocht, waar direct het kwaliteitsverschil uit blijkt.
De stoplichtsprint is echter een ander verhaal. Geloof het of niet, maar ondanks de 10,9 sec 0-100 km/h tijd, gok ik (nooit gemeten, ik zou ook niet weten hoe) dat de 0-60 km/h tijd (op de teller) zeker een seconde sneller is dan de gemiddelde Golf of Polo met ±100pk motor. Ik sta er nog steeds verbaasd van hoe snel de Prius in dat eerste stuk is en ik heb dan ook regelmatig verbaasde gezichten gezien bij het volgende stoplicht. Uiteraard is de Prius hier niet voor bedoeld en loeit de motor op volle toeren, maar leuk is het wel, zelfs in een Prius.
Comfort:
Gaat deels verder op eerder aangehaalde punten, maar de auto is duidelijk op comfort gericht. Hobbels en oneffenheden worden redelijk goed weggefilterd, maar is mijn ogen niet op het niveau van een Golf, terwijl hij wel in dezelfde prijsklasse valt. Dat is dan puur qua onderstel bekeken. Bandengeluid is echter zeer laag en samen met de elektromotor die bij rustig gas geven tot 48 km/h de benzinemotor uit laat (bij voldoende lading), is het comfort zeker in de woonwijken geweldig. Wat ik gemerkt heb toen ik een paar weken in een Golf 2010 1.6 TDI reed, is dat het lage gebrom vooral bij lage toerentallen en stationair draaien vervelend is en zelfs voor trillingen in het stuur zorgt, de Prius heeft hier geen last van dankzij de hiervoor genoemde techniek, wat in mijn ogen een voordeel is. Gaat de Prius echter over op de benzinemotor met elektro als ondersteuning, dan is de Golf qua comfort weer heer en meester. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Verbruik:
Mijn routes doen zich de helft van de tijd op 100 km/h snelwegen voor, de andere helft op binnenwegen (veelal 80 km/h) en slechts eens in de zoveel tijd kom ik op 120 km/h wegen. Daarbij haal ik vrijwel zonder uitzondering 4,6 liter op de 100 km. Dat is bij normaal rijgedrag.
Als ik echt mijn best ga doen en zoveel mogelijk op de elektromotor probeer te rijden en zo min mogelijk de airco gebruik, ik vind het namelijk leuk om uit te proberen wat voor effect dit heeft, dan kom ik in het meest gunstige geval op 4,2 liter uit. Daarbij moet ik zeggen dat sinds ik nieuwe Michelin banden eronder heb, ik nooit meer onder de 4,5 liter gekomen ben bij zeer rustig rijgedrag. Voordeel is wel weer dat bij normaal rijgedrag de auto nog steeds op 4,6 liter blijft hangen.
Ook heb ik een keer een tank lang uitgeprobeerd om zo ruig mogelijk te rijden en ook de airco continu aan te laten, door vol gas weg te trekken bij stoplichten en alle tussenacceleraties ook vol gas te doen. Zelfs in dit geval was het niet erger dan 5,5 liter per 100 km. Fijn rijden is er dan echter zeker niet meer bij in de Prius, maar het geeft wel aan dat je moeite moet doen om een slecht verbruik te halen.
Overigens moet ik hier aan toevoegen dat 120 km/h snelwegen funest zijn voor het verbruik. Ik rijd dan standaard 130 km/h op de teller, wat tot een verbruik van 6,5 liter resulteert... bij rustige tussenacceleraties. Maar ja... 110 km/h jakkeren op de rechterbaan wil je ook echt niet, dan maar die paar euro extra.
Als laatste wil ik toevoegen dat mijn paar tankbeurten achter elkaar met Shell Fuel Save het verbruik van 4,6 naar 4,7 liter hebben gegooid. Misschien moet de Prius wennen of heeft het een andere reden, maar het is frappant. Ik lig er ook niet wakker van en tank gewoon bij het tankstation wat net uitkomt, of het nu een Shell of Tinq is, maar toch.
Onderhoud:
Bij aanschaf had de auto net een grote beurt gehad, dus pas na 15.000km was ik aan een kleine beurt toe. Enige dingen waren een kapot kentekenlampje en ik heb zelf naar de licht piepende remmen laten kijken, wat na losmaken en reinigen verholpen was. Grootste nadeel was echter wel dat de banden vervangen moesten worden, die waren volledig aan het eind en één band zou net wel of net niet de apk doorkomen, wat gelukkig niet van toepassing was. Beetje stom van mij dat ik daar bij aanschaf niet goed op gelet heb, want dit geintje kostte me 550 euro. En dan kreeg ik nog wel de vierde band en de montage gratis van mijn dealer.
