Toyota Corolla 1.3 XL (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.3 XL |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 148.000 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
Het begin
- 148.000 km
Het begon allemaal op 18 jarige leeftijd toen ik mijn rijbewijs gehaald had. Ik ging op zoek naar een goedkope maar degelijke auto. Ik kwam dus al gauw op een Toyota Starlet p8 uit 1992, rood (dus eigenlijk roze door de zon) maar deze is helaas van de weg afgereden. Ik heb hierna nog een starlet gekocht, de meest luxe uitvoering met electrische ramen, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling (wat een luxe he :) ), en hier heb ik een hele hoop aan gedaan, maar ik zocht iets comfortabelers. Ik had een goede deal gesloten en de starlet doorverkocht aan een collega van mij, waarna ik een prachtige Toyota Carina II Liftback heb aangeschaft. Ik kwam er echter al veel te snel achter dat ook deze Carina het roestmonster niet kon ontsnappen en heb deze helaas al snel moeten verkopen. Dan kom ik nu aan bij de Corolla waar mijn review over gaat.
Ik kwam deze corolla tegen op Facebook marketplace en deze werd verkocht door iemand in de Corolla groepsapp waar ik toevallig in zat. Hierdoor wist ik ook dat het een betrouwbare auto was, omdat ik de achtergrond heel netjes te horen kreeg en de persoon in kwestie een hele hoop aan de auto heeft gedaan. Het is een redelijk speciale Corolla E9, omdat er vrij weinig roest op te vinden is. De meeste zijn al weggerot. Het enige nadeel was dat ik 3.5u in de trein moest zitten om daarna 2.5u terug te rijden. Ik had het er echter voor over.
De Corolla kwam met een hele hoop opties, sommige opties die niet in Nederland geleverd waren. De tellerbak is omgewisseld voor een met een toerenteller, het intrieur is compleet omgebouwd naar een GT intrieur, er zijn OEM bekerhouders in gebouwd, er is een crotch vent helemaal uit de VS in geïnstalleerd, het stuur is omgewisseld door een prachtig Levin stuur en een spoiler op de achterklep net zoals sideskirts. Verder kreeg ik bijna een complete Corolla in onderdelen mee met de auto, deuren, achterklep, midspoiler, uitlaat, remmen, remblokken, remschijven, draagarmen, ga zo maar door, het is te veel om op te noemen.
De motor die erin zit is echter wel aan de minder leuke kant. Het is een 1.3 2e carberateur motor die 75pk maakt. De carb komt echter uit de tijd nadat er allemaal nieuwe regeltjes rondom uitstoot kwamen, waardoor er meer vacuumlijntjes en weet ik wat waardoor er vaker problemen mee zijn. Je kan er echter gewoon nog mee doorrijden, je moet alleen anders gaan rijden met de koppeling.
De wielen die eronder zitten heb ik meteen vervangen omdat deze die wielkasten langzaam dunner schaafde iedere keer dat ik over een hobbel reed. Er zitten nu Paseo velgen onder, en het staat ook nog redelijk mooi. Op de foto's mist echter de kapjes voor omdat ik bezig ben de aandrijfashoezen van beide assen te vervangen. Deze waren namelijk beide lek. Ik heb al 1 as vervangen voor een Starlet as, omdat het toch dezelfde motor is en de afmetingen hetzelfde past dat dus blijkbaar. Weer iets nieuws geleerd. Voor de rest zit er een monsteruitlaat onder die ik hopelijk binnenkort ook kan vervangen, omdat 110 op de snelweg rijden helaas niet zo fijn is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.