Toyota Paseo 1.5i GT (1996)

autoreview

Toyota Paseo 1.5i GT (1996)

Signalement

UitvoeringPaseo 1.5i GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf82.770 km
KM-stand laatst84.809 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto!

  • 82.900 km

Op zaterdag 23 april 2011 heb ik mijn eerste auto aangeschaft, een Toyota Paseo, bij Toyota Becker in Hengelo.

Ik heb deze auto aangeschaft als voertuig voor woon-werkverkeer. Omdat ik niet meer dan 3000 euro te besteden had en toch een nette auto wilde rijden ben ik niet voor een diesel met hoge kilometerstand gegaan maar voor een zuinige benzineauto met weinig kilometers. Dit exemplaar uit 1996 had slechts 82.000 kilometer gelopen!

Bij het bezichtigen ontdekte ik bij de wielkastrand linksachter een roestplek. Dit moest er uitgeslepen worden en een nieuw plaatje in gezet worden.

De vraagprijs was €2950,- maar omdat ik geen auto kwam inruilen heb ik de auto inclusief afleverkosten, reparatie aan de achterste wielkastrand en 3 maanden garantie op motor en bak voor €2750,- mogen aanschaffen. Bij aflevering bleek dat ik nog een gloednieuwe originele mattenset had gekregen! Waarschijnlijk een mattenset waarvan de dealer niet dacht dat hij ooit nog aangeschaft zou worden, maar toch een leuk gebaar.

De Paseo is een compacte coupé uit de jaren ’90. Onderhuids is hij gebaseerd op de Starlet (bij mijn weten de laatste generatie) maar is voorzien van een grotere motor, met 1,5 liter inhoud en 90 pk. Op een wagengewicht van “slechts” 895 kg slaat de balans net uit naar de goede kant: minder dan 10 kilo per pk.

De auto stuurt lekker direct, zelfs rond de middenstand. Ook blijft de auto mooi stoïcijns in snelle bochten en op rotondes, en schuift op ten duur rustig naar de buitenkant van de bocht. Ik heb de standaard 14 inch lichtmetalen wielen eronder zitten en ik merk wel dat de wangen van de banden wat meegeven. Maar dit is bij normaal rijgedrag niet waarneembaar.

Voor wat het is, vind ik de auto behoorlijk praktisch. Hoewel mensen langer dan 1m70 op de achterbank met hun hoofd tegen de achterruit komen heb ik er binnen de stad een vriend op vervoerd die ruim 1m90 meet. Met vier mensen en bagage gaat uitstekend op korte ritten. Met twee mensen moeten hele lange ritten geen probleem zijn: ik kan op de bestuurdersstoel in ieder geval een uitstekende zitpositie vinden, ondanks dat het stuur niet te verstellen is (dit staat standaard vrij omhoog en redelijk ver het interieur in, zoals het hoort).

Problemen

De ochtend nadat ik de auto had opgehaald produceerde de auto bij een koude start een seconde of tien een enorm gekrijs. Het bleek de gloednieuwe V-snaar te zijn die gespannen moest worden. Gevolg: de dynamo werd niet goed aangedreven en begon enorm te gieren. Dit kan voorkomen wanneer een V-snaar enkel bij de installatie is gespannen. Een garage hoort dit nogmaals te doen wanneer de motor een aantal minuten heeft warmgedraaid, maar kennelijk was dit bij de afleverbeurt niet gebeurd. Het werd gratis verholpen door Toyota Louwman in Amersfoort.

Verder laat de verf op de driehoekige buitenspiegelbevestiging los. Deze bladdert eraf als de hogedrukspuit erop staat. Ik ga de spiegels en deze driehoekige punten demonteren en een nette nieuwe coat geven.

Eerste verbruik gemeten

  • 84.809 km

En de uitslag? Na 584,8 km moest ik 33,69 liter bijvullen. Oftewel: 1 op 17,5! Ik ben blij, maar nog niet tevreden! Met wat aanpassingen in beheersing, bandenspanning, rijhoogte en anticipatie moet ik nog wel een kilometertje verder kunnen komen op een liter!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.