Toyota MR2 2.0 GT-i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MR2 2.0 GT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 151.000 km |
ERVARINGEN
- 151.000 km
Eerst en vooral kan ik al zeggen dat de MR2 een droomwagen is om mee te rijden. Maar ik ben pas eigenaar van een Toyota MR2 SW20 van 1998 met de laatste generatie 3S-GE motorblok. Een motor met 200PK en een koppel van 210Nm!
In de laatste bouwjaren 1998 en 1999 leverde Toyota in Japan deze MR2 in beperkte productie (1000 stuks). De meest belangrijke verandering was de motor; deze doorontwikkeling van de derde generatie 2 liter atmosferische 3S-GE kreeg o.a. een hogere compressieverhouding (11:1), een beter in- en uitlaatspruitstuk, variabele kleptiming (VVT-i) en agressievere ontstekings timing.
Nu mijn ervaring:
Het is echt een geweldige wagen! Ondanks zijn 200pk kan je hem voor zowel een rustige als een agressiefe rijsteil gebruiken. Zijn vermogen begint bij 3000t/min en bij 5000t/min schiet de vvt-i in actie. Het is een prima reis en toerwagen voor op de binnenbaantjes. Aangezien deze laatste modellen geleverd zijn met een coupé (dus geen targa) is hij veel stijver geworden, wat het bochtenwerk weer ten goede komt. En wanneer het in de couipé te warm wordt kun je gerust de klimaatcontrole ter hulp roepen. JE stelt hem gewoon in op graden en het is onmiddellijk een pak frisser.
Er werd vroeger wel eens gezegd dat de MR een hoge grens heeft vooralleer hij gaat uitbreken. Maar wanneer hij uitbreekt is er nog weinig aan te doen. Dus daarom is dit laatste SW20 model uitgerust met een sperdifferentieel dat ten goede komt op het droge maar vanaf dat het wegdak nat is heeft ook het sperdifferentieel niet veel meer te vertellen. Dus bij regenweer kan je best uitkijken wat je doet.
Nu het verdict: Deze Beams versie (de naam die aan dit laatste model MR2 SW20 werdt gegeven) is het neusje van de zalm voor de liefhebber. Hij is perfect voor het betere bochtenwerk en met zijn 200PK is hij een echte bom! Alleen kan je, zoals bij elke MR, weinig of geen bagage meenemen en heb je last van het ruisende wind geluid boven de 120KM/u maar niettemin is dit de must voor de MR liefhebber.
PROBLEMEN
- 151.000 km
Voorlopig nog geen problemen te vermelden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.