Toyota Prius THSD (2005) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius THSD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 88.800 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
eerste half jaar prius
- 92.500 km
Mijn oude trouwe Toyota Corolla werd toch wat slechter (roest vooral). Daarnaast wilde ik toch de stap naar een auto met zaken als airco, cruise control (comfort) en ABS (veiligheid) maken. Ook werden gordels achterin een eis vanwege de komst van ons eerste kindje...
Mijn moeder was al een tijdje op zoek naar een jonge tweedehands Prius III en had haar 2005 Prius II in te ruilen. Die was dealeronderhouden en had slechts 88.500 km op de teller. Het betreft de basisuitvoering en niet direct mijn kleur. Maar aan de andere kant: altijd keurig onderhouden en rustig bereden. Na wat proefritje en het opvragen van prijzen met en zonder inruil kocht ze in december 2011 een prius III van 2010. Ik heb toen haar prius II over genomen voor 7.600 euro. Het is zoals gemeld de basis versie (comfort), maar er zat een parrot carkit in en met mijn eigen tomtom had ik ook snel prima navigatie.
Na de eerste paar duizend kilometer toch een review, omdat ik zelf in zoektocht ook veel aan de reviews hier heb gehad in mijn keuze.
Comfort
Het sturen is, zoals bekend, niet erg scherp, maar samen met de automaat maakt past het wel bij het comfortabel rijden.
De basis uitvoering beschikt standaard eigenlijk al over erg veel luxe: climate control (die het uitstekend doet), cruise control, een automaat natuurlijk, prima audio voorziening (zeker voor auto uit 2005). Om over de veiligheidsvoorzieningen nog niet te spreken. Eigenlijk is die comfort uitvoering al erg veel waar voor je geld.
Verbruik
Ik rijd meestal redelijk vlot door en maak niet veel lange afstanden met de auto (doen we met de lease auto van mijn vriendin). Mijn woon-werk is enkele reis 26 km, 40% binnendoor, 50% rijksweg en 10% stadsverkeer maar ik haal zonder moeite 1:19 als verbruik. Soms iets meer, soms iets minder.
Verder natuurlijk tot 1/1/2014 geen wegenbelasting. Dat scheelt toch tov de Corolla (en dat was een auto van maar 1000 kilo) al ruim 30 euro per maand.
Onderhoud
Zoals te verwachten tot nu toe alleen regulier onderhoud. Nadeel is wel dat ik met deze auto, die nog zo nieuw is dat ik hem wel een keer ga doorverkopen, voor het eerst naar de dealer ga voor onderhoud. Vanwege het nette afgestempelde boekje. En die is wel duurder dan een onafhankelijk autobedrijf.
De 90.000 km beurt was een dure: 496 euro. Dat is wel even wennen, voor iemand die tot nu toe altijd zelf olie, filters, bougies verving voor rond de 35 euro per keer.
Maar: ik verwacht pas volgend jaar weer langs te komen en dan voor een kleine beurt natuurlijk. De rekeningen van mijn moeder heb ik er allemaal bij gekregen: viel reuze mee. Dit was de duurste beurt tot op heden.
weinig bijzonders
- 102.500 km
Het aantal kilometers dat ik rijd is nogal laag, dus de APK moest in april maar zonder beurt plaatsvinden (was pas over 5.000 km aan de orde). Losse APK voor 20 euro en klaar. Had van tevoren alleen een ruitenwisser vervangen.
Verder is het saai, maar de auto rijdt prima, geen minpunten. Verbruik lijkt wel steeds beter te worden, ondanks dat ik steeds maar 25 km heen en 25 km terug rijd per dag. Het verbruikt schommelt steeds rond 1:19,5, ik haal net de 1:20 niet, maar ik doe er dan ook niet echt mijn best voor en rijd redelijk vlot door als dat kan. Ik moet wel zeggen dat de auto er niet toe uitnodigt. Ik heb onlangs op vakantie een huurauto gereden waarin je ouderwets moest schakelen en dat nodigt meer uit tot vlot doortrekken dan een prius. Maar die Fiat Punto (veel kleiner) was dan ook veel minder zuinig dan mijn prius.
saai
- 108.000 km
Het is saai, maar de Prius doet het prima. Hij geeft consequent 5,1 liter per 100 kilometer aan. In de praktijk is het iets minder, maar 1:19 a 19,5 haal ik steeds wel.
Deze zomer een kleine 105.000 kilometerbeurt laten uitvoeren. Dat kostte minder dan 200 euro.
Inmiddels is een voorband (mijn moeder heeft ooit een band na een lek laten vervangen) toe aan vervanging, dus dat worden nog wat kosten. Er zitten nu yokohama's onder, ik ga naar Michelin.
Prima!
- 140.500 km
Weer een jaar verder: bij de beurt in het voorjaar wat extra kosten gehad bovenop de standaardprijs vanwege vervangen achter remschijven en blokken (grote beurt plus remwerk achter 775 euro). In de zomer ontdekte ik een bobbel in de achterband, dus nu ook achter twee nieuwe Michelins eronder (225). Verder nog steeds rond de 1:19 in de zomer en de 1:17 in de winter. Prima auto!
Still going strong
- 172.000 km
Weinig nieuws: prius doet het prima. Ergens linksvoor een tikje of kraakje te horen, maar nog niet de oorzaak opgespoord. Afgelopen zomer consequent beter dan 1:20 gehaald.
Katalysator gestolen
- 188.000 km
Eind vorig jaar bleek in de ochtend mijn katalysator onder de auto vandaan te zijn gestolen. Een pestherrie natuurlijk en een dure schade (2.400 euro) maar gelukkig door de verzekering gedekt.
Still going strong
- 205.000 km
Tijdens Corona erg weinig gereden, fiets ook meestal naar mijn werk. Maar afschrijven doet de auto bijna niet dus voor wegenbelasting en verzekering (samen 110 per maand) staat er toch een comfortabele auto voor de deur. Afgelopen zomer wel even geschrokken van de rode driehoek, maar naar reset en de 12volt accu weer even opladen doet hij het alweer een half jaar zonder wanklank….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.