Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 164.000 km |
ERVARINGEN
- 110.000 km
Algemeen over de auto:
==========================================================
Na veel plezier met onze vorige Corolla uit 1998, zijn
we opnieuw voor een corolla gegaan. Het nieuwere model van
2002. Gewoonweg omdat deze comfortabeler en completer is.
Deze Corolla is er alleen wel een met een verhaal.
Voordat mijn vrouw en ik een proefrit konden maken,
informeerde de Toyota dealer ons over het motorblok.
Dat deze in bestelling stond vanwege een fabrieksfout.
Het zou gaan om een afwijking in de cilinderboringen waardoor
hij veel olie is gaan verbruiken. Te verstaan een liter olie
op de 600 kilometers. Hier zou de eerste lichting VVTI 1.6
motoren van 2001/2002 last van hebben. Toyota heeft vooraf
gedurende enkele maanden oliepeilingen laten uitvoeren.
November 2004:
==================================
Na in het begin veel twijfels te hebben gehad, zijn we toch
overstag gegaan. Het is een wel zeer vreemde gewaarwording
als je naar een bijna nieuwe auto kijkt, waaronder de
motorkap niets zit. Maar dan wel met in het achterhoofd
dat je dan een bijna nieuwe auto hebt met een splinternieuwe
motor.
Het interieur:
==================================
Het ziet er kwalitatief goed uit. Het mooi lederen
stuurwiel, de aluminium looks in de deurpanelen, pook en
dashboard geven het geheel een sportieve look. Zo zijn de
stoelen er ook goed op afgestemd met een lichte kuipvorm.
Wel laat het dashboard af en toe een kraakje horen als de
zon erop heeft gestaan. Dat komt door het krimpen en
uitzetten van de materialen. Is de auto binnenin eenmaal
afgekoeld, is het weg. Een minpunt is wel dat is de
hoedenplank kan rammelen. De palletjes ervan zijn namelijk
niet helemaal gepast. Gewoon even een manchetje er omheen
doen en het is opgelost.
automatische airco:
==================================
De automatische airco werkt formidabel, al moet je wel even
de juiste manier van gebruik bij extreme warmte hebben
gevonden. Zo kun je de airco bij extreme warmte het beste
eerst even goed laten voorkoelen in de handmatige stand
voordat je hem op automatisch zet. Anders blijft ie
constant hard blazen, wat niet prettig is voor het verbruik
en de prestaties. Het systeem doet absoluut kwalitatief aan.
Wel vind ik het jammer dat je bij auto mode de luchtstroom
niet zelf kunt bepalen.
stoelen:
==================================
De stoelen zitten voor mij erg goed en geven voldoende
zijdelingse steun voor het nodige bochtenwerk. Er is dan
ook voldoende steun in de rug, wat wel zo prettig is
voor langere ritten. Hoewel dit natuurlijk altijd een
persoonlijke mening blijft.
stuur en stuurbekrachtiging:
==================================
Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. Wat voor mij
geen probleem is omdat ik maar 1.70 lang ben. Mogelijk
dat langere mensen hier wel een probleem in ondervinden.
Verder zorgt de prettige stuurbekrachtiging ervoor dat de
auto direct en niet overdreven licht bestuurbaar is.
De remmen:
==================================
Deze zijn goed te doseren. Een nadeel is echter wel dat
de remschijven bij een sportieve rijstijl erg kort mee
gaan. Bij sportieve rijstijl gaan ze ongeveer 45000kms mee.
In iedergeval iets waar je op moet letten als je dit
type 2e hands mocht willen aanschaffen.
De motor:
==================================
De motor blijft over het algemeen rustig op de achtergrond.
Kom je boven de 3500 toeren of 120km/h, zal je hij meer van
zich laten horen. En versnel je vervolgens naar 140km/h,
zal het geluid vanaf 130km/h weer wat afnemen. Vanaf 140
tot 190 km/h blijft het geluid vrijwel constant.
Op hoge toeren komen de 110 paarden pas merkbaar los.
