Toyota Corolla 1.8 16v VVTL-i T Sport Compressor (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.8 16v VVTL-i T Sport Compressor |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 56.850 km |
KM-stand laatst | 68.900 km |
Eerste kilometers
- 6.010 km
Ik was al een tijdje op zoek naar een andere auto en had net een proefrit met een Audi A3 3.2 in de planning staan.
Toen ik mijn vorige auto, Toyota Yaris T-sport kocht was ik al op zoek naar een Corolla t-sport maar in de uitvoering met compressor stond er alleen in het buitenland wat te koop en sowieso lag deze toen financieel iets buiten mijn bereik. Ik was dan ook blij verrast toen ik zag dat er nu wel 1 beschikbaar was. Niet echt veel (=geen) keuze dus maar in ieder geval een proefrit waard.
Vanaf het eerst moment was ik verkocht. In ieder geval niet te vergelijken met de Audi wat ik dus ook niet zal doen.
Uiterlijk
Fabriek af heeft de T-sport al een mooi sportief uiterlijk. Standaard 17 inch lichtmetaal, bumperpakket rondom, een dakspoiler en dubbele sportuitlaat. Enige jammere aan de uitlaat is dat hij slechts aan de rechterkant een demper heeft. Op het eerste gezicht ziet dit er wat raar uit maar maakt de auto er niet minder om. De kleur is donkergrijs (antraciet) en past perfect bij de auto. Ook ben ik erg blij dat het een 3deurs is wat een auto bij voorbaat al sportiever doet lijken.
Ook het standaard verlaagde onderstel draagt hier zeker aan bij.
Interieur
Zodra je instapt merk je dat het een sportieve auto is, maar toch ingetogen. De stoelen zitten prima, geen supersport maar prettige ondersteuning en in elke richting te verstellen. Qua instrumentarium maken de speciale tellers het bijzonder. Hier krijg je ook de eerste indrukken wat de auto kan, cijfers op de toerenteller worden pas boven de 8000 rood.
Ik ken het interieur van andere corolla's niet maar ik denk dat daar niet veel in verschilt van deze.
Deze auto is uitgevoerd met automatisch dimmende achteruitkijk spiegel, ruitenwissers met regensensor, climate control en toyota navigatie systeem. Verder zit er een radio/cd speler in met stuurwielbediening.
De middenarmsteun is standaard, sommige vinden het niet passen in zo'n auto, ik ben er prima mee tevreden. Cruise control heeft de auto niet, geen gemis wat mij betreft.
Het stuur ligt perfect in de hand en voelt solide aan, evenals de versnellingspook welke makkelijk in de verzetten is te sturen.
Het enige echt vervelende voor mij is de achteruit welke een irritante (bedoeld als waarschuwende) piep laat horen. Zoiets als een vrachtwagen maar dan aan de binnenkant van de auto. Dit piepje komt ook terug als de gordels voorin niet worden gebruikt, een headsup die ik wel waardeer.
Prestaties en rijgedrag
Ik ben uiteraard geen top gear presentator en laat expert reviews liever over aan mensen die dit goed kunnen, in dit geval heeft autoweek zelf deze auto getest. Ik neem aan dat hij dus goed op de pijnbank heeft gelegen.
Als de sleutel om gedraaid wordt, geeft de uitlaat een lekkere brul om hierna lekker warm te draaien.
Wegrijden is simpel maar zonder een beetje toeren slaat hij snel af.
Al snel merk je dat de auto al vrij snel goed veel koppel heeft, hier hoef je niet persee hoog in de toeren te zitten. Op de snelweg is het dan ook prima rijden in de 6de versnelling. Hier maakt hij al aardig wat toeren, rond de 3000 en dus ook wat geluid. Als je een stille auto wilt moet je deze niet nemen, iets wat ik voor aankoop al wist.
De auto laat zich makkelijk rijden en het geluid van de uitlaat nodigt zeer uit tot sportief rijgedrag. Vanaf de 3000 toeren veranderd het geluid van een donker geluid naar een mooie juich. De compressor hoor je lekker meedoen en is geen vervelend geluid.
Als de motor goed warm is en je voelt je avontuurlijk kan je de motor echt goed aan het werk zetten. Het kleppensysteem laat doortrekken na de 6000 toeren toe en vind dit zelfs erg plezierig. Hierbij laat de uitlaat een heerlijke gil horen die weinig mensen onberoerd laat. Het is geen Ferrari kippenvel maar een super sportief geluid. In dit toerenbereik merk je ook echt de kracht van de motor want hier zit de echte power.
Als het kan is het heerlijk om even terug te schakelen naar de 3de versnelling en de auto even te laten vliegen.
Sturen is niet moeilijk met deze auto al merk je bij hoge toeren dat je goed op moet blijven letten. Het blijft een voorwielaangedreven auto uiteraard. De standaard veerpootbrug helpt wel in de bochten, het maakt de auto net iets stijver.
Het onderstel is hier ook zeker niet te missen. Uiteraard is hij lekker straf afgeveerd maar het is zeker niet overdreven. echt stuiteren doe je niet in deze auto.
Praktisch
De auto rijd het beste op ongelode 98, ik wissel het meestal een beetje af met normaal. Niet in de laatste plaats omdat een pomp met super tegenwoordig ver te zoeken is.
Het verbruik ligt onder de 1/10, precies weet ik het niet en maakt me ook niet zoveel uit.
Verzekering valt mee, ik betaal rond de 80 euro per maand voor allrisk met een paar jaar schadevrij.
Een trip naar zuid-belgie heeft mij geleerd dat er prima lange afstanden met de auto te rijden zijn. Niet meer vermoeiend dan andere auto's.
Achterin heb ik zelf nog niet gezeten maar een collega van 1.90 had geen problemen op de achterbank.
Met zijn 1215 kilo is de wegenbelasting rond de 135 per kwartaal.
Qua onderhoud ga ik proberen de review up to date te houden.
Minpuntjes
Al net na de aanschaf merkte ik dat de uitlaat een vervelend geluid begon te maken rond de 3000 toeren. Dit is direct onder de garantie verholpen. Euvel was een kapotte katalysator.
Verder ga ik kijken of er iets aan de achteruitrijpiep te doen is.
De dvd van de navigatie was verouderd (de originele cd zat er nog in). Aangezien ik het fijn vind dat ik geen losse tomtom meer nodig heb, heb ik de navigatie geupdate naar die van 2009.
Nieuwe schokbrekers
- 68.900 km
Het eerste euvel diende zich een paar weken geleden aan, de schokbrekers waren aan vervanging toe. Na wat rondvragen is dit geen vreemd voorval rond de 70k kilometers. Omdat ik het dan gelijk goed aan wilde pakken heb ik een KW variant-2 schroefset aangeschaft zodat hij rondom in het nieuw zou zitten.
Na een paar kilometers al moet ik zeggen dat dit echt een ongeloofelijke verandering is. Hij was al vrij straf afgeveerd maar met deze set is het echt net een kart. De rij-hoogte heb ik gelijk gehouden als wat het origineel was. Sommige drempels waren al een probleem, dit wilde ik niet nog meer in de kaart spelen, wellicht dat er ooit nog wel een centimetertje of wat afgaat maar voor nu is dit prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.