Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. (2007)

autoreview

Toyota Corolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers. (2007)

Signalement

UitvoeringCorolla Wagon 1.6 16v VVT-i Linea Sol Annivers.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst36.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bij de introductie van de Toyota Auris werd ook bekend gemaakt dat er voor de Corolla Wagon geen opvolger meer zou komen. In mijn ogen een bedenkelijke stap van de importeur. In Japan wordt deze opvolger nog vrolijk als Corolla Fielder op de markt gezet.

In Nederland wordt je de keus gegeven tussen een Avensis 1.6 of een Verso 1.6 beide auto’s zijn toch fors duurder dan de Corolla Wagon en dus voor mij, als particulier koper, geen optie.

Bij de introductie van de Auris, waarvoor ik uitgenodigd was, heb ik bij de dealer aangegegeven dat ik het toch een probleem vond en dat ik wel geinteresseerd was in de laatste Corolla Wagon en dan met name in de Linea Sol Annivers.

Na wat heen en weer gepraat was de zaak snel beklonken. Na 2,5 jaar staat er weer een nieuwe auto voor de deur.

Nu valt op dat Toyota eigenlijk niet stopt met het doorontwikkelen van zijn modellen. Deze Corolla is nog weer stiller dan mijn vorige auto. Op details zijn er meerdere verbeteringen doorgevoerd, b.v. het vullen van de ruitensproeiertank, wat altijd een kriem was, is vereenvoudigd door een uittrekbaar hulpstuk te monteren waardoor morsen bijna niet meer voorkomt. Het zijn kleine dingen maar toch... De versnellingsbak laat zich net weer wat soepeler bedienen en de uitrusting van deze uitvoering is helemaal top.

Deze Wagon is van alle gemakken voorzien, automatische airco, elektrische bediening op vier ramen, leren stuurwiel met radiobediening en cruisecontrol, ook mistlampen en alu velgen ontbreken niet.

Bij de Auris miste ik een vakjes verdeling onder de laadvloer van de kofferbak, bij de Wagon heb je twee ruime bakken waar je heel veel losse spullen in op kunt bergen. Daaronder zit nog een volledig reservewiel. De achterbank laat zich in twee ongelijk delen plat leggen, er ontstaat dan een laadruimte met een lengte van 1,75m met een inhoud van 1480 liter. Als de bank recht op staat heb je altijd nog een redelijke 405 liter tot je beschikking.

Verder doet alles wat het moet doen, hieronder nog een stukje uit een eerder review die ik heb geschreven over mijn eerste Wagon, in princepe is dit nog van toepassing.

---------------------------------------------------------------------------------
Het rijden in deze auto is dan ook een plezierige bezigheid, minpuntje vind ik het motormanagementsysteem. Bij het starten draait de motor 2100 toeren stationair en dit zakt langzaam af tot de bedrijfstemparatuur is bereikt. Dit is zowel in de zomer als de winter het geval.E.e.a. schijnt te maken te hebben met de strenge eisen van uitlaatgassen.

Dit is een veelzijdige auto, de achterbank is in twee ongelijke delen om te klappen zodat er een volledig vlakke laadvloer ontstaat. Hierbij kunnen de hoofdsteunen onder de bank worden opgeborgen. De afdekplaat en rolgordijn vinden een plaatsje in de dubbele bodem van de bagageruimte. Jammer is dat de rugleuning van de passagierstoel niet naar voren kan klappen anders was het helemaal perfect geweest.

Ook rijden met de caravan blijft de auto heerlijk stil, natuurlijk bij het optrekken is het motorgeluid meer aanwezig dan zonder caravan maar eenmaal op snelheid krijg je al snel weer het ’Lexus gevoel
---------------------------------------------------------------------------------
Het Lexus gevoel is alleen maar sterker geworden

Wat bevalt er niet aan de auto?
Eigenlijk niets, de auto voldoet volledig aan onze verwachtingen.

UPDATE 3 juni 2007

Met de caravan kom je er achter dat de standaard aanwezige cruiscontrole toch wel erg handig is. Een ieder die caravan rijdt heeft wel de ervaring dat je rechtervoet na een lange rit problemen gaat geven. Met cruisecontrole heb je de gelegenheid om, op de wat langere stukken, je rechterbeen been wat anders neer te zetten. Wat een verademing! Je gaat het steeds vaker gebruiken.
Verder heeft de, ook standaard aanwezige, regensensor zijn diensten bewezen. Was je vroeger altijd bezig met de intervalschakelaar nu wordt dit door de sensor je uit handen genomen. Ik moet toegeven dat ik niet had verwacht dat dit zo’n gemak zou opleveren.

Update 24 april 2008 (21000km)

Vanaf 10.000 km is het benzine gebruik naar beneden gegaan. Ik kon in eerste instantie niet tippen aan het verbruik van mijn vorige Corolla stationwagen, deze reed gemiddeld 1:13,5. In september naar het Gardameer in Italie verraste de auto toch met 1:14 gemiddeld waarbij we toch hele stukken 150/160 gereden hadden. Zo zie je maar weer dat een warme moter veel beter en zuiniger loopt. Verder kom ik bij 80 km ritten gemiddeld rond de 1:15 uit. Al met al een prettige ontwikkeling.

Verder lijkt het wel of de auto nog stiller is geworden. Het blijft een genot om in te rijden. De prestaties zijn in mijn ervaring ook beter geworden vandaar dat ik bij de beoordeling er een ster bij heb geplaatst.

Tot op heden zijn er geen problemen geweest (ook niet verwacht) ik ga er van uit dat ik de garage pas weer zie bij de eerste beurt bij 15000 km.

Updat 24 april 2008
De auto heeft inmiddels zijn standaard 15.000km beurt gehad en zoals verwacht waren er geen problemen. Kosten beurt 108,00 euro.

update 8 april 2009

  • 36.000 km

2e onderhoudsbeurt uitgevoerd in oktober 2008 bij 30.000km. Geen problemen geen extra kosten. Kosten beurt 204,00 euro.
De zomerwielen zitten er weer op. Wat opvalt is dat er bij de stalen velgen met winterbanden minder rijgeluiden te horen zijn dan met de standaard lichtmetelen velgen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.