Kom je boven de 4000 toeren in het 2e, 3e of 4e
verzet is het net of ie nog een reserve aan pekaas heeft.
Ook blijft hij in het 5e verzet vlot presteren. Kortom, je
kunt gewoon lekker met het verkeer meekomen. Je merkt er
niets van dat je 1160 kilo aan het besturen bent.
Wel is hij bij hoge toeren duidelijker aanwezig.
Zelf ervaar ik dit niet als vervelend.
Verder is het blok na 80.000kms nog helemaal droog.
Ik rijdt hem ook niet voor niets altijd eerst netjes
warm bij maximaal 3000rpm, voordat ik hem doortrek.
verbruik:
==================================
Met mijn vrij sportieve stijl van rijden breng ik het er
vanaf met een verbruik van 1 op 12. Met voornamelijk korte
ritten in de stad en soms wat snelweg. Natuurlijk kan dit
veel zuiniger maar bij een sportievere stijl van rijden
komt eenmaal een hoger verbruik om de hoek kijken.
Hij verbruikt bij 100km/h op de snelweg ongeveer 1 op 15.
+ punten:
________________
Goede wegligging
Motorprestaties
compleet en mooi interieur (met af en toe een kraakje)
Vering: vrij stug en zeker niet TE comfortabel
Algemeen lage onderhoudskosten
- punten:
________________
Versnellingsbak is niet overdreven soepel
Krasgevoellige lak (metallic) Wel makkelijk uitpoetsbaar
Lampjes (H7) van de koplampen zijn lastig te vervangen
Remmen vragen veel onderhoud bij sportieve rijstijl
__________________________________________
UPDATE'S, ONDERHOUD
- 164.000 km
Kort na de levering:
Toen we de auto net hadden zat boven de linker
lampunit, net boven de plaats waar het
stootrubbertje zit voor de achterklep, een beetje roest,
dat was ontstaan door een uitstekend deeltje van de gasveer.
Dit is keurig netjes en uiteraard kosteloos hersteld.
Ook de remschijven en blokken (voor) moesten al snel
vervangen worden vanwege dat deze waren ingelopen. Bij
ongeveer 45.000km. Wel super dat mijn dealer kosteloos
een nieuw set heeft gemonteerd. (binnen de First Class
occasion garantie)
____________________________________________________________
beurt 70.000kms: (grote beurt 1e keuring) sept. 2006
----------------------------------------------------------
Geen noemenswaardige dingen. kosten huurauto: net geen
300 Euro. Ik moest een week na de beurt nog even terug i.v.m.
een piepende rem, waarvan de oorzaak helaas bij de 2e keer
werd ontdekt. Bij het eerste bezoek dacht men aan
de remblokken achter. Deze op advies laten vervangen. En bij
het 2e bezoek bleek een vuile remblok-geleiderspen van de
voorste rem het euvel te zijn. Bij deze alleen hoeven betalen
voor de remblokken. Deze zijn jammer genoeg wel onnodig te
vroeg vervangen.
____________________________________________________________
81.000kms: januari 2007
----------------------------------------------------------
Afstandsbediening van 1 van de sleutels werkte niet meer.
Na het vervangen van de batterij bleek hij defect. Gelukkig
dat ik eerder extra fabrieksgarantie had aangekocht,
anders dit mij 90 Euro gaan kosten. Ik kreeg netjes binnen
7 werkdagen kosteloos een nieuwe.
____________________________________________________________
82.000kms: april 2007 Kleine beurt
----------------------------------------------------------
Ruitenwisserbladen voor en achter vervangen en verder niets
wat betreft de beurt. Wel is de linker tweeter ermee
opgehouden. Langleve de fabrieksgarantie, had me
anders 140 Euro gekost.
Nu totaal voor de beurt en verv. vervoer 170 Euro.
____________________________________________________________
86.000kms: september 2007
----------------------------------------------------------
Helaas weer een defect. Dit keer is het de pomp van de
voorste ruitensproeier. Deze keer moet ik het helaas zonder
garantie en met een factuur van 140 Euro doen.
