Toyota Land Cruiser Customwagon 4.5i 24V VX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Land Cruiser Customwagon 4.5i 24V VX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
ERVARINGEN
- 196.500 km
Begin dit jaar vertrokken naar Australië (voor minimaal 3 jaar) en zoals het hoort een 4WD gekocht om ook af en toe off-road of de outback in te kunnen gaan. Niet zomaar een 4WD, DE ultieme 4WD (ten minste volgens Australische begrippen en zij zijn ten slotte de experts).
Het gaat hier om een Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat. Het precieze model bestaat niet in Nederland, daar heet het een VX, alleen dan ontbreken er enkele opties hier en heb ik opties die in Nederland weer niet te krijgen zijn. Deze review is puur een verslag van de auto hier.
Het is echt een bakbeest, bijna een kleine vrachtwagen. Het ding weegt dan ook, officieel, 2.150 kilogram schoon aan de haak. Echter de mijne heeft dan nog een bullbar voorop (100 kg meer) en een towbar (trekhaak) achterop, wat hier in Australië een iets degelijkere constructie is dan in Nederland (100 kg extra!!). Dus totaal 2.350 kilogram schoon aan de haak. Voorzien van 2 benzinetanks, totale inhoud 145 liter. Gelukkig loopt de auto ook op loodvrije E10 benzine (10% ethanol, zeer populair hier), dat is namelijk de goedkoopste benzine hier. Benzineprijs vanochtend $ 1,38 = € 0,84 maar gemiddeld verbruik in de stad is 1 op 4,8.
Het overzicht in deze auto is echt fantastisch, je kijkt over alles en iedereen heen die in een personenauto zit, tenzij je een collega rijder in een 4WD tegenkomt en dat gebeurt hier vrij regelmatig. Rijden is makkelijk, het ding rijdt als een klein autootje, je moet alleen af en toe opletten dat je niets over het hoofd ziet links naast de auto (ze rijden hier natuurlijk links, dus stuur aan de rechterkant) als je van baan wisselt.
Met 205 PK geen snelheidsmonster, al is de officiele 0-100 tijd toch nog een respectabele 11,9 seconden. Hij heeft altijd kracht genoeg om vooruit te komen, daar is de auto ook voor gemaakt, krachtpatser voor off-road.
Qua comfort is het af en toe een beetje behelpen, de vering is een beetje aan het einde van zijn latijn, dus die wordt binnenkort vervangen door nieuw spul. Op dit moment lijkt het wel alsof ik helemaal geen vering heb, daarnaast zijn de stoelen vrij kort en niet in hoogte verstelbaar. Je kan wat dat betreft duidelijk merken dat de auto uit de jaren negentig komt. 1 optie die hier wel standaard geleverd is is airconditioning en die werkt ook uitstekend. Extra opties naast standaard airco is lederen bekleding, houtinleg, electrische ramen voor en achter, bullbar, towbar, windgeleiders op de ramen en een extra rij stoelen achterin (ruimte voor 8 personen).
PROBLEMEN
- 196.500 km
Eerste beurt bij 195.000, meteen na aanschaf:
- Kleine beurt
- Nieuwe remschijven voor
- Nieuwe remblokken voor
Nog te doen:
- Nieuwe vering rondom
- Snorkel monteren
- UHF radio
- Survival kit
Uitbreidingen
- 225.000 km
Hmm, hele tijd geleden dat er een update verscheen voor mijn auto.
Ondertussen staat de teller op 225.000 km dus we hebben er 30.000 km bij opgezet in de laatste 4 jaar. Niet zo heel veel en dat komt voornamelijk omdat we nog 2 andere auto's hebben die voor dagelijks gebruik zijn.
Wat is er allemaal veranderd, hmm vrij veel eigenlijk.
- Nieuwe vering, vrij snel na aanschaf dus nu staat de auto 5 cm hoger op zijn wielen
- Snorkel gemonteerd om water crossings te kunnen doen zonder de motor te verzuipen
- Nieuwe banden (Bridgestone Desert Duelers D693 - Mud Terrain)
- UHF radio gemonteerd om in konvooi contact te kunnen blijven houden
- 2e accu ingebouwd zodat we tijdens het kamperen stroom kunnen blijven gebruiken
- 40 liter koelkast (Engel) ingebouwd
- Motor- en versnellingsbaktemperatuur meter ingebouwd om in de gaten te houden of er iets oververhit raakt
Ik zal vast wel wat vergeten zijn maar dit waren de voornaamste zaken. Ook nog een aantal keren in onderhoud geweest. De auto eet remblokken en remschijven, dit komt helaas door het hoge gewicht, het feit dat het een automaat is en omdat de meeste kilometers helaas nog steeds in de stad gemaakt worden. Verder verbruikt de motor een heel klein beetje olie maar niets om ons zorgen over te maken.
