Toyota Prius+ 1.8 Hybrid Aspiration (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Prius+ 1.8 Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
Aanschaf gezinswagen.
- 210.000 km
Aangezien ik in juli gewisseld ben van werkgever moest ik de zakelijke auto inleveren en zoeken naar een nieuwe gezinsauto.
Omdat we in verwachting zijn van een tweeling en nog kind van onder de 2 jaar hebben betekend dat we 3 autostoeltjes kwijt moeten naast ons zelf. Dit maakt de zoektocht lastig.
Ik had eerder een paar autos op het oog
Citroen c4 Grand Picasso ( 7 zits)
Volkswagen touran
Peugeot 5008
Opel Zafira
Mazda 5
Toyota Prius + / wagon
Eisen zijn automaat, ruimte voor 3 autostoeltjes , genoeg kofferbakruimte, betrouwbaar, zuinig en lage onderhoudskosten.
De Franse auto's en Opel vielen hierdoor al af door de puretech motor ( betrouwbaarheid motor twijfel geval)
De Mazda en Volkswagen Touran voelen ag door het verbruik.
Zodoende kom ik weer terug op de prius+ van Toyota. Helaas weten meer mensen dat dit model en merk betrouwbaar zijn en houdt de prijs ook hoog. Ik kom terug omdat ik dit model eerder zakelijk heb gereden weliswaar een goed gebruikte kale versie uit 2012. Toen schreef ik nog dat ik niet fan was van het uiterlijk en dat ik hem particulier niet zou kopen. Wat kan men veranderen in de loop der jaren. Inmiddels zijn we bijna een gezin van 5 man en dan maakt het model niet veel uit. Je bent een zoek naar een veilige praktische auto waar we als gezin met 3 kleine kinderen in kunnen die ruim en betrouwbaar is. Dan schiet de prius+ er met kop en schouders bovenuit. Even als de occasion prijs maar dat ter zijde.
Is het een echte rijders auto? Nee
Is het voor onze situatie de beste keus ?
Jazeker.
Volledig elektrisch is nog veel te duur en daarnaast moet je ook nog steeds laden.
Ik ben van mening dat autorijden uiteindelijk elektrisch wordt, maar de manier van nu met ( te weinig) laadpalen en opladen het hem niet wordt. Ik denk dat we straks gewoon tanken zoals nu en zo verder kunnen. Mensen willen niet lang wachten als ze niet op vakantie zijn om op te laden. Dan is hybride en zeker de techniek van Toyota nu een betere keuze. Zeker ik ons geval
De auto is van de eerste eigenaar geweest en altijd dealer onderhouden. Ik heb kunnen onderhandelen dat de auto nieuwe voorbanden en remschijven en blokken erbij kreeg)
Grey ash (antraciet) is de kleur.
Auto zag er van binnen en buiten netjes uit
Heeft een HUD, panorama dak, achteruitrij camera ( geen sensoren) en extra zonneschermen achterin. Superfijn
Ik was vergeten dat de auto een hogere zit had.
De auto reageert in ecostand wat zwaarder op het gaspedaal maar dat is prima. je kunt spelen met zoveel mogelijk elektrische km rijden. De auto zorgt ervoor dat je rustiger gaat rijden.
Verder merk ik nu alweer dat het verbruik echt ongeëvenaard is. Als je er sport van maakt om zoveel mogelijk elektrisch te rijden bespaar je nog meer.
Koppakking stuk
- 215.000 km
Toen mijn vrouw in oktober nog hoogzwanger was van onze tweeling waren we op bezoek bij familie voor een verjaardag. Toen we daar vertrokken en de auto startte kwam er een hoop witte rook uit de uitlaat met flink wat stank. Ai Koppakking defect.
Het blijft een tweedehandse auto met wat kilometers. Je kunt er vanuit gaan dat je altijd wat onderhoud hebt , maar met 2 baby's op komst wilden we het eerste jaar niet voor dure zaken gaan staan dat is de reden dat we kiezen voor het merk Toyota.
Boze tongen beweren dat de koppakking bij Toyota rond de 3 ton vervangen moet worden maar dat dit nu al gebeurd was een verrassing.