Hij is wel weer wat zuiniger gaan rijden. (1 op 14.6)
Verder nog een beetje olie (400ml) bijgevuld.
Dat heb je met korte ritten.
____________________________________________________________
95.000kms: februari 2008
----------------------------------------------------------
Toyo dealer bezocht om de remblokken te laten
vervangen, en een batterij van 1 van de sleutels, zo
dacht ik tenminste. Wederom moesten ook weer de remschijven
(voor) worden vervangen. Deze waren wederom ingelopen.
Een ander type hebben ze niet en dit type is van een
materiaal wat nou eenmaal inloopt, aldus de dealer.
Terwijl ik gewoon optijd ben met het vervangen van de
blokken. Nou ja, ik weet nu tenminste dat ik 45.000kms
verder weer nieuwe schijven nodig heb. Rekende voor het
bovenstaande 430 Euro af. Inclusief het vervangen van
de olie en de oliefilter. Scheelt weer bij de volgende
beurt, dit was namelijk tussentijds. Wel een giga rekening,
maar ja je kunt nou eenmaal niet om je veiligheid heen.
klacht:
Enkele maanden later terug geweest omdat de remmen (voor)
aanvoelde alsof de schijven iets krom waren. Was volgens
de dealer niet zo. Ze zijn vervolgens op mijn verzoek
gereinigd en nagekeken.
Volgens hun was er niets met de remmen aan de hand.
____________________________________________________________
105.000kms: (grote beurt keuring, autustus 2008)
----------------------------------------------------------
Bij het vorige bezoek aan de Toyotadealer (Polderman Schiedam)
zijn de remschijven en blokken (voor) vervangen. En wat denk
je, de auto werd op de remmen afgekeurd omdat de klauw(en) voor
verkeerd stonden afgesteld en het systeem hierdoor mogelijk was
vervuild. Ook bleek de remdruk niet inorde. Hiervoor 35Euro
afgerekend. In het vervolg maar weer naar mijn eigen
merkdealer, want zo zie je maar. Verder moest er een H7
koplampstekker gemaakt worden, die gesmolten was. En er werd
een multiriem voor de Airco vervangen. Verder kreeg ik het
advies om de remblokken (achter) binnen 10.000kms te vervangen.
Gelukkig hoefde er geen distributieriem vervangen te worden
omdat er een ketting in zit.
Totale kosten: 460 Euro (grote beurt en APK)
____________________________________________________________
110.000kms: (december 2008)
----------------------------------------------------------
Remschijven en blokken achter laten vervangen, en het
handremmechanisme laten reinigen. 320 Euro
____________________________________________________________
115.000kms:
----------------------------------------------------------
Ik vond het maar eens tijd worden om de Corolla wat verder
op te vrolijken. En heb hem inmiddels laten voorzien van
een voor en achterspoiler, en heb meteen de voorbumper
opnieuw laten spuiten omdat deze bijna wit was van de
steenslag. Nu maar wat rustiger gaan rijden denk ik.
____________________________________________________________
120.000kms: (april 2009)
----------------------------------------------------------
Ondertussen 300ml motorolie bijgevuld en verder eigenlijk
geen bijzonderheden. Op naar de volgende (kleine) beurt
en keuring. Gezien het rijgedrag verwacht ik bij de beurt
geen noemenswaardige bijzonderheden.
____________________________________________________________
124.000kms: (keuring, augustus 2009)
----------------------------------------------------------
Alles inorde, met als aandachtpunt dat de banden voor de
winter vervangen moeten worden.
____________________________________________________________
127.000kms: (kleine beurt, september 2009)
----------------------------------------------------------
Kleine beurt laten uitvoeren bij de Toyotadealer.
Hierbij is alleen de olie en oliefilter vervangen.
Alles prima bevonden. In tegenstelling tot mijn eerdere
vermoeden, hoeven de remblokken (voor) pas bij de volgende
beurt vervangen te worden. 191 Euro inclusief btw.
zonder vervangende auto.
