Toyota Celica 1.8i (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 181.000 km |
Zeer maar dan ook zeer tevreden Celica rijder
- 181.000 km
Ik ging wat minder kilometers maken en daarom werd het tijd om mijn Alfa te vervangen voor wat anders. Bovendien vind ik het sowieso leuk om regelmatig te wisselen van auto.
Eigenlijk was ik op zoek naar het nieuwste model, maar de betrouwbaarheid van die motoren liet wat te wensen over en dan met name die van 1999 tot +- 2002. En dat waren nu juist diegene binnen mijn budget.
Bij toeval stuitte ik op deze mooie Celica T20 en ik was meteen verkocht. Zo snel mogelijk naar het altijd mooie en gezellige Oeteldonk (Den Bosch) gereden en de verliefdheid ging niet over, nee die werd alleen maar erger. Nu maar hopen dat mijn Alfa snel verkocht zou worden en warempel, 1 week voor vertrek naar Italie werd ie verkocht.
Toen direct de Toyota opgehaald. In dezelfde week hem na laten kijken en alle vloeistoffen gecontroleerd, maar helaas voor de monteur was er niets te vinden. Weinig te verdien aan deze Toyota zei die :)
Op vakantie naar Italië heeft hij zich kranig geweerd. Hij reed werkelijk waar perfect en ook het airco'tje deed het gelukkig prima, want minder de 30 graden hebben we niet meegemaakt. Enige minpunt waren de 18" velgen met zeer platte banden. Daarover later meer.
Het was heerlijk door alle bochtige bergweggetjes te sturen met de Celica welke echt behoorlijk goed op de weg ligt. De bergjes op ging op zich ook nog prima, maar toen was goed te merken dat hij met 115 paardjes omhoog moest zien te komen. Maar stilgestaan hebben we nergens, nou ja hooguit om van het prachtige Toscane te genieten!
Het verbruik viel me nog engiszins mee. Gemiddeld rond de 1:12,5 en dat met een redelijk pittige rijstijl in de bergen. Op de snelwegen hebben we eigenlijk vrij rustig aan gereden en in Duitsland maar 1 x de 190 snel aangetikt. Toen werd ik zelf snel aangetikt en was het afgelopen met de pret :)
In het begin schrok ik nog even, want ik moest 1 liter olie bijvullen. Dat was na ca. 1500 km. Het zal toch niet waar zijn dacht ik. De 710 dop dus maar losgedraaid en olie toen netjes aangevuld. Na een volgende 800 km weer gecontroleerd. Toen stond ie een stukje boven VOL. De auto had dus scheef gestaan met peilen. Iets waar ik normaal super goed op let, maar nu dus niet.
Ik heb verder geen olie meer bij hoeven vullen en tot op heden verbruikt ie misschien hooguit 0,3 liter per 10.000 km. Echt te verwaarlozen dus en dat met 181.000 km op de teller! Hij heeft aardige baasjes gehad denk ik.
Totaal hebben we op vakantie bijna 4000 km gereden en zoals gezegd geheel Toyota waardig.
Nu een 3/4 jaar later werd het tijd voor een review en ik kan niets anders zeggen dan dat ik nog steeds super tevreden ben.
Het verbruik is super, ik rijd bijna 1:13 gemiddeld. Hij heeft wel een zeer grote voorkeur voor goede merken, daar rijdt ie aanzienlijk zuiniger op.
De auto zelf heeft een keer een grote en kleine beurt gehad, er zijn remschijven en blokken vervangen voor, een ashoesje, maar verder totaal niets. Enige wat er nu aan zit te komen is de homokineet. Daar zo ook meer over :)
De velgen, tsja ik heb ze omgeruild met bijbetaling voor 17" velgen met wat minder platte banden. Scheelt toch zeker in comfort en ziet er minder patserig en schreeuwerig uit. Het Johnny gehalte was me echt iets te hoog. Bovendien was het baasje niet zuinig geweest op de 18" velgen en waren ze nog krom ook nog ook.
Verder ben ik zeer blij met de donkere achterlichten. Deze zijn origineel Toyota en maken de auto echt af. Van de normale achterlichten ben ik zelf wat minder gecharmeerd.
Om even over de homokineet verder te gaan. De 115 pk van de 1.8 7AFE voldoen redelijk, maar ik ben altijd zeer gecharmeerd geweest van Toyota's 4AGE 1.6 20V Blacktop met 165 pk en VVT. Iets meer vermogen is zeer welkom en ik heb dan ook onlangs zo'n blok aangeschaft en deze ben ik nu aan het reviseren. Verwachting is dat deze binnen 1-2 maanden rijdende is. Hij past precies op de huidige motorsteunen en ook de bak past er zo aan. Enige wat ik schijnbaar moet doen is een t-stuk om de rembekrachtigingsleiding maken, de stuurbekrachtigingsleiding wat verlengen en daarnaast een gaskabel gebruiken van de 2.0 3SGE of de 2.2 5SFE. Daarnaast moet natuurlijk de bekabeling van de ECU van de 4AGE zo aangepast worden dat hij in mijn huidige bekabeling past. Dit schijnt goed te doen zijn om de bekabeling veel overeenkomsten heeft.
Al met al kan ik zeggen dat ik echt een ongelooflijk tevreden Toyota rijder ben.
Even de plus- en minpunten op een rij.
Pluspunten:
1) Verbruik (rijdt gemiddeld bijns 1:13!)
2) Wegligging (veel beter dan verwacht)
3) Uiterlijk (discutabel maar ik vind het een zeer mooi model mits in natuurlijke staat ;))
4) Betrouwbaarheid
Minpunten:
1) Rammeltjes (veel erger dan mijn Alfa!!)
2) Wat stevig geveerd, maar dat komt mede door de 17" velgen. Op de winterbanden met originele 15" Toyota velgen is het comfort een stuk beter
3) Kofferbak, maar daar koop je de auto niet voor toch?!
4) Wat saai interieur, wat wel mooi naar de bestuurder toe gebogen staat
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.