De Anwb gebeld en auto werd terug naar de garage gegaan waar ik hem 3 weken eerder gekocht had. Had er net 1000 km mee gereden ongeveer. De koppakking had de motor ook beschadigd en zodoende werd er besloten om de gehele motor kosteloos te vervangen. Super Service. De auto kon ik weer ophalen de dag na dat onze tweeling geboren werd. We hebben er nu een motor in liggen met "maar" 92.000km op de teller. Volgens mij zijn na horen de kwaaltjes bij deze auto / merk nu wel vervangen en kunnen we er weer tegenaan.
Inmiddels zijn we dan ook 3 maanden verder en is onze tweeling geboren en bestaat ons gezin uit 5 personen. De kinderen passen allemaal achterin in de autostoelen en stoel 6 en 7 kunnen we ingeklapt laten. Die ruimte is ook echt wel nodig met de tweeling kinderwagen + de kinderwagen van onze oudste. ( Ja zelfs 2 kinderwagens ( geen buggy s) passen zo met gemak in de kofferbak ) Je hebt eigenlijk de ruimte van een stationwagen dan als kofferbak ruimte. Om met de hele familie ergens naar toe te gaan is wel een hele volksverhuizing zo maar dat wordt later alleen gemakkelijker als ze uit de kinderwagens/ buggys zijn.
Het blijft wel jammer dat de middelste stoel geen Iso fix aansluiting heeft. Die zit met de riem vast. Op zich niet erg maar als je Isofix aanbiedt waarom niet op alle stoelen ipv 2.Onze oudste van inmiddels net 2 het panorama dak ontdekt en wil dat we deze open doen zodat hij ook naar boven kan kijken.
Ik was vergeten dat de achterklep gevoelig is voor vuil doordat hij rechter is dan standaard. Worden wat meer bezoekjes aan de wasstraat.
Verder is de standaard radio geen dab+ en klinkt slechter en meer bas. Ik zet liever Spotify op met bluetooth dat klinkt vele malen beter. Beetje verwend van de bedrijfswagen die ik eerder had haha
Ik heb nog een metalenrek gekocht die ik tussen de achterstoelen en kofferbak heb geplaatst zodat spullen kan laden zonder dat het naar voren kan schuiven. Stukje veiligheid
De auto rijdt verder goed en is erg zuinig voor zijn klasse. Ik haal 1 op 19. Dit is beter dan concurrent 7 zitters. Betrouwbaarheid ( met de koppakking ) hebben we pech mee gehad, maar heb nog steeds vertrouwen in het merk Toyota.
Ik kijk ook altijd naar de toekomst.
Volledig Elektrisch rijden tweedehands zou kunnen met een eigen oprit voor de deur, maar hoe lang gaan deze flinke batterijen als tweedehands mee . Daarnaast wat doet de MBR straks ? persoonlijk heb ik ook geen zin in laadstress. Ik moet gewoon de auto kunnen pakken en kunnen rijden, tanken en doorgaan onder elke weersomstandigheid
Ik lees hier op AutoWeek ook dat hybride op de tweedehandse markt populairst is op het moment. Ik ben hier dus 1 van..
Denk dat we voor nu geen betere keuze hadden kunnen maken in onze gezinssituatie. Alleen jammer dat de occasion prijzen van deze autos zo ontzettend duur zijn... Maja die pijn is geleden. Hopelijk kunnen we er nog jaren plezier van hebben!
