en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 24.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Dit is wel even anders dan een Alfa. De auto hebben we gekocht een maand voor we ermee op vakantie gingen naar Spanje. We ruilden 2 auto’s in (Naast de 146 ook een Toyota Yaris 1.3 vvt-i Linea Luna) We wilden een auto met de ruimte van de Alfa en het rijgedrag van de Yaris. Die hebben we gevonden in een jonge Corolla.
De climate control is echt het einde, werkt goed. Veel beter dan de climatronic van de Alfa, die niet goed is af te stellen.
Tijdens de rit naar Spanje en terug gaf de auto geen krimp. We zaten met 4 volwassenen in de auto en er was ruimte voldoende (ook voor de bagage).
Heel fijne auto. Wellicht over een paar jaar een Avensis? De Yaris en de Corolla hebben we inmiddels gehad.
O ja, een exacte test van mijn auto is te lezen in AW 51 van 2003. Hierin werd precies mijn wagen (de 21-LL-LV) getest tegen een 5-tal andere hatchbacks. Ik heb er alleen een setje Toyota lichtmetaal onder laten zetten want die wieldoppen zijn echt helemaal niks.
Update jan. 2006: Inmiddels wat meer ervaring met de auto opgedaan. De 1.6 vvt-i motor reageert altijd lekker op het gas alleen is de trekkracht in lage toeren wat aan de magere kant. Maar ja, het is dan ook geen diesel.
Het verbruik valt alles mee en da’s in deze dure benzine tijden maar goed ook.
Bij langere ritten is het verbruik (als je je netjes aan de geldende limieten houdt) ongeveer 1:16. Bij dagelijks in de 2e en 3e versnelling in de file naar kantoor gaat het er echter wat minder zuinig aan toe. Gemiddeld 1:13,5 (toch, de Alfa haalde dat met moeite op de snelweg).
Ík ben helemaal ver-Jappanst. Wil alleen nog maar sushi eten, denk er over om mijn ogen door Dr. R. Schumacher (Robert en niet Ralf) tot spleetjes te laten ombouwen en wil echt alleen nog Japans auto rijden. Als iemand me op andere gedachten kan brengen: ik hoor het graag.
De volgende auto wordt ook weer een Jap. Waarschijnlijk weer Toyota, of in ieder geval iets uit het concern (Lexus??).
Update mei 2007
Weer ruim een jaar verder.
Mijn tevredenheid over de auto heeft het afgelopen jaar toch een klein deukje opgelopen. Rijden doet hij nog steeds prima, rammeltjes zijn ook nog steeds afwezig, een paar nieuwe bandjes zijn bij 80.000km onder de auto gelegd alleen baart het olieverbruik me nu wat zorgen.... Onderhoudskosten zijn er overigens nog steeds nauwelijks (op de jaarlijkse beurt en apk na)
Komende augustus gaat ie eruit en wordt m’n Corollie ingeruild voor een IS200 sportcross executive van dezelfde leeftijd.
Update september 2007:
Na bijna 3,5 jaar is de Corolla ingeruild. Nog nooit zo lang een auto gehad. Hopelijk gaat z’n Lexus broer het net zo goed doen.
None...
Update jan. 2006: Nog steeds helemaal geen problemen gehad. Ik heb getwijfeld de corolla in te ruilen voor een Lexus IS200 maar toch maar besloten nog een jaartje (of twee) door te rijden. Waarom zou ik immers ook: De afschrijving de komende jaren is niet meer zo hoog als de eerste 2 jaar en onderhoudskosten zijn er vooralsnog amper geweest.
Update mei 2007: het afgelopen jaar heeft de auto wat last gehad van olie dorstigheid. Met de dealer hebben we een oliestaat bijgehouden en kwamen we op een verbruik van bijna 1:5000 (iets minder dan dat). Ik ben dit niet gewend van Toyota’s en ben er dus ook niet echt happy mee. 1:2000 is het door de fabriek opgegeven normverbruik dus er wordt niets mee gedaan.
Dit hogere olieverbruik bleek overigens bij meer wagens met dit motorblok voor te komen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.