Toyota Carina E 1.6 XLi (1993)

autoreview

Toyota Carina E 1.6 XLi (1993)

Signalement

UitvoeringCarina E 1.6 XLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf100.100 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik zocht een zeer betrouwbare auto voor een schappelijke prijs. Omdat mijn vader op dat moment al meer dan 10 jaar probleemloos in een Toyota Carina E reed besloot ik er ook eentje te gaan zoeken. Uiteindelijk eentje gevonden met alle boekjes erbij, net 100.000 kilometer gelopen en in werkelijk onberispelijke staat.

Aangezien ik zomers met mijn VW Golf 1 GTI rijd en ’s winters met de Toyota, maak ik niet zo heel veel kilometers per jaar. Toch is de Toyota een fijne auto om heel wat kilometers in te maken. En gezien de km stand, de goede staat en de goede reputatie van de auto verwacht ik nog heel wat probleemloze kilometers met de auto te kunnen maken.

In vergelijking met mijn GTI is de auto aardig luxe uitgerust, al is het naar de hedendaagse standaard ook niet echt meer waar. Maar goed, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuur zijn zaken die ontbreken op mijn GTI...

De Carina is een prettig sturende auto waarmee je best pittig van A naar B kan rijden. Gezien de, op het eerste gezicht, kleine motor en het grote formaat van de auto is de Carina best snel, tegen het sportieve aan, te noemen. De motor is totaal niet vies van wat meer toeren draaien en pakt bij ieder toerental goed op. De besturing en vering zijn ook prima, niet messcherp, maar zeker niet vaag en week. Qua comfort is het goed gesteld in de auto, al wil de motor bij stevig optrekken zich best even laten horen. Rammeltjes en kraakjes is de auto totaal vreemd. Bij koud weer laat de stabilisatorstang de eerste kilometers wel eens een kraakje horen wanneer een drempel wordt genomen.

Het uiterlijk van de Carina vind ik tussen de hedendaagse auto’s zeker niet misstaan al kan ja natuurlijk duidelijk zien dat de auto niet meer volgens de laatste mode is. De auto oogt, zeker in de sedan versie, nog eens lekker ‘dik’. De bescheiden spoiler op de kofferbak doet daar nog een klein schepje bovenop.

De Carina is een zeer ruime auto van binnen. De auto heeft een gigantische kofferbak van bijna 550 liter en zeer veel ruimte op de achterbank. Ook voorin zit je als een vorst, met genoeg ruimte voor je benen en je hoofd. Verder ontbreekt het ook niet aan handige vakje en andere opbergplekjes.

Buiten een wat lawaaiige motor bij stevig optrekken kan ik geen negatieve punten bedenken. Ook over de Toyota dealer ben ik zeer tevreden. De kosten van de onderhoudsbeurten zijn altijd zeer laag en bij de dealer zijn ze eerlijk als bijv. de banden nog meekunnen tot de volgende beurt.

PROBLEMEN

Het enige probleem wat zich heeft voorgedaan is een kapotte accu.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.