Toyota Corolla 1.6 G6 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 G6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
- 120.000 km
De G6 is het sportiefste model van de Corolla-reeks met de \\\'kikkerogen\\\' (op de G6R na, die oa. nog een alu-motorkap heeft en 15 inch velgen).
De \\\'normale\\\' Corolla vind ik niet erg mooi, maar de G6(R) bezit net de sportievere aanpassingen die ervoor zorgen dat ik het hatchbackje leuk vond -en vind om te zien.
Het ding is fijn om mee te rijden. Een compacte middenklasser legt tegenwoordig zo 1200 kg op de weegschaal, bezit vaak elektrische stuurbekrachtiging en hulpsystemen zoals ESP, en dit alles wil nog wel eens voor een wat kunstmatig rij-gevoel zorgen.
Zeker bij de merken die rij-dynamiek niet zo hoog op de agenda hebben staan.
De Corolla weegt 1065 kg schoon aan de haak, is vrij laag en de zit is ook laag.
Samen met de flink communicatieve besturing zorgt dit voor een goed rij-gevoel.
De auto is niet zo straf geveerd, waardoor hij wel wat wil overhangen in bochten, maar de combinatie van straffe dempers, de fijne besturing, en de heerlijk schakelende 6-bak zorgt ervoor dat sportief rijden mogelijk is, en vooral dat de grenzen van de wagen heel goed zijn aan te voelen. Ook in de stad een lekker wendbaar wagentje. Wel wat minder comfortabel bij putdeksels en drempels.
Het 1.6 motortje met 110pk is een felle rakker, nooit is er te weinig kracht. Dit gevoel wordt natuurlijk ook versterkt door de kort gespatieerde 6 verzetten.
Een toefje wielspin was nog mogelijk bij het schakelen naar twee tijdens snel optrekken.
Pas bij 200km/u (op de autobahn) is de koek op, maar ook dan voelt hij veilig aan.
Wel zijn de motorgeluiden in de hoge toeren wat indringend te horen, maar een vervelend geluid is het niet.
De remmen doen hun werk voldoende, maar zijn niet ideaal te doseren.
Het verbruik: tussen de 1 op 10 (stad), en 1 op 14 (snelweg): Gem. zo\\\'n 1 op 12,5.
Interieur: Harde, vreselijke plastics op de middenconsole, de rest is van beter materiaal wat dan ook meteen oerdegelijk aanvoelt. Eigenlijk voelt de auto voor de rest ook erg degelijk aan; deuren gaan met een goed klinkende plof dicht. Voorin zitten fijne sportstoelen, achterin is de bank wat hard, maar genoeg ruimte is er wel met inschikken van de voorpassagier.
Conclusie: Een bijna onverwoestbare auto, met een pittige motor, en fijne, vanzelfsprekende rij-eigenschappen. Modernere en grotere auto\\\'s geven meestal minder wegbeleving, dat is nog wel eens jammer.
Ps: De auto is al een tijdje geleden ingeruild. De foto\\\'s zijn van een bijna vergelijkbare G6R.
PROBLEMEN
- 120.000 km
Afgebroken klepje in de middenconsole.
Het lampje achter de snelheidsteller hield het op een gegeven moment voor gezien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.