Toyota Carina E Stationwagon 1.8 GLi (1997)

autoreview

Toyota Carina E Stationwagon

Signalement

UitvoeringCarina E Stationwagon 1.8 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf106.000 km
KM-stand laatst275.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een auto die doet waarvoor die gemaakt is.

  • 190.000 km

oyota carina station
(190.000 km)
In 2004 deze auto aangeschaft in Duitsland voor 5000 euro. Importeren was een fluitje van een cent, kosten 1000 euro. Sindsdien bijna 90.000 km mee gereden. Samenvattende conclusie: prima, betrouwbare auto.
De eerste jaren geen onkosten. Maar hier uit de reviews kun je al voorbereiden op wat er komen gaat. En inderdaad rond de 150.000 km is de waterpomp aan de beurt. Gelijk maar de distrbutieriem meegenomen. Kosten 750 euro via off. Toyota garage.
Vervolgens haakte bij 170.000 de ruitenwisser af. Blijkt het kogelmechanisme versleten te zijn. Kwestie van nieuw mechanisme bestellen voor 50 euro en te vervangen.Is zelf te doen, uurtje werk.
Al rond de 170.000 begon de auto al wat vaker wat in te houden, trok ook niet lekker door. Dan moet je gaan denken aan je benzineverstuivers. De foute haal je eruit door de goede uit te sluiten. Kosten 75 euro, vervanging prima zelf te doen, half uurtje werk. Je kent de auto daarna niet weer.
Rond de 175.000 een wiellager achter vervangen. Kosten 150 euro, maar kwam ook door de inzet van een origineel toyota lager. Er bestaan goedkopere alternatieven.
Verder geen onkosten of mankementen. Zelfs originele uitlaat zit er nog op.
De auto rijdt gemiddeld 1:15 bij 130 km per uur. Rij je wat langzamer dan is 1:16 haalbaar. Het effect van de leanburn motor is goed merkbaar: vanaf 3500 toeren krijg je echt een boost.
De Toyota heeft vanaf het begin een fluitje in de uitlaat. Bij gasgeven hoor je dat, niet hinderlijk maar wel apart. Ander bijgeluid is de koppeling, eerste keer schrik je je rot maar het kreunende geluid schijnt het het gevolg te zijn van de structuur van de koppelingsplaat. Ik heb het al 80.000 kilometer en koppeling doet het nog prima.
Aan beurten doe ik niet zoveel. Af en toe voor een vakantie een keer olie en airco verversen.
Lak en carrosserie prima. Geen roestvorming.
Qua comfort voldoet de auto redelijk. Achterin meer dan voldoende ruimte voor de kinderen. Maar de voorstoelen zijn niet het sterkste punt. Na een lange rit voel ik het in mijn rug ( waar ik normaal geen last van heb).
Conclusie: voor (relatief) weinig geld een zeer goede en vooral betrouwbare auto die weinig onkosten met zich meebrengt (omgerekend over de 5 jaar 200 euro extra kosten per jaar). Ze staan af en toe nog te koop. Koop er dan eentje waarvan de waterpomp al is vervangen, dan kun je voor weinig geld veel plezier beleven.

80.000 km verder.

  • 275.000 km

Inmiddels ruim 80.000 km gereden sinds laatste review in 2009.En eigenlijk zonder al te grote problemen. Wat ging er stuk? Een overzicht:
*opnieuw een injector.Vervangen door 4 andere met typenr.23250-16160. In de Vs voor weinig geld te krijgen. En stukken goedkoper dan de originele. Verschil nauwelijks merkbaar. Haalt ook 1:15 bij 120 km/uur.Sneller rijden: 1:13.
*ruitenwissermechaniek voor vervangen door een goede tweedehandsset. Nu prima.
*raammechanisme bestuurder en sinds kort ook rechts achter vervangen door tweedehandsset. Prima zelf te doen.
*remschijven en remblokken voor vervangen. Kosten € 200,--
*achteruitwissermotor.Nog geen andere kunnen vinden.
*nog altijd de originele uitlaat!

Verder zonder problemen door alle Apk's. Sinds vervangen destijds van de waterpomp heeft auto geen onderhoudsbeurten meer gehad. Wel regelmatig olie verversen en airco bijvullen.

Wat wel zorgen baart is het olieverbruik. Daar merk je nu dat de motor slijtage vertoont. Waar ik bij 190.000 nog nauwelijks verbruik had, nu zit ik 1:4500.

Kortom: sinds aankoop 170.000 gereden. En als je dan kijkt naar de kosten kan ik maar een conclusie trekken: doet waar die voor gemaakt is: rijden. Top!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.