helaas nog wat dingen
- 220.000 km
Nieuwe navigatie unit
Door het koppakking perikel wat onverwacht naar voren kwam en de eerste prioriteit had was ik met mijn eerdere ervaringen nog vergeten te melden dat de auto met navigatie te koop stond en ook anwezig was bij mijn proefrit, echter bij aflevering in oktober deed de navigatie het niet meer. Ook stond het stuur wat scheef bij rechtuit rijden en trok wat naar rechts. De garage vond het verhaal van de navigatie ook vreemd, maar ik mocht toen de motor vervangen was naar de Toyota dealer om dit te herstellen. Daar aangekomen bleek dat deze radio modeltype geen navigatie had. Dat was vreemd of heeft de vorige eigenaars iets softwarematig aangepast? De garage waar ik hem gekocht voelde zich verantwoordelijk omdat zij adverteerde met navigatie, omdat ik de voorkeur heb voor Android auto mocht ik van hen een aftermarket radio uitzoeken en laten inbouwen op kosten van hun. Dit heeft wat maanden gekost ,maar ik kan nu navigeren met met mijn telefoon apps en muziek ect. De geluidbediening op het stuur en spraakknop werken nu weer. Superfijn en goede service
Stuurhuis versleten:
Ik heb hierna nogmaals aangegeven dat het stuur nog scheef stond en of zij dit nog konden nakijken / uitlijnen. Van eerder service gericht begon de garage met dat het ook kan zijn dat ik een stoeprand hebt geraakt dat wisten zij niet en konden mij dan niet helpen. IWaarschijnlijk dachten ze dat ik aan de gang bleef. Uitlijnen zijn de kosten niet , maar heb wel aangegeven wanneer het wat anders is ik wel terugkom. Ik ben op verzoek naar de profile gegaan om de auto uit te lijnen. Daar hebben ze eerst een check gedaan en kwamen daar tot de conclusie dat het stuurhuis dringend vervangen moet worden. Dit is apk afkeur werd mij medegedeeld. I, h3b toen gevraagd of dit ik zo versleten had kunnen rijden binnen 8.000 km en zij gaven aan dat dit niet zomaar kon. Dus trok ik mijn conclusie dat dit punt bij de apk vorig jaar al zichtbaar had moeten zijn. Waarom is dit dan niet gerepareerd?
Ik voelde mij inmiddels lullig om weer contact op te moeten nemen. De motor konden zij waarschijnlijk niets aan doen bij verkoop , navigatie hebben ze netjes opgelost maar dit punt van het stuurhuis hadden zij eigenlijk moeten zien. Het officieel slijtage en dan mijn verantwoordelijkheid , maar hier kon ik niets aan doen omdat het er waarschijnlijk al ingezeten had toen ik de wagen kocht. Met dit verhaal ben ik terug naar de garage gegaan en zij vonden het ook vervelend, maar begrepen mijn situatie.
Helaas door personeelstekort heb ik een maand moeten wachten. Ik vertrouw de auto niet op lange afstanden en werd daarom ook op advies minimaal gebruikt. Gelukkig kon mijn vrouw een leenauto via haar werk regelen. Met 3 jonge kinderen ben je wel auto afhankelijk. Ze hebben het stuurhuis inmiddels kosteloos vervangen. Ik begrijp ook dat de winst op deze wagen als sneeuw voor de zon voor de garage verdween, maar voor deze prijs wat de occasion gekost heeft mag dit eigenlijk niet.
De auto rijdt nu weer goed stuurt lichter en geen gebonk bij bv drempels. Deze Toyota zou eigen superbetrouwbaar moeten zijn en ik heb er zelf wat strubbelingen mee gehad dus betrouwbaar ster omlaag voor mij. Hopelijk blijft het voorlopig hierbij en kan ik even vooruit. Alhoewel ik toch licht mijn twijfels heb hoe de apk destijds is gegaan. Ik ga alvast geld ga reserveren voor het onderhoud en apk aankomende september .
Wanneer je de wagen nu een tijd niet meer gereden hebt dan waardeer je de enorme ruimte die deze mpv heeft als je er weer eens inzit met je hele gezin. Mijn vrouw reed tijdelijk een recente Opel mokka suv, in deze periode deze lijkt echt groot, maar is een B klasse. Wat ons opvalt is dat je binnen veel minder ruimte hebt als onze Honda jazz uit 2009 ( ook b ) . Ik begrijp die hype van suv dan ook niet zo. Ja een hoge zit, maar verbruik en ruimte lever je op in. Ik ben wat meer praktisch ingesteld. De jazz en prius+ zijn zeker niet de mooiste wagens, maar praktische en rationeel zijn ze zeker!
Aanschaf dakdragers en dakkoffer:
2 babies van 7 maanden en peuter van 2.5 nemen veel ruimte in beslag
In juli gaan we met ons gezin naar Duitsland op vakantie en heb ik voor de zekerheid een. Dakkoffer aangeschaft met dakdragers. Ik ben bang dat ik er uiteindelijk niet onderuit kom met alle spullen.;). Ik heb eerder nooit met een Dakkoffer gereden, maar begrijp dat het brandstof met ongeveer 10% oploopt. Ik merk wel met 80+ dat er meer weerstand is. Ik zal eens kijken of ik dit kan meenemen in mijn volgende ervaring.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.