Toyota Carina E 1.6 XLi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carina E 1.6 XLi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Carina had wel een beetje geleden van zijn vorige eigenaar. Klein tikje gehad, moest een nieuwe voorruit in en er waren sporen van sigarenlucht. Een kale auto, dat wel. De enige luxe in de auto is een automaat en centrale deurvergrendeling, en dan heb je het gehad. Toch voelt het luxe aan om in deze auto te rijden. De auto is echt een wagen en rijdt ’groot’. Het kale interieur en missen van accesoires past eigenlijk niet bij het formaat auto. Achterin is het voor de passagiers uitstekend toeven. Beenruimte genoeg. En een zeer riante kofferbak. De ruimte binnen is een van de grootste en opvallendste voordelen van deze auto. Ook de stoelen zijn uitstekend, je moet alleen niet met 160 de bocht in gaan. Maar je komt uitgerust aan na een lange rit.
De motor, een 1.6 injectie 16-klepper is te klein voor deze auto. De auto trekt loom op, trekt als een oude-lullen-bak. Ik was daarom stomverbaasd dat deze auto op de Duitse autobahn moeiteloos de snelheidsmeter boven de 200 km/u hief.
Bij snelweg-snelheden is de auto rustig wat geluidsniveau betreft.
De auto is nu 14 jaar oud, maar hij ziet eruit om door een ringetje te halen. De auro glimt nog en alles ziet er nog prima uit.
De auto is ondergewaardeerd. Toen ik een collega een keer een lift gaf en hij nam plaats in de Carina, keek hij me aan en zei - ik had je toch echt jonger geschat -. Onterecht, want het is een geweldige wagen. Heeft zijn kleine dingetjes af en toe, maar hij laat je nooit in de steek. En als er iets is, zijn de kosten nooit hoog. Auto’s als Audi hebben een heel ander verhaal.
PROBLEMEN
Een groot voordeel van de Carina E is dat de onderhoudskosten laag zijn. Normaal tref je hoge kosten aan bij de grotere middenklasse. De Carina E zitten midden tussen de klasse Opel Vectra en Opel Omega, Audi A6. Er zijn eigenlijk nooit verassingen geweest. Gewoon het normale onderhoud: vervangen distributieriem, vervangen remmen, vervangen banden, dat waren de grootste investeringen.
Onverwacht was het begeven van de waterpomp bij 150.000 kilometer. Trouwens geen dure reparatie.
Zwak punt is de ventilatie. Dat is echt een probleem, schijnt zo te zijn bij iedere Carina, omdat er hetzelfde systeem als van de kleinere Corolla in zit. Bij regenachtig weer beslaan de ramen aanhoudend van binnen.
Een ander zwak punt vond ik de zijramen voor. Deze auto heeft geen electrische ramen maar zwengels. En die gaan best wel zwaar. Een keer is een snaar in de deur geknapt. Trouwens, ook geen dure reparatie.
De kachel begaf het bij 165.000 kilometer. Geen probleem, want het was zomer. Reparatie komt neer op 70 euro. Minder is dat ook een kachelknop afbrak (de regulator vloer/ramen etc), en reparatie daarvan komt in de buurt van de 150 euro.
Ondanks deze kleine dingen heb ik verschrikkelijk plezier gehad aan deze auto. Hij gaat de deur uit, omdat we nu gewoon iets anders willen (een Camry). Maar volgens mij haaltie nog op zijn sloffen de 17, 18 jaar. Ding is in uitstekende conditie. Motorisch helemaal niets aan de hand. Voor de volgende eigenaar: op naar de vier ton en op naar de 20 jaar. Als de nieuwe eigenaar hem dan noodgedwongen naar de sloop moet brengen, ben ik degene die er bij staat te huilen. Want het was gewoon mijn maatje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.