Alle vier de banden elders laten vervangen voor
Michelen pilots, 215/45/17, all seasons.
450 Euro inc. uitlijnen.
____________________________________________________________
141.000kms: (APK + volledige controle, juli 2010)
----------------------------------------------------------
Ruitenwissers voor, de olie + oliefilter is vervangen
bij een Bovag garagebedrijf. Remdelen zijn rondom nog in
prima staat tot vermoedelijk de volgende volgende beurt.
Onderandere zijn de dempers, veren, lagers en remmen
gecontroleerd en in prima staat bevonden.
Het motorblok is aan de onderzijde trouwens netjes droog.
Totale kosten: 156 Euro
145.000kms: (5 januari 2011)
----------------------------------------------------------
Remschijven -voor laten vervangen voor Bosch remschijven.
Daarnaast zijn ook de blokken en de geleiderspennen vervangen.
Remblokken zijn door de Toyota garage geselecteerd.
Totale kosten: 550 Euro
155.000kms November 2011
-----------------------------------------------------------
Wegens een resonantie die volgens de garage te wijten zou zijn aan verkeerd afgesleten banden, vier Michelin Alpin a4 banden op staal laten monteren. Alhoewel ik dacht dat het een versleten lager was, zou het volgens de Toyotamonteur aan de banden liggen.
Helaas bleek ik vandaag, 6mnd later gelijk te hebben gehad. Na het vervangen van de banden bleek het toch de lager te zijn.
Banden: 600 Euro, Lager: 225 Euro.
Januari 2012 158.000km's
-----------------------------------------------------------
Nieuwe accu laten installeren omdat de
oude slechter werd. Kosten: 98 Euro.
Juni 2012 164.000
-----------------------------------------------------------
Na bijna acht jaar trouwe dienst en ons nooit te hebben laten staan wordt hij ingeruild voor
een grotere auto vanwege gezinsuitbreiding.
NOG EVEN EEN OPSOMMING TOT SLOT:
- Het olieverbruik lag op ongeveer 0.5ltr per 10.000km.
- De "nieuwe" motor is inmiddels probleemloos 130.000km's verder.
- Gemiddeld brandstofverbruik: 1 op 13 (combi stad en snelweg)
- Totaal 3x schijfremmen -voor vervangen
binnen 130.000kms
- Accu is in 7.5 jaar 1x vervangen
- Koppeling was nog steeds prima bij 164.000kms.
- Resonantie inlaat spruitstuk (geluid als een trillende los liggende bout) bij gasgeven vanuit lagere toeren in 2e en 3e versnelling. Kon feitelijk geen kwaad.
Vervanging zou zo'n 500 Euro kosten.
- Richtingaanwijzerhendel ging niet meer uit
zichzelf uit. Palletje binnenin was gebroken. (vervanging ongeveer 150 Euro)
Kwam hiermee wel gewoon de keuring mee door.
____________________________________________________________
Totale onderhoudskosten tot juni 2012 (7.5 jaar): 3890 Euro
Komt op gemiddeld € 518.66 per jaar aan onderhoudskosten.
Huidige winterbanden zijn niet meeberekend.
Afschrijving:
-----------------------------------------------------------
Aanschafbedrag: 18.000 Euro incl. 2jr fabrieksgarantie.
km stand: 34.000 km's, in 2004
Inruilbedrag: 3.000 Euro bij inruil
km stand: 164.000
afschrijvingsjaren: 7.5 jaar
afschrijving per jaar: 2000 Euro
Kosten op een rij:
-----------------------------------------------------------
extra garantie 300 Euro
grote beurt 300 Euro
kleine beurt 150 Euro
sproeierpomp 140 Euro
remblokken achter 120 Euro
remmen voor 430 Euro
grote beurt 460 Euro
remmen achter 320 Euro
kleine beurt 190 Euro
banden 450 Euro
APK + nodig onderh.156 Euro
Remmen voor+xtra's 550 Euro
Lager rechts -voor 225 Euro
Accu 98 Euro
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.