Toyota Carina E (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carina E 1.8 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 187.000 km |
Hoe vouw je een motorkap op van een Peugeot 406 St
- 93.000 km
Op het moment dat je van de meubelboulevard van Utrecht wegrijdt, de weg versperd wordt door huiswaarts kerende werknemers, je verkeerslicht op groen springt verwacht je toch dat je wel mag oversteken omdat je de andere kant op wilt. Dat ging ook gedeeltelijk goed, deels omdat één betreffende automobilist op de hoofdrijbaan zag dat er een tram aankwam, en ik op de trambaan stond te wachten om door te kunnen / mogen rijden.
De andere baan was 'vrij', maar toen ik voorzichtig het neusje van m'n Carina op de baan schoof kwam de betreffende Peus aanwaaien. Noot: de maximum toegestane snelheid was 30km/u in verband met werkzaamheden. Ze reed minstens het tweevoudige.
In elk geval, de Peus vouwde de motorkap op tot een klein tweepersoons daktentje. Ik wil niet eens weten wat er is gebeurd in het vooronder. Volgens mij lag de motor op de passagiersstoel.
M'n Carinaatje had 'slechts' een gekreukt zijscherm, en enkele onderdelen van de wielophanging linksvoor moest vervangen worden. Dit kon allemaal met sloop- en tweedehands onderdelen door een Bovag-erkend schadeherstelbedrijf voor nog geen 2000 euri. De Peus werd afgeschreven...
Algemene review
- 182.000 km
Over het algemeen ben ik bijzonder blij met mijn Carinaatje. Ik heb de 'Executive'-uitvoering, met als extra ook een electrisch schuif- kanteldak. Hij staat nu nog op de standaard (stalen) velgen met Michelin Energy banden (185/65). Gemiddeld genomen rijd ik in woon-werk verkeer (64km retour) ruim 1:17, dankzij een rustige rijstijl (het nieuwe rijden) en de LeanBurn motor. Bij voornamelijk standsverkeer, of een enthousiaste rechtervoet, wordt dat 1:16, soms 1:15,5.
Voor een auto van ruim 1100 kg geen slechte cijfers, vind ik.
Er mankeert zelden wat aan de auto. De meest voorkomende kwaal is een lege brandstoftank...
De auto is in 2005 aangeschaft, en sindsdien zijn alleen de remdrukcilinders bij de achterwielen, en de remdrukverdeelleiding van voor naar achter vervangen. Ik heb wel een iets zwaardere accu geplaatst (56 in plaats van 48 ampère), en dat start net wat soepeler in de zware winters. Bovendien was de accu aan vervanging toe; de originele zat er nog in. Mag het dan, na 13 jaar rondrijden ?
Zelfs de uitlaat is nog uit 2005 (of nog veel eerder)...
Het enige moment dat de Carina weg zou gaan is als ik genoeg heb gespaard voor een leuke dienstfiets. Een BMW wellicht, maar eerder een andere Toyota: de Avensis.
Maar zolang hij nog steeds elk jaar probleemloos door de APK komt (en dat doet hij nog steeds) gaat de Carina voorlopig nog niet weg.
APK en winterbandjes
- 189.000 km
De APK was wederom geen probleem. Meteen een grote remmenservicebeurt laten geven. Door mijn rijstijl rem ik niet zo vaak, dus ik wilde zeker weten dat de remblokken niet verhard of verglaasd waren. Niets (meer) aan de hand dus.
Er zitten nu winterbanden op de standaard stalen velgen, met de maat 175-70 R14. De snelheidsindicator ben ik even vergeten.
Maar in tegenstelling tot het neutrale en strakke weggedrag op de de Michelin Energy (zomer)banden (185-65 R14), is de Carina op deze nieuwe Vredestein SnowTrac 3 wat zoekerig op de snelweg. Maar misschien komt dit omdat de banden nieuw zijn.
Nieuwe sloffen op lichtmetaal
- 187.000 km
Na jarenlang trouw dienst te hebben gedaan als velgen door alle seizoenen heen, vond ik het tijd worden om eens aparte sets te hebben voor de winterbanden (die er nog om lagen) en zomerbanden. Dus ben ik de boer op gegaan, en heb een mooi setje velgen uitgezocht.
Nu staat de Carina op een splinterieuw setje MAK Rapide Silver 6,5x15x100,0 ET35 NB0.0 velgen. Oftewel: een viertal mooie, maar niet teprotserige, spaakvelgen van 15". Ze staan mooi bij de Carina, geven de auto een nét iets sportiever uiterlijk zonder schreeuwerig te worden. 't Blijft een Carina uit 1997, een degelijke burgerbak die het gewoon altijd doet.
Om deze nieuwe velgen ligt een setje Bridgestone Turanza ER300 195/60R15 88H.
Oftewel: Bridgestone's 'laag-energie-verbruik'-band. En ziedaar: van een verbruik van maximaal 1:16 op de winterbanden ga ik fluitend weer naar 1:17,5 gemiddeld op deze bandjes.
Maar.
De Carina ligt strakker op de weg. Ze laat zich minder uit het veld slaan als je een vrachtwagen inhaalt. Bochten worden, voor een burgerbak, strak genomen, en sneller dan menig patsertje in een 'hot hatch' zich kan voorstellen.
En zijwindgevoeligheid is drastisch afgenomen.
Nu had ik wel vooruitgang vermoed, na mijn ervaringen met een Toyota Corolla 1.3 uit 1995 van mijn vrouw die van 14" staal naar 15" lichtmetaal ging, en spontaan kart-achtig weggedrag vertoonde. Maar dit overtrefde mijn verwachtingen. Omdat ik aan schokdempers en veren niets heb gewijzigd blijft het veercomfort als vanouds, maar de Carina spoort gewoon een stuk beter. Ik kan het iedereen aanraden die wat geld overheeft voor deze verbetering. De velgen zijn een éénmalige aanschaf, en ze hoeven niet duur te zijn. Ik heb er ook niet te veel aan besteed. De banden verdienen zich weer terug in het verbruik.
Ik zeg: Doen ! ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.