Een paar maanden geleden reed ik achter een Porsche Cayenne die flink de sporen kreeg van zijn berijder, waarna ik op de 80 km/h weg op ruime afstand toch nog getrakteerd werd op een ster en barst in mijn voorruit, die moest dus vervangen worden. Buiten dat heb ik totaal geen mankementen gehad en staat de volgende beurt, een grote, over 6.000 km gepland. Ik verwacht ook niet dat daar grote dingen aan het licht komen.
Wel zal ik naar het trillende plexiglas plaatje laten kijken in het dashboard, waar de snelheid door zichtbaar is. Dit is sinds een paar weken ontstaan en is alleen irritant als ik zonder radiogeluid en passagiers rijd, maar als er toch een beurt gepland staat, dan dit ook maar na laten kijken.
Dealer:
Zeer tevreden over de service die ze bieden, zijn bereid om van alles uit te leggen, ook toen ik een bandenkeuze ging maken. Wat ik zeer handig vind is het sms'je wat ze sturen als de auto klaar staat om opgehaald te worden, ideaal als je aan het werk bent en niet kan opnemen.
Ook had ik na het vervangen van de ruit last van een zeer veel trillende binnenspiegel, wat ze 's ochtends tussen andere reparaties door even hebben opgelost. Ik kon er zelfs op wachten, maar ik heb ze de tijd gegund en later op de dag de auto weer opgehaald.
Conclusie:
Al met al ben ik aardig tevreden met de Prius. Het verbruik is in deze klasse natuurlijk zeer goed te noemen, zoals het Toyota betaamt is het een degelijke auto tot op heden met weinig kuren en het comfort en rijgedrag is gewoon in orde, al kan ik altijd wel iets erop aan te merken hebben. Maar ja... als ik puur voor het rijgedrag had gekozen, dan zou ik natuurlijk eerder een BMW 3-serie gekozen, die weer niet dergelijke verbruikscijfers kan weerleggen. Het is op dit moment nog het een of het ander vaak bij een autokeuze.
Bovenstaande heb ik vrij vlug geschreven, dus wellicht ben ik niet helemaal compleet geweest, daarom zou ik ook zeggen: als er vragen of opmerkingen zijn, meldt het gewoon en ik zal het in de nabije toekomst updaten.
Vaarwel Prius, welkom euh... Prius?
- 237.500 km
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: onze Prius gaat weg. Niet omdat hij er zelf aan toe is, maar ik was toe aan iets nieuws. De auto is de afgelopen 6 jaar eigenaarschap goed behandeld en in onderhoud geweest bij de merkdealer, waarbij op een enkele waterpomp die zweette geen enkel mankement zich heeft voorgedaan.
Mijn conclusie is dan ook volmondig dat dit een zeer comfortabele gezinsauto is gebleken, die extreem betrouwbaar was en is, zeer zuinig met een gemiddelde van 1 op 20,8 door zomer en winter en volgeladen op vakanties naar Zweden, Italië en Duitsland over een totaal van bijna 150.000 km.
Inmiddels beginnen zich optisch wel een paar kleine dingen naar voren te komen: het lederen stuur slijt aan de linkerkant, er zitten wat krassen op de zwarte unilak en ik heb met de achterbumper een keer tegen een paaltje gezeten. Maar dat was het dan ook wel. Technisch nog steeds top.
Het klinkt dan misschien ook wel gek (of toch niet?) als ik zeg dat het afscheid dus toch wel een heel klein beetje met pijn in het hart is. Ja, het is absoluut geen liefhebbersauto, maar ik ben wel fan geworden van de hybridetechniek. En het simpele feit dat hij zo comfortabel en onbreekbaar is gebleken, ongetwijfeld deels door trouw dealeronderhoud, doet me wel iets.
Echter begonnen ook steeds meer dingen mij tegen te staan: het is een verouderd model en valt steeds meer uit de toon zelfs tegen het in 2009 geïntroduceerde model, mist op climate control en cruise control na, zo'n beetje alle opties die je tegenwoordig wel verwacht: geen usb, geen DAB-tuner, geen LED-dagrijverlichting, geen leer (handig met kinderen), geen navigatie, geen mistlampen, noem maar op. Daar komt bij dat de auto nu nog wel iets waard is in de inruil, maar dit over 2-3 jaar bijna niks meer is.
Kortom: er is inmiddels een nieuwe auto aangeschaft die wel aan al deze eisen voldoet en over een paar dagen de plek voor de deur in zal nemen. Na lang zoeken en wikken en wegen, is de keuze nét niet op een Prius van 2012-2015 gevallen, maar op een Lexus CT200h in Business Line Pro uitvoering. Daarover binnenkort dus meer in een eigen review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.