We hebben de auto nu een 10-tal keren gebruikt waarvoor hij bedoelt is, off-roaden. Wat ontzettend gaaf is dat zeg!! Hier kan je met je auto het strand op om duinen te beklimmen, heb je heuvelachtig terrein, nationale parken met allemaal firetrails en ook een aantal iets moeilijkere "paden" die we geprobeerd hebben. Zoek maar eens op youtube naar "daniels point road watagans" dit hebben we met een 8-tal auto's gedaan een tijd geleden met een dagje Stockton Beach de dag ervoor.
Binnenkort maar weer eens een weekendje weg en nu de zomer weer in aantocht is kunnen we weer gaan kamperen.
To be continued.
3 jaar verder
- 238.000 km
We zijn alweer 3 jaar verder sinds de laatste update. Ondertussen zijn we permanente inwoners van Australie dus we kunnen de auto nog wat langer blijven rijden.
Ik heb de auto dus nog steeds. Dit is bij lange na het langste dat ik een auto in bezit gehad heb en we hebben ook geen plannen om hem weg te doen.
Ondertussen staat de kilometerstand op 238.000 en zijn er eigenlijk geen problemen mee geweest. Er is een keer een nieuwe accu ingegaan en iedere 5.000 km krijgt de auto een onderhoudsbeurt maar verder eigenlijk geen problemen.
Bij de volgende beurt (240.000) moet de startmotor een keertje nagekeken worden want af en toe hoor ik alleen maar een "klik" en gebeurt er niets dus waarschijnlijk zijn de contactpunten van de solenoid versleten. Ook moeten de wielen weer gebalanceerd worden want tijdens het vorige off-road weekend ben ik wat balanceergewichtjes kwijtgeraakt. Verder wil ik graag de remleidingen een keer laten vervangen door van die duurdere en langere remleidingen met een gevlochten buitenkant, hier noemen ze dat "braided brakelines". Dit is meer voor het geval we echt een keer de articulatie nodig hebben en de remleidingen misschien te kort gaan zijn.
Verder zit er tegenwoordig een ladenblok ingebouwd achter in de kofferbak met alle benodigdheden inclusief een fridge slide en een volledige keuken. De koelkast is omgeruild voor een 30 liter exemplaar omdat de 40 liter te groot was voor de fridge slide (de achterklep kon niet dicht...). Met het ladenblok kwam ook een daktent maar die heb ik ondertussen weer verkocht want ik kon de garage niet in met de tent op het dak en het was geen doen om dat ding iedere keer van het dak af te halen na een kampeerweekend, 45 KG van het (2 meter hoge) dak af krijgen is geen pretje als je zelf maar 1.75 bent en mijn vrouw nog kleiner. Nu dus een gewone tent voor met zijn tweetjes en een swag voor als ik alleen ga.
De auto is ondertussen 20 jaar oud maar zo voelt hij niet. De motor loopt als een zonnetje en alles werkt dus voorlopig houden we de auto nog gewoon. Als we ooit het geld ervoor hebben zullen we de motor vervangen door een wat groter exemplaar. Hier in Australie is het vrij normaal om een GM V8 in het vooronder te lepelen, dit is dezelfde motor als in de Corvette geleverd wordt... Helaas hebben we de loterij nog niet gewonnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Land Cruiser LandCruiser 90 3.4i V6 TRD SUPERCHARGER Window Van Executive UNIEK MOOI ORIGINELE CONDITIE!
- 1998
- 189.000 km

Toyota Land Cruiser HZJ75 4.2 Pick-up | Volledig gerestaureerd |
- 1997
- 139.500 km

Toyota Land Cruiser Landcruiser 3.4 V6 180PK BENZINE! UNIEK! AUTOMAAT
- 1998
- 233.000 km