Toyota Prius THSD Business (2008) #2

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius THSD Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst23.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 23.000 km

We hebben nu eindelijk na 8 maanden wachten onze leaseauto. We hadden hem eerder besteld dan dat de belastingmaatregel voor 14% bijtelling werd genomen. We wilde al veel eerder een Prius, maar door diverse redenen hebben we er nu dus pas 1. En dat het Rijk er dan 14% bijtelling voor rekend vinden we natuurlijk leuk meegenomen.

We hadden er al 3 weken in gereden tijdens een vakantie in Amerika. We hadden er express om 1
gevraagd. In die tijd er 3.000 miles mee gereden met een verbruik van 1 op 17. Dat vonden we
toch redelijk goed maar niet super. We hadden wel veel op snelwegen en in de bergen gereden. En dat verhoogde het gebruik natuurlijk.

Nu hier in onze eigen Prius in Nederland rijden we na 3.000 kilometer gemiddelt 5,2 op 100 km.
Wat we heel netjes vinden. Wat ik wel zie is dat boven de 100 km per uur het verbruik enorm stijgt waardoor je gemiddelde ook flink stijgt. Ik heb ook 160 in Duitsland gereden. Dat ging met gemak en andere bestuurders keken vreemd om met een Prius in de achteruitkijkspiegel die hun wilde inhalen.

Het enige nadeel wat ik overigens merk van rijden in een Prius, is dat men je MOET inhalen. Maakt
niet uit of hun eerst dezelfde snelheid reden als ik. Zodra ze zien dat het een Prius (hybride) is,
trappen ze het gaspendaal in. Wel leuk is hoe vaak men een Prius verkeerd inschat. Bij een
stoplicht denken ze altijd te winnen, maar bij mij komen ze dan vaak snel op achterstand. Alleen
kom ik bij de max. toegestaande snelheid, dan komen ze me wel voorbij vliegen. Maar dan heb ik
de 0 tot max. toegestaande snelheid al gewonnen. Ha, ha, ha.

Nu 6.000 Km op de teller en nog steeds vind ik het een wereldauto. Hij geeft mij nog steeds een
smile op mijn gezicht als ik ermee rijdt. En het wegtrekken bij een stoplicht blijft lachen. Iedere
keer weer vertrokken gezichten. Het verbruik is gemiddelt na 6.000km 5,3 op 100km. Ik reset de
teller nooit. Hij is iets opgelopen doordat de motor inderdaad langer aan blijft voor de kachel. Maar nog steeds een netjes benzineverbruik. Een benzinestation vroeg of ik punten wilde sparen. Maar ik zie de tankstations zo weinig dat ik jaren nodig zou hebben om een handdoek te sparen.

Heb tijdens mijn vakantie een nieuwe Toyota Camry gereden en miste mijn Prius enorm. De
automaat was lui, hij zoop als een drankverslaafde en het comfort was super slecht. Spijt dat ik
niet extra had betaald om een Prius daar te huren. Volgende keer weet ik wel beter.

Nu op 9.000 km. Geniet nog steeds elke keer als ik in mijn auto een rit maak. Het verbruik is na de koude periode naar een totaal van 5,6l/100km gegaan over de 9.000km. Wel veel korte ritjes gedaan en dan blijft de motor toch draaien voor de verwarming. Ook al vraagt de auto geen motorpower voor het rijden zelf.

Nu op 15.000 km. Mijn totaal gemiddelde over de 15.000km zit nu weer op 5,4l/100km dus is flink gedaalt. De koude winter vroeg dus wel heel erg veel extra om de auto te verwarmen. Dus ik verwacht deze zomer dan gewoon nog verder met het totaal gemiddelde verbruik te zakken. De beurt krijgt hij volgende week. Dan wordt ook gelijk de passagiersstoel een stukje naar achteren geplaatst. Mijn man is nogal lang en kan net niet comfortabel zijn benen strekken op hele lange afstanden. Maar voor de rest is het nog steeds een wereldauto. Geen storingen gehad in 15.000km. Maar ja, daar is het blijkbaar een Toyota voor. ;-)

Nu op 23000km. We zijn ermee in 1 keer naar Zuid-Frankrijk gereden. Totaal geen problemen en heerlijk uitgerust daar uitgestapt. In de bergen was het helemaal leuk. De snelheidsmeter week geen km af van de ingestelde cruisecontrol als we stijle bergen op reden. Dit terwijl de diesels op de bergen achteruit leken te gaan. LOL. Het verbruik was 5,7 op 100 km. Maar dan heb ik wel de hele tijd op 136 gereden en de airco volop aan. Het was buiten 33 graden en in de auto 21 graden. Verder nog steeds een heerlijke auto. Wel jalours op mensen die nu de nieuwe Prius krijgen. ;-)

Aan alle mensen die een Prius alleen maar de grond in willen trappen op imago en uiterlijk: Doe
eens stoer, maak een lekkere proefrit in een Prius en kijk dan nog maar eens of je zonder te liegen
iets slechts over een Prius kan schrijven.

PROBLEMEN

  • 23.000 km

Nu hoorde we een geluid bij het rijden met snelheden boven de 60 km/u. Naar de dealer geweest en deze zei dat het een kogellager is die vervangen moet worden. Ze zeggen dat deze nog niet versleten kon zijn. Dus het heeft blijkbaar al verkeerd gezeten bij productie. Maar deze wordt volgende week netjes vervangen en we krijgen daar een leenauto voor.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.