Toyota Prius 1.8 HSD Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 46.000 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
Dijk van een auto
- 147.000 km
De Prius hebben we in 2017 gekocht bij een leasemaatschappij. Hij is van 2012 en had op dat moment 45.000 km gereden. We zijn dus inmiddels 100.000 km verder, tijd voor een review.
Banden:
Bij aanschaf hebben we de auto direct op Michelin Cross Climate gezet. Die hebben het tot 4 mm profiel prima gedaan. Daarna werden ze lawaaiig en hebben we ze vervangen door all seasons van Continental. Doen het prima.
Verbruik:
De Prius wordt goed gebruikt en komt veel op de snelweg. Ik heb een keer enorm mijn best gedaan en 4,1 liter op 100 gehaald. Met normaal rijden halen we 4,5 liter op 100. Dat is tevens het gemiddelde over de 100.000 km. Voor een dusdanig grote gezinssloep is dat echt heel goed. Ook met het gezin en alle bagage op pad komt de Prius niet boven de 5 liter op 100. Zoek je dus een zuinige gezinsauto…
Comfort:
Rijd gewoon normaal en de Prius is stil en comfortabel. Het is geen sportieve auto die uitdaagt met een verbluffende wegligging. Rijd dus met het verkeer mee en de Prius is een goede lobbes. De stoelen kunnen wel beter. Op de vakantie ritten blijken ze net wat te zacht en beginnen je billen te slapen.
Onderhoud:
Iedere 15.000 km krijgt hij zijn beurt bij de Toyota dealer. Buiten de banden, filters en ruitenwissers is nog niets vervangen. Nog steeds de originele remblokken en -schijven, uitlaat et cetera. Eén beurt was iets duurder. Toen waren de bougies aan de beurt. Het hybride deel is volledig vrij van onderhoud. De Prius blijkt veel goedkoper in onderhoud dan zijn voorganger de Ford Focus. De Prius is volledig vrij van storingen. Alles doet het altijd.
Mindere punten:
Ja, die heeft ie ook. Zoals gezegd mogen de stoelen voor mij iets harder zijn. Het gebruikte kunststof in het interieur is hard en krasgevoelig. De lak is wat zacht waardoor de motorkap na 145.000 km wel wat steenslag heeft. Jammer, omdat de rest gewoon niet slijt.
Toyota is iets doorgeslagen in het zuinig maken van de Prius. Auto stationair laten draaien om met airco de ramen te ontwasemen? Vergeet het maar. Stationair en bij langzaam rijden schakelt de airco uit. In de winter kan dat echt irritant zijn. Ik verbruik liever iets meer met goed zicht dan dat ik zuinig een fietser op de motorkap heb liggen.
Conclusie: tot op heden is de Prius dd beste auto die we hebben gehad (en nog steeds hebben). De lobbes doet het altijd en brengt ons comfortabel in alle rust en ruimte waar we zijn moeten. Hij is goedkoop in onderhoud en de restwaarden zijn hoog. Zoek een net exemplaar en je hebt er jaren een fijne betrouwbare auto aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Prius
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Prius 1.8 Plug-in Dynamic Business | 06-10141018 Voor meer informatie
- 2014
- 49.289 km

Toyota Prius 1.8 Aspiration 3e eigenaar dealer onderhouden airco cruis control parkeer sensor
- 2011
- 199.492 km

Toyota Prius 1.8 Executive / 1e eigenaar / Leer / JBL / Navi / PDC / MCC / Gouda
- 2016
- 138.490 km